reklama

21 pociągów na Opolszczyźnie wylatuje z rozkładu jazdy

RedakcjaZaktualizowano 
Mała pociecha dla pasażerów jest taka, że samorząd obiecuje pozostawienie wszystkich połączeń w godzinach szczytu.
Mała pociecha dla pasażerów jest taka, że samorząd obiecuje pozostawienie wszystkich połączeń w godzinach szczytu. Paweł Stauffer
Cięcia zaczną obowiązywać od 1 czerwca. Województwo nie ma pieniędzy na utrzymanie tych składów. To być może nie koniec oszczędności.

Urzędowi marszałkowskiemu, który zamawia kursy pociągów w województwie, brakuje w budżecie blisko 3 miliony złotych, by "ocalić" cały rozkład jazdy na 2012 rok. Stąd decyzja o likwidacji pociągów. Z rozkładu wypada m.in. aż sześć pociągów relacji Opole - Częstochowa. Tym, które pozostały, skrócono trasy - do Zawadzkiego. Oznacza to, że Przewozy Regionalne przestaną wozić ludzi z Opola do Częstochowy.

Pociągi do Częstochowy to tylko niewielka część planowanych redukcji. Objęła ona właściwie cały rozkład jazdy i wszystkie linie obsługiwane przez Przewozy Regionalne.

Zlikwidowane zostaną m.in. niektóre pociągi na linii Opole - Kędzierzyn-Koźle, Kędzierzyn-Koźle - Gliwice czy Strzelce Opolskie - Gliwice.

Wielu innym ograniczono termin kursowania. W nielicznych przypadkach (np. poranny skład na trasie Opole - Zawadzkie) dni kursowania wydłużono.

- Ograniczając kursy, kierowaliśmy się podstawową zasadą - zastrzega Barłomiej Horaczuk, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego. - Nie likwidowaliśmy pociągów kursujących w godzinach szczytu, aby nie pozbawić Opolan możliwości dojazdu i powrotu z pracy i ze szkoły.

Czy to oznacza, że to już koniec cięć w rozkładzie jazdy?

- Tego niestety jeszcze nie wiadomo - mówi Bartłomiej Horaczuk. - Wciąż w budżecie szukamy ponad 700 tysięcy złotych. Jeśli ich nie będzie, to prawdopodobnie dojdzie do kolejnych odwołań. W grę wchodzi od 8 do 10 pociągów - dodaje.

Na razie urząd marszałkowski może w tym roku przeznaczyć na Przewozy Regionalne ok. 44,2 mln złotych. Brakuje ponad 700 tysięcy złotych, by zapomnieć o kolejnych cięciach.

Wczoraj zarząd województwa miał się spotkać i rozmawiać o tym, gdzie znaleźć brakującą kwotę. Spotkanie przełożono jednak na piątek.

- Idziemy na nie z intencją, żeby szukać pieniędzy, a nie dodatkowych cięć. Szanse jednak na to, że uda się znaleźć brakującą kwotę, oceniam jak 50 do 50 - dodaje wicedyrektor Horaczuk.

Lista wszystkich zaplanowanych dotychczas zmian w rozkładzie jazdy w czwartkowym wydaniu Nowej Trybuny Opolskiej - w dodatku kolejowym.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
karolinek

Zamiast dotychczas dobrze zorganizowanej kolejowo opolszczyzny mamy kolejowa ruminie (bez obrazy dla rumuni) Marszalek Sebesta tak jak przy obejmowaniu pierwszej kadencji po 5 latach postanowil ponownie utrudnic zycie tysiacom mieszkancow wojewodztwa.
Zamiast likwidacji pociagow niech zarzad wojewodztwa poda sie do likwidacji wraz z dyrekcja opolskiego zakladu przewozow regionalnych i centrali spolki.

h
headbanger

do Zawadzkiego jeździ kilka razy dziennie jeżdzi 3-wagonowy skład EN57 zamiast małych niskokosztowych szynobusów

Uporządkujmy:

Po pierwsze - Na Opolszczyźnie nie mamy - z małym wyjątkiem - "małych szynobusów (do 50 miejsc)". Te wyjątki to jeden Kolzam RV i dwie małe PESY 214, ale nawet one mają chyba 60-70 miejsc. Natomiast większość naszych "szynobusów" to duże PESY 218 i jeden Newag. A one dysponują liczbą - podaję z pamięci, więc mogę się machnąć o kilka - ok. 140 miejsc siedzących.

Po drugie - Co to znaczy "niskokosztowy"? W porównaniu do czego? "Szynobus" to pociąg spalinowy. Pociąg spalinowy - najogólnej mówiąc - jest droższy w eksploatacji od pociągu elektrycznego. Jasne, "szynobus" jest mniejszy i lżejszy od składu wagonowego prowadzonego lokomotywą spalinową, więc "pali" mniej od takiego składu, ale nadal jest pociągiem spalinowym. A gdzie tylko można, wykorzystuje się pociągi elektryczne. Dlatego:

Po trzecie i najważniejsze - Głupotą byłoby puszczać spalinowe "szynobusy" na linie, na których mamy trakcję elektryczną (jak na odcinku z Opola do Zawadzkiego). Ilość pasażerów to nie jest kluczowy wyznacznik. Poza tym - jak ktoś wyżej wspomniał - "szynobusów" i tak mamy niewiele i są nam potrzebne na innych trasach. Np. Opole - Kluczbork, Opole - Nysa, Nysa - Brzeg itd. Ale nie dlatego, że tam jest mniej pasażerów, tylko dlatego, że stan techniczny tych linii kolejowych jest kiepski i nie mogą tam jeździć ciężkie składy wagonowe (albo mogą, ale z prędkością max. 20 lub 40 km/h, więc pasażerowie szybciej by się przemieszczali na rowerach). Natomiast "szynobusy" są lżejsze i przede wszystkim mają mniejszy nacisk na oś, więc są jedyną możliwością transportu osobowego na tych trasach.

Hipotetycznie - gdybyśmy mieli więcej "szynobusów", to można byłoby gdybać. Jeśli na jakiejś zelektryfikowanej trasie byłoby faktycznie niewielu pasażerów, że wystarczyłby "szynobusik" 60-miejscowy, to można byłoby skalkulować, czy w stosunku do liczby pasażerów opłacałoby się puścić takie spalinowe mini. Przypuszczam, że i tak wyszłoby na korzyść pociągu elektrycznego. W sytuacji, gdy mamy praktycznie same duże "szynobusy" (ok. 140-miejscowe), dyskusji nie ma. Jeden skład EN57 mieści 188 miejsc siedzących, więc różnica w pojemności pomiędzy nim, a najpopularniejszą PESĄ 218, którą potocznie nazywa się "szynobusem" jest właściwie nieznacząca.

E
Egon
Chciałbym zwrócić uwagę jeszcze na jedną rzecz...
Wydaje mi się, że ciekawą, żeby nie powiedzieć szokującą....
Pamiętam czasy (3 moze 4 lata temu) kiedy pociąg osobowy z Kędzierzyna do Opola jeździł 42 min... była nawet przyspieszona osobówka, która jechała 37 min!!!

Obecnie osobówki z Kędzierzyna do Opola jadą 55 min!!! a jest też taka osobówka w rozkładzie, która jedzie 74 min!!!

Jak zobaczyłem rokzład to prawie spadłem z krzesła bo trasa liczy 42 km!!!!

Nikt nie zatrzyma POstępu!!!!

Co ciekawe, przed wojną ekspress Fliegender Schlesier (Latający Ślązak), pociąg spalinowy, odcinek Heydebreck - Oppeln (czyli KK-Opole) pokonywał w 21 minut (co prawda bez przystanków pośrednich, ale...
n
nika

Świetne posunięcie taktyczne. Wszystkie Częstochowy puścić na Zawadzkie, to obłożenie na jeden zmaleje. Wtedy znowu wyjdzie w rubryczkach, że nierentowne i można likwidoawać dalej.
A wprowadzenie wszędzie szynobusów nie jest możliwe. Po pierwsze, awaryjne bardzo, szczególnie zimą. Normalny jak stanie, to raczej przez peknięcie szyny czy zerwanie kabla. Po drugie to nie prawda, że obecne składy są puste. Puste są te rankami z Opola i popołudniami do Opola. Ale składy przyjeżdżające do Opola ok. 7-9 i wyjeżdżające 13-15 są przepełnione. I to szczególnie Częstochowa, jak się przychodzi tuż przed odjazdem, to nie da się wejść, korytarze zajęte. Nie wiem, gdzie ci ludzie się podzieją. Może zostaną w domu. Lepiej dla gospodarki, jak nie będą pracować.

m
mac

Chciałbym zwrócić uwagę jeszcze na jedną rzecz...
Wydaje mi się, że ciekawą, żeby nie powiedzieć szokującą....
Pamiętam czasy (3 moze 4 lata temu) kiedy pociąg osobowy z Kędzierzyna do Opola jeździł 42 min... była nawet przyspieszona osobówka, która jechała 37 min!!!

Obecnie osobówki z Kędzierzyna do Opola jadą 55 min!!! a jest też taka osobówka w rozkładzie, która jedzie 74 min!!!

Jak zobaczyłem rokzład to prawie spadłem z krzesła bo trasa liczy 42 km!!!!

Nikt nie zatrzyma POstępu!!!!

z
z Niemodlina
cyt.: "Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Polska zdecydowała dofinansować Międzynarodowy Fundusz Walutowy kwotą 8 miliardów dolarów.
Szefowa Funduszu Christine Lagard podziękowała władzom naszego kraju za wsparcie."

"Brakuje ponad 700 tysięcy złotych (czyli ok 218 tyś. USD), by zapomnieć o kolejnych cięciach.
Na razie urząd marszałkowski może w tym roku przeznaczyć na Przewozy Regionalne ok. 44,2 mln złotych (czyli ok 13 mln USD)

8 mld USD= 8.000 mln USD = 8.000 000 000 USD = 24.000 000 000 PLN jak się myle bo zera mi w oczach aż migocą to niech ktoś mnie poprawi...

Niech ktoś mi wyjaśni dlaczego na MWF (i inne dziwne cele) są pieniądze a nie ma na kolej by ludzie mogli normalnie funkcjonować.

Tak zgadza się,nie pomyliłeś się, jesteśmy tak bogatym krajem, że pomagamy niemieckim i francuskim bankom odzyskać ich pieniądze od greckiego społeczeństwa, bo o to chodzi w tym wszystkim, Tusk jest w stanie nawet złamać konstytucję ( która zabrania ingerować rządowi w sprawy NBP ) żeby tylko sprawić przyjemność Niemcom i Brukseli.

POlacy spłacą te 24.000.000.000zł które Tusk w imię źle pojętej solidarności przekazał MFW, choćby poprzez POdwyżkę stóp procentowych, a co stać nas no nie POlacy ???
A
Aleg

Razem z tymi 21 pociągów- powino też wylecieć 21 nieopłacalnych urzędników w UW i nie tylko tam*PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA**ŚWIAT SIĘ ŚMIEJE!!

N
Nierozumiem
Trudno Ci to będzie wytłumaczyć, bo twoje horyzonty sięgają ostatniej chałupy we wsi, w której mieszkasz. Ale na pocieszenie dodam, że pociąg którym dojeżdżasz do miasta nie został wycofany z rozkładu.

Podobno nie ma głupich pytań a jedynie głupie odpowiedzi, szczególnie jeśli odpowiedzią jest... brak odpowiedzi.
t
train to mexico

Trudno Ci to będzie wytłumaczyć, bo twoje horyzonty sięgają ostatniej chałupy we wsi, w której mieszkasz. Ale na pocieszenie dodam, że pociąg którym dojeżdżasz do miasta nie został wycofany z rozkładu.

N
Nierozumiem

cyt.: "Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Polska zdecydowała dofinansować Międzynarodowy Fundusz Walutowy kwotą 8 miliardów dolarów.
Szefowa Funduszu Christine Lagard podziękowała władzom naszego kraju za wsparcie."

"Brakuje ponad 700 tysięcy złotych (czyli ok 218 tyś. USD), by zapomnieć o kolejnych cięciach.
Na razie urząd marszałkowski może w tym roku przeznaczyć na Przewozy Regionalne ok. 44,2 mln złotych (czyli ok 13 mln USD)

8 mld USD= 8.000 mln USD = 8.000 000 000 USD = 24.000 000 000 PLN jak się myle bo zera mi w oczach aż migocą to niech ktoś mnie poprawi...

Niech ktoś mi wyjaśni dlaczego na MWF (i inne dziwne cele) są pieniądze a nie ma na kolej by ludzie mogli normalnie funkcjonować.

z
z Niemodlina

Nie rozumiem dlaczego Moderator usunął mój pierwszy wpis, który swoją drogą zacytował Fakty, poza tym usunięto moją odpowiedź skierowaną do Fakty.

Czyżby Keson powrócił ????

a
ag

zbliża się 3 maj święto narodowe Konstytucji z 1791r., załatwiła ją Targowica , może znowu trzeba się komuś oddać bo UE to za mało

s
sony25
do Zawadzkiego jeździ kilka razy dziennie jeżdzi 3-wagonowy skład EN57 zamiast małych niskokosztowych szynobusów

EN57 alias kibel to nie jest skład wagonowy. To trzyczłonowy elektryczny zestaw trakcyjny EZT. Skład wagonowy to np siódemeka EU/P07 i wagony.

Co do szynobusów - nie jeżdżą bo ich jest brak.
M
Marcin

A może by tak pomyśleć co zrobić, żeby pociągi mogły jeździć taniej?
Sprawdzał ktoś ile kosztuje nadmierne grzanie w pociągach zimą, albo oświetlenie całych pustych przedziałów? niewspominając o zbyt dużych składach, fatalnym stanie technicznym pociągów (większe zużycie energii) itp, itd.
Najłatwiej oszczędzać tnąc pociągi... tylko, że za chwile nikt nie będzie jeździł pociągami bo nie będzie dogonych połączeń. A może to jest tajny plan? zlikwidować wszystko - jak u Kononowicza...

o
obiektywny_oceniacz

aha czyli rozumiem że jak ktoś kończy wcześniej zajęcia na studiach bądź pracę będzie musiał czekać 2 3 4 godziny żeby w czasie szczytu wsiąść jak bydło do zatłoczonego BRUDNEGO pociągu realacji opole-k-k lub cz-wa...super a nie łatwiej puścić jak ktoś mówił szynobusy...jeszcze zatęsknicie za koleją bandziory jedne! w swoich kieszeniach poszukać zamiast 5000 to oddajcie 3! razy 10 osob to jest już 30 tys. na miesiac! złodzieje! za co pieniądze bierzecie!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3