90 lat temu Tomasz Bata rozpoczął budowę zakładów w Otmęcie. To odmieniło losy niewielkiej wsi na wiele lat

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
Tak w latach 30. prezentowała się fabryka Baty w Otmęcie.
Tak w latach 30. prezentowała się fabryka Baty w Otmęcie. fotopolska.eu
Czeski przemysłowiec - Tomasz Bata - stworzył w Krapkowicach jedną z największych fabryk obuwia w Europie. Żeby ściągnąć do niej pracowników, oferował ludziom m.in. mieszkania.

O planowanej inwestycji potentata z branży obuwniczej gazety rozpisywały się przez wiele miesięcy.

"Katolik Polski" donosił w grudniu 1930 r., że "hrabia Sponeck sprzedał swoje dobra Otmęt czeskiemu fabrykantowi obuwia Bata". Chodziło o tereny, które obejmowały obszar aż 306 hektarów, z czego część ziem była zabudowana.

Z kolei Nowiny Codzienne zapowiadały w sierpniu 1931 r., że w ramach inwestycji powstaną nie tylko trzy budynki fabryczne, ale także cała kolonia dla robotników.

Tomasz Bata, znany był bowiem z tego, że jako przemysłowiec oferował najlepszym pracownikom mieszkania, a nawet opiekę dla dzieci. Takie innowacyjne podejście, pomogło mu zdominować ówczesny rynek obuwia. Czeski przemysłowiec odmienił też losy niewielkiej wsi - Otmętu - która znajdowała się pod Krapkowicami.

Buty, które wyjeżdżały z fabryki Baty wyznaczały trendy w Europie.
Buty, które wyjeżdżały z fabryki Baty wyznaczały trendy w Europie. bata.pl

Dlaczego Bata wybrał akurat tę lokalizację? Zaletami były m.in. linia kolejowa Gogolin-Prudnik, łącząca się z dwiema dużymi magistralami kolejowymi, duża dostępność niewykwalifikowanych robotników oraz spory teren.

Nie bez znaczenia było też położenie Otmętu nad Odrą. W tym czasie żywa była w Czechach i Niemczech idea budowy kanału Odra – Dunaj. Bata liczył na możliwość wykorzystania żeglugi do transportu surowców oraz gotowych wyrobów.

Inwestycja Tomasza Baty trwała do 1935. Ukończono wtedy budowę całego zakładu – czterech hal produkcyjnych, nowoczesnej kotłowni, magazynów i infrastruktury pomocniczej. Firma, która w międzyczasie przeniosła siedzibę z Berlina do Otmętu i zmieniła nazwę na „Bata” AG, stała się posiadaczem największego i najnowocześniejszego zakładu obuwniczego w Niemczech i drugim producentem obuwia w tym kraju (po Salamander AG), produkując rocznie ponad 3,5 mln par butów.

Sam Tomasz Bata nie doczekał jednak inwestycji w Krapkowicach. Zginął w katastrofie lotniczej w drodze do Szwajcarii, gdzie budowana była inna jego fabryka.

Tomasz Bata zginął 12 lipca 1932 roku, gdy jego prywatny samolot - Junkers F13 - rozbił się kilka minut po starcie.
Tomasz Bata zginął 12 lipca 1932 roku, gdy jego prywatny samolot - Junkers F13 - rozbił się kilka minut po starcie. bata.pl

Prowadzenie firmy kontynuował później jego brat - Jan Bata oraz syn Tomasz J. Bata.

W tekście wykorzystano fragmenty opracował z portalu obuwniczyszlak.krapkowice.pl oraz oficjalnej strony firmy Bata.

Dalsze losy fabryki w tekście poniżej:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska