Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, dzięki środkom unijnym w woj. podkarpackim powstało 348 km nowych dróg, co stanowi prawie 1/3 dróg krajowych obecnie użytkowanych na Podkarpaciu. Całkowita wartość tych projektów to ponad 15 mld zł. Inwestycje dofinansowane zostały przez Unię Europejską w łącznej kwocie ponad 7 mld zł.
- Na drogach krajowych regionu podkarpackiego realizowaliśmy inwestycje dofinansowane z Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach dwóch Programów Operacyjnych: Infrastruktura i Środowisko oraz Rozwój Polski Wschodniej. Z pieniędzy pochodzących z POIiŚ wybudowana została autostrada A4, droga ekspresowa S19, nowe obwodnice miast: Stalowej Woli i Niska (DK77), Sanoka (DK28) czy Leżajska (DK77), a także przebudowana DK94 na odcinku Machowa - Łańcut. Z kolei w ramach PO RPW powstała obwodnica Jarosławia w ciągu drogi krajowej nr 94 - informuje Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Mało kto pamięta, że kiedyś jadąc z Rzeszowa do Przemyśla krajową „czwórką”, trzeba było przejechać przez Łańcut, Jarosław i Przeworsk. Przejazd przez zatłoczone centrum samego Jarosławia zajmowało ponad pół godziny. Podobnie było w kierunku zachodnim, gdzie już w Sędziszowie Młp. tworzyły się zatory. Teraz trasa do Krakowa czy Tarnowa autostradą A4 to czysta przyjemność.
Królowa podkarpackich dróg za 10 mld zł
Przyznanie organizacji Euro 2012 Polsce i Ukrainie miało bez wątpienia ogromny wpływ na budowę sieci dróg w naszym kraju. Aby kibice mogli szybko się przemieszczać, powstała autostrada A4, kandydująca do miana królowej podkarpackich dróg.
Jej budowa została zrealizowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wybudowany odcinek ma długość prawie 167 km i przebiega od granicy z woj. małopolskim na węźle Tarnów Północ do granicy z Ukrainą w Korczowej. A4 realizowana była w latach 2010-2016. Całkowita wartość tego projektu to 10 403 981 621 zł, z czego 4 536 925 890 zł to dofinansowanie unijne.
Powstanie autostrady A4 miało ogromne znaczenie nie tylko dla społeczności lokalnej, ale także dla kierowców jadących tranzytem na osi wschód - zachód. Możemy to zaobserwować zwłaszcza dzisiaj, w obecnej sytuacji politycznej. A4 nie tylko rozszerzyła sieć autostrad w Polsce i zwiększyła przepustowość oraz prędkości ruchu tranzytowego. Pozwoliła też wyprowadzić ruch tranzytowy z centrów miast i przejąć część ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich. Niewątpliwie wpłynęła również na rozwój gospodarki woj. podkarpackiego, ożywiając gospodarczo tereny przyległe do autostrady.
Droga ekspresowa S19 za 3 miliardy zł
Nie mniej ważną inwestycją drogową była budowa drogi S19. Inwestycja została zrealizowana z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łącznie wybudowano odcinek o długości prawie 85,3 km. Przebiega on od granicy z woj. lubelskim na węźle Lasy Janowskie do węzła Rzeszów Południe. S19 realizowana była w latach 2010-2022. Całkowita wartość tego projektu to 2 942 739 805 zł, z czego 1 637 687 556 zł to dofinansowanie unijne.
- Dzięki podkarpackiemu odcinkowi drogi ekspresowej S19 połączyliśmy stolice dwóch województw: podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Dzięki wybudowaniu drogi ekspresowej podróż samochodem między granicami Lublina i Rzeszowa stała się bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i skróciła się do ok. 90 minut - podkreśla Bartosz Wysocki z GDDKiA.
Wyprowadzono ruch z miast
Rzeszowski oddział GDDKiA informuje, że w województwie podkarpackim przy udziale funduszy unijnych, wybudowano cztery obwodnice: Stalowej Woli i Niska (DK77), Sanoka (DK28), Leżajska (DK77) i Jarosławia (DK94). Przebudowany został też odcinek DK94 między Machową a Łańcutem.
- W miejsce niebezpiecznych skrzyżowań, gdzie często dochodziło do groźnych wypadków, czasami nawet śmiertelnych, wybudowano pięć nowych rond, które znacznie poprawiły bezpieczeństwo pieszych - mówi Adam Krzysztoń starosta łańcucki.
Szczególne znaczenie miała budowa obwodnicy Jarosławia w ciągu DK94 będąca jedyną inwestycją na drogach krajowych woj. podkarpackiego, która powstała z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Realizowana była w latach: 2010-2012. Koszt całkowity zadania wyniósł 457 009 031 zł, z czego 179 011 115 zł to wartość dofinansowania z UE.
Ze względu na bardzo duży ruch tranzytowy i lokalny (około 17 tys. pojazdów na dobę) Jarosław był stale „zakorkowany”, co wpływało bezpośrednio na bezpieczeństwo poruszania się po mieście i życie w nim. Dzięki obwodnicy (dł. 11,31 km) tranzyt został wyprowadzony poza tereny zabudowane, a czas przejazdu skrócił się do 15 minut.
Obwodnica Strzyżowa i Czudca
Równocześnie do inwestycji realizowanych przez GDDKiA na drogach krajowych powstawały w naszym województwie nowe drogi realizowane przez Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Przykładem jest tutaj obwodnica Strzyżowa. Inwestycja w ciągu drogi wojewódzkiej nr 988 za ponad 114 mln zł mogła dojść do skutku dzięki dofinansowaniu przeszło 92 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
Kolejną ważną inwestycją na południu województwa była rozbudowa i budowa DW nr 988 na odcinku Babica - Zaborów wraz z budową obwodnicy Czudca. Wartość robót wyniosła 85,4 mln zł, z czego 72,5 mln to pieniądze z Brukseli w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Blisko 100 mln zł łącznie kosztowały dwa etapy budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 984 od m. Piątkowiec przez m. Rzędzianowice do ul. Sienkiewicza w Mielcu wraz z budową mostu na rzece Wisłoka. Dofinansowanie w ramach programu RPO wyniosło 79,5 mln zł.
Skorzystały powiaty
Również samorządy powiatowe skorzystały z obecności Polski w UE. Za przykład może posłużyć powiat rzeszowski, gdzie z dotacji unijnych w ramach różnych programów wykonano 16 dużych inwestycji drogowych za łączną kwotę ponad 137 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło blisko 74 mln zł. Jeśli chodzi o drogi w powiecie rzeszowskim, również w tej kadencji będą one jednym z głównych priorytetów nowego zarządu.
- Polityka inwestycyjna, której priorytetem jest ciągłe ulepszanie infrastruktury drogowej, to gwarancja rozwoju regionu. Takie działanie wzmacnia znacząco jego atrakcyjność dla inwestorów. Mogłem zawodowo o tym się przekonać, gdy pod kierunkiem starosty Józefa Jodłowskiego, zajmowałem się realizowaniem projektu dotyczącego utworzenia i funkcjonowania Parku Naukowo-Technologicznego „Rzeszów-Dworzysko”. Dziś jest to gospodarcze serce regionu, a jednym z czynników, dzięki którym tak się stało, są właśnie odpowiedniej jakości połączenia drogowe. Dlatego uważam, że tak szeroka działalność w obszarze inwestycji drogowych powinna i będzie nadal kontynuowana przez powiat rzeszowski - mówi Krzysztof Jarosz, kandydat klubu PiS w Radzie Powiatu Rzeszowskiego na starostę rzeszowskiego.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Blanka weźmie udział w "TzG"? Krótki komentarz jest bardzo wymowny
- Golec posyła gorące spojrzenia rozgogolonej Roksanie Węgiel. Mina jego żony to hit!
- Andrzej Sołtysik przeszedł na islam! Oto, co potem zrobił z chrztem własnego dziecka
- Co się dzieje z Margaret? Oko czerwone, krzyż na piersi... Niepokojące!