Adolf Hitler Kanal. To był wielki pomnik nazizmu

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Barki na kanale.
Barki na kanale. Archiwum
Kędzierzyn-Koźle. Na uroczyste otwarcie Adolf Hitler Kanal przyjechał sam Rudolf Hess.

Rudolf Hess był od 1933 roku bezpośrednim zastępca samego Adolfa Hitlera. W okolicach dzisiejszej Blachowni i Sławięcic miał być co najmniej dwa razy. Za każdym razem jego wizyta była związana z budową Kanału Gliwickiego, wówczas zwanego Adolf Hitler Kanal. 14 maja 1934 roku Rudolf Hess wmurował kamień węgielny pod budowę kanału, podkreślając swoją obecnością znaczenie tej inwestycji. Było ono ogromne, ze względu na dynamicznie rozwijającą się gospodarkę Niemiec, która pod wpływem potężnych państwowych inwestycji zaczynała łapać wiatr w żagle. III Rzesza potrzebowała coraz więcej węgla i stali ze Śląska, a najlepszym sposobem dostarczania tych surowców w głąb kraju był transport wodny. Robota przy budowie była piekielnie ciężka, gdyż zamiast koparek i spychaczy stosowano głównie łopaty. Praca szła wolniej, lecz można było dać zajęcie większej liczbie ludzi w ramach robót publicznych, co dla hitlerowców miało znaczenie propagandowe. Poza tym nie wszędzie mógł dotrzeć ówczesny sprzęt budowlany.

Łopatami, kawałek po kawałku robotnicy kopali potężne doły, bądź formowali strome nasypy w zależności od ukształtowania terenu. Podczas plantowania terenu konieczna okazała się likwidacja 60 domostw, których gospodarze zostali przesiedleni w inne miejsca. Ponadto ekipa górników strzałowych z jednej z zabrzańskich kopań wysadziła w powietrze część śluz XVIII-wiecznego Kanału Kłodnickiego, z którym pokrywał się fragment nowo projektowanej drogi wodnej

Niezwykłe są też śluzy Kanału Gliwickiego – sześć potężnych budowli, z których największa znajduje się w okolicach kędzierzyńskiego osiedla Kłod­nica. Różnica poziomów wody wynosi tu aż 10,40 metra, a komory zamykane są potężnymi zasuwami.

Maszynownia śluzy to żywe muzeum techniki – kable czy łańcuchy muszą ulegać okresowej wymianie, urządzenia są też komputeryzowane, lecz główne elementy, takie jak silniki i zasuwy pracują niezmiennie od 70 lat.

Drugą identyczną, co do zasady działania, jest śluza Dzie­rżno. Tak jak kłodnicka jest dwukomorowa o komorach bliźniaczych przedzielonych peronem wykonanym jako konstrukcja lita kamienno-żelbetowa.

8 grudnia 1939 roku Rudolf Hess dokonał uroczystego otwarcia Kanału Gliwickiego. Odwiedził wtedy, m.in. książęcą rodzinę Hohenlohe, właścicieli Sławięcic, a główna uroczystość zakończenia budowy 42-kilometrowego szlaku wodnego miała miejsce na śluzie w Dzierżnie.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Didi

To do igmy,dobry pomysł,bierz łopatę i zasypuj kanał

G
Gosc

Polska nigdy nie bedzie miala takiego rozwoju :P :P :P

C
Collonna

Ten niby gwaltowny rozwoj gospodarki w narodowosocjalistycznych Niemczech mial wszystkie cechy komunistycznej , panstwowej gospodarki , jej celem byla wojna i tym samym wszystkie rachunki

mialy byc wyrownane, To byla ta roznica z New Deal Rooswelta w USA, gdzie te ogromne inwestycje mialy zdrowe fundamenty.

Akurat Kanal Gliwicki mial sens i przy tamtejszych mozliwosciach tech. byl rentowny -nie mozna nawet porownywac z Bialomorskim Stalina, zbudowanym na setkach tys. szkieletach .

Ale co glownie przewozono ? Wegiel i czolgi z Labed, czego dzisiaj nie potrzeba. 

Takich kanalow bez gospodarczego sensu jest w Europie duuuuzo,,,

 

G
Geniusz

I znowu te póki.Póknij ty się w pałkę!!!!

W
WM
W dniu 19.08.2016 o 20:52, obserwator napisał:

to była jedna z wielu inwestycji w przyszłość, w transport drogowy, ale jak to w polsce bywa całkowicie olana po przejęciu ziem do wycyckania

 

Chyba obserwujesz otoczenie po spożyciu butelki denaturatu. Kanał Gliwicki tętnił życiem do końca komuny, barki z węglem szły non stop nawet do późnej nocy. W latach 90-ruch towarowy się zmniejszył by około 2005 zaniknąć całkowicie. Dzisiaj można tam popływać turystycznie, śluzy działają i są remontowane. Obserwuj uważniej bo póki co to w d... byłeś i g... widziałeś.

I
Igma

Pomnik nazizmu?

Dlaczego jeszcze nie zasypany?

o
obserwator

to była jedna z wielu inwestycji w przyszłość, w transport drogowy, ale jak to w polsce bywa całkowicie olana po przejęciu ziem do wycyckania

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3