reklama

A4 przynosi państwu największe dochody

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
Zaktualizowano 
A4 generuje największe dochody, bo jest na niej największy ruch. Tylko po opolskim odcinku  autostrady porusza się każdej doby około  30 tys. pojazdów.
A4 generuje największe dochody, bo jest na niej największy ruch. Tylko po opolskim odcinku autostrady porusza się każdej doby około 30 tys. pojazdów. Lucyna Nenow
Kierowcy jeżdżący autostradą na odcinku Bielany Wrocławskie - Sośnica w ciągu pół roku zostawili na bramkach 200 mln złotych.

To najbardziej dochodowa droga ze wszystkich, na których pobierane są opłaty w systemie viaTOLL. Dla porównania, autostrada A2, która biegnie z Konina do Strykowa i liczy ok. 100 km, przyniosła w ciągu ostatniego półrocza „zaledwie” 79 mln zł. Wpływ na to, że bramki na A4 generują największe zyski, ma przede wszystkim natężenie ruchu - opolskim odcinkiem autostrady porusza się każdej doby około 30 tys. pojazdów.

- Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego, po czym przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację infrastruktury - tłumaczy Dorota Prochowicz, rzecznik projektu viaTOLL. - Od momentu uruchomienia systemu w lipcu 2011 r. do końca września 2015 do funduszu wpłynęło łącznie ponad 5 mld zł.

W raporcie opublikowanym przez viaTOLL czytamy ponadto, że największą część, bo aż 86 proc. całkowitej kwoty zapłaconej na bramkach, pochodzi z opłat wniesionych przez polskich kierowców. Wśród przewoźników zagranicznych najwięcej zapłacili do tej pory Litwini i Ukraińcy (kolejno 135 i 103 mln zł - głównie to kierowcy ciężarówek). Co ciekawe, choć Niemcy stanowią najliczniejszą grupę zagranicznych użytkowników zarejestrowanych w viaTOLL, to zapłacili na bramkach jedynie 38 mln zł. Wynika to z faktu, że niemieccy przewoźnicy pokonują krótkie trasy - po wjechaniu na terytorium Polski przeładowują swoje towary na samochody polskich przewoźników.

System poboru opłat poza zyskami dla państwa generuje także kłopoty. Gdy zwiększa się natężenie ruchu, bramki nie nadążają z obsługą kierowców i samochody stają w korkach. Trwają prace nad zastąpieniem bramek manualnych automatycznym systemem poboru opłat. Termin wprowadzenia automatycznych bramek na razie jest nieznany.

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

B
Bandit1200

Teraz rozumiem dlaczego w czasie korkow wakacyjnych rzad nie zniosl oplat na A4, tak jak to zrobiono pod Gdanskiem.

"Jak nie wiesz o co chodzi, to chodzi o pieniadze". A w tym przypadku - o DUZE pieniadze.

G
Gość
W dniu 21.10.2015 o 08:26, Kierowca napisał:

Szkoda ze nie piszecie prawdy - jest to najdrozszy odcinek Autostrady ....Najlepiej jest okrasc biednego polskiego kierowcy. "Ciekawe" ze niemieccy kierowcy nie chca jezdzic na polskich autostradach .... taka cala prowda o A4

Niestety mijasz się z prawdą najdroższe są odcinki z szemranymi umowami ten jest państwowy i cenowo jest rozsądny.
I
Igma

Cieszę się.
Nie spotkałem Czerwonoskórych, błyskających światłami i zajeżdżających drogę.

 

g
gosc

To niech zrobia chociaz te A4 , 3 pasmowa od Gliwic az do Wroclawia najwyzszy czas juz by na to byl jak tyle kasy zabieraja zato to mogli by to zainwestowac w kompletna przebudowe 3 pasy z jednej i drugiej strony tak jak A4 od Dresden czy A2

A
Ada

Ty naprawdę jesteś taki głupi,czy tylko udajesz ?

G
Gość

A 4 PRZYNOSI NAJWIĘKSZE DOCHODY KULCZYKOM I TO OD WIELU WIELU LAT, A CO ROKU JESZCZE DAJĄ PODWYŻKI ZA ODCINEK kATOWICE - kRAKÓW. POLSKA PARANOJA. CHWALI SIĘ PAŃSTWO, A NIE PATRZY JEDNOCZEŚNIE NA OKRADANIE POLAKÓW

g
gadd33

W artykule zamiennie używa się pojęć: dochód, przychód, zysk. Nie jestem ekonomistą, ale to nie są synonimy.

a
audytor

Dlaczego nie przedstawiono szczegółowej analizy rozdysponowania tego dochodu?

Jesteśmy ciekawi jaki procent jest przeznaczony na konkretne naklady na budowę i remonty,a jaki procent wplywa do firmy-monopolisty obsługującej system Via-Toll i jaki procent jest przejadany przez biurokrację ?

Takie newsy to tak samo jak rząd chwali się o większych wpływach do budżetu,kiedy na cele ustawowe jest coraz mniej srodków celowych ...

r
rzecznik

Szanowni forumowicze pytający: "Gdzie się podziewają te pieniądze?". Przecież w tekście jest na to odpowiedź - na utrzymanie i rozbudowę drogowej infrastruktury. Przecież nie Św. Mikołaj daje na budowę, rozbudowę i utrzymanie polskich dróg. Płacimy wszyscy za przejazd i za paliwo, w którego cenę wliczone są liczne podatki, ale w zamian dostajemy remonty istniejących dróg i budowę nowych. To naprawdę kosztowne.

G
Gość
W dniu 21.10.2015 o 08:26, Kierowca napisał:

Szkoda ze nie piszecie prawdy - jest to najdrozszy odcinek Autostrady ....Najlepiej jest okrasc biednego polskiego kierowcy. "Ciekawe"  ze niemieccy kierowcy nie chca jezdzic na polskich autostradach .... taka cala prowda o A4 

Tak sie składa że ten odcinek jest najtańszy w całej Polsce, 10 gr za kilometr. Bo mowa jest o odcinku Wrocław - Gliwice. Proszę uważniej czytać tekst.

G
Gość

To mogą Uni dofinansowanie zwrócić spowrotem, bo by do dzisiaj po płytach od Adolfa jeździli. Banda złodzieji

O
Obserwator

To może jeszcze informacja jaki procent z tej kwoty pobiera firma Kapsch obsługująca system poboru opłat!

G
Gość

Pieniadze z oplat powinny byc przeznaczane na rozbudowe. 

z
z Niemodlina

Gdzie trafiają te pieniądze z autostrady A4 wybudowanej za publiczne pieniądze?? PrzyPOminam autostrada A4 na odcinku Gliwice- Wrocław nie jest prywatna, czyli zwykły POdatnik nie dość, że zapłacił za jej wybudowanie, to teraz płaci drugi raz za przejazd.

 

Szajka PO-PSL nałożyła 2 lata temu haracz na Polskie Lasy Państwowe, by doprowadzić do ich upadku i prywatyzacji i w Ministerstwie Finansów nie mogą się doliczyć gdzie POdziało się 800.000.000zł z tego haraczu.

 

By żyło się lepiej ??

 

K
Kierowca

Szkoda ze nie piszecie prawdy - jest to najdrozszy odcinek Autostrady ....

Najlepiej jest okrasc biednego polskiego kierowcy. "Ciekawe"  ze niemieccy kierowcy nie chca jezdzic na polskich autostradach .... taka cala prowda o A4 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3