40 procent opolskich dróg krajowych nadaje się do remontu

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Stan dróg krajowych na Opolszczyźnie
Stan dróg krajowych na Opolszczyźnie
Prawie 40 procent dróg krajowych na Opolszczyźnie jest w złym bądź niezadowalającym stanie technicznym. I co gorsza, wszystko wskazuje na to, że sytuacja ta szybko się nie poprawi.

Chociaż mamy już końcówkę grudnia, to nadal nie wiadomo, jakim budżetem będzie dysponował w przyszłym roku opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz które jezdnie będą naprawiane i przebudowywane.

Można jednak w ciemno powiedzieć, że ze względu na kryzys gospodarczy budżet będzie niższy od tegorocznego.

Ten wprawdzie wynosi ponad 366 mln zł, jednak aż 277 mln to pieniądze na budowę drogi ekspresowej S8 w województwie wielkopolskim. Inwestycję tę realizuje opolski oddział GDDKiA, stąd fundusze na nią przeznaczone ujęte zostały w jego budżecie.

- Mimo wszystko chcielibyśmy wyremontować i przebudować przynajmniej tyle samo dróg co w tym roku - mówi Bolesław Pustelnik, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA, który podsumował rok 2012 na drogach krajowych regionu.

A potrzeby są olbrzymie. Z nieco ponad 855 kilometrów dróg krajowych w województwie opolskim aż 16,5 procent jest w złym stanie technicznym, a 22,1 procent w niezadowalającym. W dobrym jest 61,4 procent.

- Żeby w ciągu trzech lat zniknęła nam pozycja "drogi w złym stanie", co roku musimy remontować i przebudowywać co najmniej 100 kilometrów - tłumaczy Bolesław Pustelnik.

Tymczasem w ciągu 12 ostatnich miesięcy opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odnowił niecałe 35 km dróg za 20,6 mln zł, a rozbudował 14,6 km za 47,3 mln zł.

- Te pierwsze prace polegały na wzmocnieniu podbudowy jezdni i położeniu nowej nawierzchni, w drugim przypadku jezdnie były nie tylko wzmacniane, ale też poszerzane, budowaliśmy chodniki, azyle dla pieszych, lewoskręty, zatoki autobusowe i ronda - wyjaśnia Michał Wandrasz, rzecznik prasowy GDDKiA w Opolu. - Dzięki temu poprawiło się tam bezpieczeństwo.

Takiej rozbudowy w tym roku doczekały się cztery opolskie odcinki.

Na krajowej "39" przebudowano odcinki Lubsza - Rogalice (7,9 km za 19,2 mln zł), Małe Smarchowice - Smarchowice Wielkie (4 km za 14 mln zł) oraz Namysłów - Kamienna (2,7 km za 14,1 mln zł), natomiast na DK nr 11 nieco ponad 3-kilometrowy odcinek w Wojciechowie za 11,9 mln zł.

Niestety, wiadomo już, że w 2013 r. na większe inwestycje nie ma co liczyć.

- Ale oddziału na kłódkę też nie zamykamy - mówi dyrektor Pustelnik. - Za 20 mln zł zbudujemy od nowa most na kanale Odry w Brzegu, kończyć będziemy też inwestycje rozpoczęte w tym roku, a których ze względu na bankructwa wykonawców nie udało się zakończyć w terminie.

Chodzi o odcinek DK 46 Lędziny - Dębska Kuźnia, DK 46 Dębina - Praszka i DK 45 Praszka - Rudniki. To w sumie 23 kilometry dróg za ponad 50 mln zł.

- Do listopada przyszłego roku będziemy też kończyć drogę ekspresową S8 w Wielkopolsce - mówi dyrektor Pustelnik.

W 2013 roku nie ruszą natomiast budowy obwodnic Nysy, Niemodlina, Kędzierzyna-Koźla, Myśliny i Bąkowa.

- W dwóch pierwszych przypadkach mamy wszystkie potrzebne dokumenty, możemy zacząć wykupować grunty, ale póki co nie ma pieniędzy na rozpoczęcie prac - mówi Bolesław Pustelnik.

Jeśli chodzi o północną obwodnicę Kędzierzyna-Koźla, to firma przygotowująca dokumentację jest w upadłości. Złe wieści są też dla obwodnic Bąkowa i Myśliny.

- Zaczynają mijać powoli ważności niektórych dokumentów i trzeba je odnawiać - tłumaczy dyrektor Pustelnik.

Najmniejsze szanse na obwodnice mają natomiast Olesno i Strzelce Opolskie.

- Chcieliśmy je budować, były na to pieniądze, ale protesty mieszkańców doprowadziły do tego, że inwestycje zostały wstrzymane - mówi Bolesław Pustelnik.

Mimo tych wszystkich problemów to właśnie drogi krajowe należą do najbezpieczniejszych i z roku na rok spada na nich liczba wypadków.

W 2007 r. było ich 345, w 2011 już o 100 mniej. To dlatego, że przy całej mizerii finansowej to na "krajówki" idzie najwięcej pieniędzy, a co za tym idzie - są remontowane, lepiej utrzymane, a więc i bezpieczniejsze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska