Aglomeracja Opolska stawia na komunikację, internet i inwestycje

Artur  Janowski
Artur Janowski
Aglomeracja chce też kupować autobusy oraz budować centra przesiadkowe w Opolu z parkingami na obrzeżach, gdzie swoje auta zostawiałyby osoby przyjeżdżające do stolicy województwa.
Aglomeracja chce też kupować autobusy oraz budować centra przesiadkowe w Opolu z parkingami na obrzeżach, gdzie swoje auta zostawiałyby osoby przyjeżdżające do stolicy województwa.
Pierwsza strategia rozwoju Aglomeracji Opolskiej przewiduje nie tylko budowę dróg, ale także sieci światłowodowych, uzbrajanie terenów inwestycyjnych i wydłużanie czasu pracy przedszkoli.

Aglomeracja Opolska - skupiająca 20 gmin - wreszcie ma dokument pokazujący, na co chce wydawać pieniądze w latach 2014-2020. Przygotowująca strategię firma Lider Projekt na początek przyjrzała się mocnym i słabym stronom aglomeracji.

Z przeprowadzonej analizy wynika, że Aglomeracja Opolska - w porównaniu do innych tego typu obszarów - ma wysoki poziom infrastruktury społecznej, czyli dużą liczbę bibliotek i domów kultury, a znacznie mniejszą liczbę miejsc w kinach. Na plus zaliczono komputeryzację szkół, ale już w dziedzinie służby zdrowia wypadliśmy słabo pod względem dostępności do lekarza.

Za atut uznano m.in. dogodne położenie w układzie komunikacyjnym kraju i fakt, że przez aglomerację przebiega autostrada A4 i magistrala kolejowa E-30. Mimo to za cel strategiczny numer jeden uznano poprawę dostępności komunikacyjnej AO. Miałyby w tym pomóc m.in. nowe odcinki obwodnicy Opola, Malni - Choruli oraz Gogolina - Karłubca.

Aglomeracja chce też kupować autobusy oraz budować centra przesiadkowe w Opolu z parkingami na obrzeżach, gdzie swoje auta zostawiałyby osoby przyjeżdżające do stolicy województwa.

Henryk Wróbel, wójt gminy Dobrzeń Wielki podkreśla z kolei obecność obwodnicy Dobrzenia Wielkiego na liście projektów strategicznych.

- I to cieszy, bo choć obwodnica jest projektem marszałka, to wpisanie jej do strategii aglomeracji jeszcze raz pokazuje, że ta inwestycja jest potrzebna nie tylko naszej gminie - podkreśla Henryk Wróbel.

Przed przygotowywaniem strategii dyskutowano także o budowie lotniska. Tymczasem autorzy strategii twierdzą, że dla mieszkańców gmin AO całkowicie wystarczające są lotniska w Katowicach i we Wrocławiu.

- Budowa nowego portu lotniczego na Opolszczyźnie byłaby nie tylko niezwykle kosztowna, ale przede wszystkim bardzo ryzykowna, bo utrzymanie obiektu kosztowałoby rocznie ogromne sumy - ocenia Danuta Wesołowska, wiceprezydent Opola. - Przed Aglomeracją stoją wyzwania komunikacyjne, ale związane z drogami oraz usprawnieniem komunikacji zbiorowej. Ostatnio sama się o tym przekonałam, bo próbowałem dostać się do gminy Murów autobusem, a potem także nim wrócić. Okazało się, że kursuje jeden lub dwa autobusy na dobę, a są też takie miejscowości, gdzie autobus wcale nie dociera. Musimy tę sytuację poprawić.

Drugim celem strategicznym AO będzie rozwój gospodarczy m.in. poprzez uzbrajanie wybranych terenów inwestycyjnych, a na liście zadań, które samorządy chcą realizować, jest także rozbudowa Centrum Wystawienniczo-Kongresowego i Parku Naukowo-Technologicznego w Przyworach.

Za ważne zadaniem uznano też stworzenie sieci światłowodowej na terenie aglomeracji

Samorządy miałyby również rozwijać wspólnie ofertę edukacyjną oraz wydłużać czas pracy przedszkoli. W dziedzinie turystyki chcą pracować nad własnym produktem turystycznym oraz rozwojem szlaków Jakubowych (idą nimi pielgrzymi). AO zamierza także rozwijać obszary wiejskie (budowa wodociągów, kanalizacji) oraz modernizować oświetlenie i walczyć np. z podtopieniami, nie tylko poprzez usuwanie ich skutków, ale głównie poprzez zapobieganie takim zjawiskom.

Krzysztof Początek, dyrektor biura Aglomeracji Opolskiej przypomina, że na razie strategia przechodzi przez konsultacje w wszystkich gminach, które są członkami stowarzyszenia, a ostatnie spotkanie w tej sprawie odbędzie się 8 maja w opolskim ratuszu o godzinie 17.

Potem dokument czekają poprawki, które będę efektem konsultacji, a następnie projekt przyjmie stowarzyszenie.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to najważniejszy dokument AO będzie zatwierdzony jeszcze przed wakacjami.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
s

Opole to duże miasto powiatowe z jednym festiwalem, dzięki któremu ktoś o nim w Polsce coś usłyszał.

G
Gość

Urzędniczy pic, nastawiony na przetrwanie biurokracji i golenie unijnej kasy.

S
Slezan s Polska
Koncepcja rozwoju Aglomeracji Błotnicy Strzeleckiej przewiduje budowe kosmodromu oraz fabryki antymaterii. Te inwestycje powstaną tam prędzej niż w Opolu uruchomią kolejną linię autobusową
t
tatarata

@ Egon: Nysa i Brzeg są poza AO, więc jak chcą rozwijać wewnętrzną komunikację w AO to niech do niej przystąpią.

E
Egon

AO stawia na komunikację. Wolne żarty.

Ostatnie pociągi regionalne w kierunku Brzegu i Nysy odchodzą około 21-21.30, w kierunku KK o 22.30, więc ludzie wracający z pracy na drugą zmianę czy choćby ekspresem z warszawy już do domu się nie dostaną...

O
Opolanin

Opole to powiat. Aglomeracja to jest w NY. Opole to wiocha, małe peryferyjne miasteczko bez przemysłu, pracy dla młodych i przyszłości.

A będzie coraz gorzej.

Dodaj ogłoszenie