Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

40 procent opolskich dróg krajowych nadaje się do remontu

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Stan dróg krajowych na Opolszczyźnie
Stan dróg krajowych na Opolszczyźnie
Prawie 40 procent dróg krajowych na Opolszczyźnie jest w złym bądź niezadowalającym stanie technicznym. I co gorsza, wszystko wskazuje na to, że sytuacja ta szybko się nie poprawi.

Chociaż mamy już końcówkę grudnia, to nadal nie wiadomo, jakim budżetem będzie dysponował w przyszłym roku opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz które jezdnie będą naprawiane i przebudowywane.

Można jednak w ciemno powiedzieć, że ze względu na kryzys gospodarczy budżet będzie niższy od tegorocznego.

Ten wprawdzie wynosi ponad 366 mln zł, jednak aż 277 mln to pieniądze na budowę drogi ekspresowej S8 w województwie wielkopolskim. Inwestycję tę realizuje opolski oddział GDDKiA, stąd fundusze na nią przeznaczone ujęte zostały w jego budżecie.

- Mimo wszystko chcielibyśmy wyremontować i przebudować przynajmniej tyle samo dróg co w tym roku - mówi Bolesław Pustelnik, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA, który podsumował rok 2012 na drogach krajowych regionu.

A potrzeby są olbrzymie. Z nieco ponad 855 kilometrów dróg krajowych w województwie opolskim aż 16,5 procent jest w złym stanie technicznym, a 22,1 procent w niezadowalającym. W dobrym jest 61,4 procent.

- Żeby w ciągu trzech lat zniknęła nam pozycja "drogi w złym stanie", co roku musimy remontować i przebudowywać co najmniej 100 kilometrów - tłumaczy Bolesław Pustelnik.

Tymczasem w ciągu 12 ostatnich miesięcy opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odnowił niecałe 35 km dróg za 20,6 mln zł, a rozbudował 14,6 km za 47,3 mln zł.

- Te pierwsze prace polegały na wzmocnieniu podbudowy jezdni i położeniu nowej nawierzchni, w drugim przypadku jezdnie były nie tylko wzmacniane, ale też poszerzane, budowaliśmy chodniki, azyle dla pieszych, lewoskręty, zatoki autobusowe i ronda - wyjaśnia Michał Wandrasz, rzecznik prasowy GDDKiA w Opolu. - Dzięki temu poprawiło się tam bezpieczeństwo.

Takiej rozbudowy w tym roku doczekały się cztery opolskie odcinki.

Na krajowej "39" przebudowano odcinki Lubsza - Rogalice (7,9 km za 19,2 mln zł), Małe Smarchowice - Smarchowice Wielkie (4 km za 14 mln zł) oraz Namysłów - Kamienna (2,7 km za 14,1 mln zł), natomiast na DK nr 11 nieco ponad 3-kilometrowy odcinek w Wojciechowie za 11,9 mln zł.

Niestety, wiadomo już, że w 2013 r. na większe inwestycje nie ma co liczyć.

- Ale oddziału na kłódkę też nie zamykamy - mówi dyrektor Pustelnik. - Za 20 mln zł zbudujemy od nowa most na kanale Odry w Brzegu, kończyć będziemy też inwestycje rozpoczęte w tym roku, a których ze względu na bankructwa wykonawców nie udało się zakończyć w terminie.

Chodzi o odcinek DK 46 Lędziny - Dębska Kuźnia, DK 46 Dębina - Praszka i DK 45 Praszka - Rudniki. To w sumie 23 kilometry dróg za ponad 50 mln zł.

- Do listopada przyszłego roku będziemy też kończyć drogę ekspresową S8 w Wielkopolsce - mówi dyrektor Pustelnik.

W 2013 roku nie ruszą natomiast budowy obwodnic Nysy, Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Myśliny i Bąkowa.

- W dwóch pierwszych przypadkach mamy wszystkie potrzebne dokumenty, możemy zacząć wykupować grunty, ale póki co nie ma pieniędzy na rozpoczęcie prac - mówi Bolesław Pustelnik.

Jeśli chodzi o północną obwodnicę Kędzierzyna-Koźla, to firma przygotowująca dokumentację jest w upadłości. Złe wieści są też dla obwodnic Bąkowa i Myśliny.

- Zaczynają mijać powoli ważności niektórych dokumentów i trzeba je odnawiać - tłumaczy dyrektor Pustelnik.

Najmniejsze szanse na obwodnice mają natomiast Olesno i Strzelce Opolskie.

- Chcieliśmy je budować, były na to pieniądze, ale protesty mieszkańców doprowadziły do tego, że inwestycje zostały wstrzymane - mówi Bolesław Pustelnik.

Mimo tych wszystkich problemów to właśnie drogi krajowe należą do najbezpieczniejszych i z roku na rok spada na nich liczba wypadków.

W 2007 r. było ich 345, w 2011 już o 100 mniej. To dlatego, że przy całej mizerii finansowej to na "krajówki" idzie najwięcej pieniędzy, a co za tym idzie - są remontowane, lepiej utrzymane, a więc i bezpieczniejsze.

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał
Mówiąc najkrócej - tak. Ale co z tego, skoro lepiej brzmi tytuł "40 procent opolskich dróg krajowych nadaje się do remontu"

No niestety, najlepiej sprzedają się wiadomościo o treści negatywnej, mało kiedy chwali się co kolwiek, polskie drogi w szczególności. Od lat są obiektem, narzekań, drwin i mimo poprawy stanu dróg to i tak stereotypy są wciąż na topie. Dodając jeszcze, dziennikarz źle napisał że w przyszłym roku nic się nie będzie działo na drogach. Z KFD od 2013 r. około 600 mln zł będzie przeznaczone na remonty DK, plus oszczędności GDDKiA i dotacje rządowe dają całkiem przyzwoitą sumę na poprawę stanu nawierzchni ale to zapewne pan wie dziennikarz już niekoniecznie.
r
rzecznik
Dziękuję raz jeszcze. Czyli odnosząc się do tych wytycznych można stwierdzić że klasa A,B to drogi jak najbardziej przyzwoite, klasa C nie zagraża bezpieczeństwu i nie ma dziur ani kolein? ewentualnie są niewielkie niedoskonałości na drodze? Klasa D posiada koleiny, dziury ale wszystko jest na bierząco naprawiane. Reasumując, tak na prawdę to zdecydowana większość DK jest zdatna do jazdy i nie zagraża bezpieczeństu.

Mówiąc najkrócej - tak. Ale co z tego, skoro lepiej brzmi tytuł "40 procent opolskich dróg krajowych nadaje się do remontu"
M
Michał
W ramach Systemu Oceny Stanu Nawierzchni /SOSN/ rokrocznie zbierane są dane z następujących parametrów techniczno-eksploatacyjnych: stan spękań, równość podłużna, koleiny, stan powierzchni, właściwości przeciwpoślizgowe.
Zarejestrowane parametry techniczno-eksploatacyjne podlegają ocenie (klasyfikacji).

Kryteria oceny wyznaczają trzy poziomy decyzyjne stanu technicznego nawierzchni, dla którego wyróżnia się cztery klasy: A, B, C, D:
Poziom pożądany (klasa A i .
W poziomie pożądanym znajdują się nawierzchnie nowe, odnowione oraz eksploatowane, których stan techniczny nie wymaga planowania w normalnych warunkach przez okres co najmniej 4 kolejnych lat zabiegów remontowych; poziom pożądany obejmuje dwie klasy stanu nawierzchni: klasę A, która oznacza nawierzchnie w stanie dobrym, oraz klasę B, która oznacza nawierzchnie w stanie zadowalającym.
Poziom ostrzegawczy (klasa C).
Jest to poziom określający stan nawierzchni, w którym uzasadnione jest wykonanie szczegółowych badań stanu technicznego w celu wykonania zabiegu poprawiającego stan nawierzchni w ciągu kilku najbliższych lat; poziom ostrzegawczy obejmuje klasę C
Poziom krytyczny (klasa D).
Jest to poziom określający stan nawierzchni, w którym wymagane jest natychmiastowe wykonanie szczegółowych badań technicznych w celu wykonania zabiegu; poziom krytyczny obejmuje klasę D, która oznacza nawierzchnie w stanie złym.

Warto dodać, że w sytuacji, gdy na danym odcinku dochodzi do uszkodzeń nawierzchni, które mogą być niebezpieczne, uszkodzenia te są natychmiast doraźnie zabezpieczane.
Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA w Opolu

Dziękuję raz jeszcze. Czyli odnosząc się do tych wytycznych można stwierdzić że klasa A,B to drogi jak najbardziej przyzwoite, klasa C nie zagraża bezpieczeństwu i nie ma dziur ani kolein? ewentualnie są niewielkie niedoskonałości na drodze? Klasa D posiada koleiny, dziury ale wszystko jest na bierząco naprawiane. Reasumując, tak na prawdę to zdecydowana większość DK jest zdatna do jazdy i nie zagraża bezpieczeństu.
r
rzecznik

W ramach Systemu Oceny Stanu Nawierzchni /SOSN/ rokrocznie zbierane są dane z następujących parametrów techniczno-eksploatacyjnych: stan spękań, równość podłużna, koleiny, stan powierzchni, właściwości przeciwpoślizgowe.
Zarejestrowane parametry techniczno-eksploatacyjne podlegają ocenie (klasyfikacji).

Kryteria oceny wyznaczają trzy poziomy decyzyjne stanu technicznego nawierzchni, dla którego wyróżnia się cztery klasy: A, B, C, D:
Poziom pożądany (klasa A i .
W poziomie pożądanym znajdują się nawierzchnie nowe, odnowione oraz eksploatowane, których stan techniczny nie wymaga planowania w normalnych warunkach przez okres co najmniej 4 kolejnych lat zabiegów remontowych; poziom pożądany obejmuje dwie klasy stanu nawierzchni: klasę A, która oznacza nawierzchnie w stanie dobrym, oraz klasę B, która oznacza nawierzchnie w stanie zadowalającym.
Poziom ostrzegawczy (klasa C).
Jest to poziom określający stan nawierzchni, w którym uzasadnione jest wykonanie szczegółowych badań stanu technicznego w celu wykonania zabiegu poprawiającego stan nawierzchni w ciągu kilku najbliższych lat; poziom ostrzegawczy obejmuje klasę C
Poziom krytyczny (klasa D).
Jest to poziom określający stan nawierzchni, w którym wymagane jest natychmiastowe wykonanie szczegółowych badań technicznych w celu wykonania zabiegu; poziom krytyczny obejmuje klasę D, która oznacza nawierzchnie w stanie złym.

Warto dodać, że w sytuacji, gdy na danym odcinku dochodzi do uszkodzeń nawierzchni, które mogą być niebezpieczne, uszkodzenia te są natychmiast doraźnie zabezpieczane.
Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA w Opolu

M
Michał
Ogólnie, jest to stan na pewno nie zagrażający bezpieczeństwu jazdy. Szczegółowo postaram się odpowiedzieć na to pytanie wkrótce, po konsultacjach z pracownikami Oddziału zajmującymi się stałym monitoringiem stanu nawierzchni.
Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA w Opolu

Dziękuję za odpowiedź, czekam w takim razie na szczegóły.
r
rzecznik
Jeszcze jedno, co oznacza stan niezadowalający? co oznacza droga w takim stanie, ma jakieś niedoskonałości ale można po niej w miarę komfortowo się poruszać?

Ogólnie, jest to stan na pewno nie zagrażający bezpieczeństwu jazdy. Szczegółowo postaram się odpowiedzieć na to pytanie wkrótce, po konsultacjach z pracownikami Oddziału zajmującymi się stałym monitoringiem stanu nawierzchni.
Michał Wandrasz, rzecznik GDDKiA w Opolu
M
Michał

Jeszcze jedno, co oznacza stan niezadowalający? co oznacza droga w takim stanie, ma jakieś niedoskonałości ale można po niej w miarę komfortowo się poruszać?

M
Michał
Tutył artykułu jest nietrafiony. Powinno być tak jak za czasów Laskowika:
"60% dróg krajowych na opolszczyżnie jest w dobrym lub bardzo dobrym stanie!!"

Niby to to samo, ale zobaczcie jak brzmi.
Poza tym niech mi ktoś znajdzie w województwie innego zarządce drogowego, który ma ponad połowę dobrych dróg.

Propaganda sukcesu? Swoją droga to trochę prawda, dziennikarze mają tendencję do przekazywania tego co złe, bo zamiast napisać że 61% jest w dobrym stanie to lepiej dowalić że aż 16% jest w złym stanie a w dobrym "tylko" 61, ot taki paradoks.
P
PlayOp

Pakujmy dalej kasę w wiejskie, powiatowe dróżki zobaczymy gdzie dojdziemy.

g
gość

"Droga na Kępno (przez odcinek Opolski powinna doczekać się remontu)być poszerzona bo teraz będzie tam ważny węzeł drogowy ..."
Zapomnij, po co Wielkopolskie ma poprawiać dojazd do Opolskiego, a poza tym obwodnica Kępna pójdzie północną stroną, bo chodzi o poprawę dojazdu też do Ostrzeszowa. Dolnośląski kawałek S8 do Sycowa jest kompletny, jechałem- wspaniała droga. Opolskie może zapomnieć o czymkolwiek, bo projekt S5 jest gotowy, opracowanie S3 również i najważniejsze dla naszego zachodniego sąsiada przedłużenie S8 do czeskiej granicy i to wcale nie przez Kłodzko, a przez Wałbrzych.

M
MARCIN

Kolega u góry miał namyśli drogę wojewódzka 423. JA wątpię że ta droga która prowadzi przez Januszkowice krepna i Zdzieszowice i dalej do Kędzierzyna-koźla jest aż tak ruchliwa ?

Po pierwsze droga jest wąska i miejscami mają problem minąć się jak jadą duże mobile.

A po drugie co wie ZDW planuje min. Obwodnica Gogolina, Malni, i choruli do roku 2020.

A co do dk 45 obwodnica Poborszowa była już potrzebna ponieważ na tym odcinku było za

Dużo zdarzeń .A kolego gdzie ty masz obwodnicę Straduni co mi na razie wiadomo żadna obwodnica

Na dk 45 min; Większyc, komorna , Mechnic ,czy STRADUNI NIE BĘDZIE . na razie co mi wiadomo w najbliższych latach ma przebudowany i rozbudowany odcinek;

Dabrówka górna Stradunia o długości 19 km

STRADUNIA-POBORSZÓW O DŁUGOSCI 4 KM

ORAZ GRANICA WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO POLSKA CEREKIEW O DŁUGOŚCI 6 KM

b
bolo

Na Białorusi na skrzyżowaniu dróg są tabliczki z nazwiskiem i adresem odpowiedzialnego za stan danego odcinka drogi. Wiadomo komu złoić skórę i posłac z taczkami

z
zizu

Przypisanie dróg różnym zarządcom to jakaś paranoja. Wystarczy popatrzeć co się dzieje gdy spadnie śnieg:

Droga krajowa - posolonai czarna.
Droga gminna - posypana piachem.
Droga powiatowa, która jest główną drogą (i zarazem najbardziej dziurawą!) przez mniejszą miejscowość - oblodzona i biała.

Do tego widok pługu jadącego z podniesionym lemieszem, bo jedzie przez "nie swój rewir". To się nadaje do Bareji normalnie...

K
Kora

Te drogi mają problem. Bo jak się wezmą za drogowanie dziewuszki od wojewody. Czy od prezydenta. W dalszym ciągu dziewuszki i jeden facio. Inżyniera drogowca z doświadczeniem zawodowym, nie pajacowanie z urzędnicazym smutasem.

G
Gandharwa
witam a co z dk 11 miała być S11

Droga na Kępno (przez odcinek Opolski powinna doczekać się remontu)być poszerzona bo teraz będzie tam ważny węzeł drogowy ...

Obwodnica Kluczborka budowana jest z miejskich pieniędzy razem z GDDKiA ta droga (obwodnica) mogła by mieć lepszy standard

jeszcze jedno dlaczego nasze drogi opolskie nie są modernizowane do dróg "S" to ze mamy autostradę A4 to wystarczy ... ale dojazd do niej jest kiepskawy
Jeśli PAN rzecznik to czyta to proszę o odpowiedz .

Racja.
Dla mnie od zawsze było niezrozumiałe, dlaczego inwestuje się krocie w DK 45 na odcinku Opole-Krapkowice-Większyce gdy największy przemysł a tym samym ruch ciężki jest po drugiej stronie Odry (Górażdże, Zdzieszowice, Tarnów, Blachownia i Azoty).

Powinna być wg mnie podjęta strategiczna decyzja o budowie drogi ekspresowej Opole(obwodnica wschodnia od rondo Strzelecka)-Gogolin-Zdzieszowice-Kędzierzyn-Racibórz-Ostrawa, odcinek ekspresowy przynajmniej między Opolem a DK40 w Kędzierzynie.

Tymczasem my inwestujemy w obwodnice Stradunii i Poborszowa a po drugiej stronie Odry Tiry rozjeżdżają wioseczki.

Inna trasa, która powinna być bezwzględnie krajówką to Opole-Dobrzeń-Namysłów. Ma wielkie natężenie i potrzebuje porządnej obwodnicy kilku wsi. Obwodnicy tak drogiej jak te w Kędzierzynie czy Nysie - czyli nie do sfinansowania przez Marszałka.

Z ust pana rzecznika nie usłyszeliśmy też nic na temat rozjazdu DK 94 i 46 za Wrzoskami...kiedy węzeł i dlaczego ktoś wymyślił estakadę dwujezdniową górą, zamiast dużo tańszej estakady jednojezdniowej DK94 z Brzegu w kierunku na Opole?
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3