Wiosna coraz bliżej. Kierowcy wymieniają opony z zimowych na letnie. Przy tej okazji warto się też zastanowić, czy nie zainwestować trochę pieniędzy i zmienić felgi - ze stalowych na aluminiowe.
- Te ostatnie mają swoje zalety - wyjaśnia Robert Halicki z warsztatu 44tuning.pl z Opola. - Nie tylko sprawiają, że auto wygląda ładniej, ale dzięki nim na przykład lepiej chłodzą się hamulce, a to powoduje ich lepszą pracę.
Dodatkową korzyścią z zastosowania felg aluminiowych dobrej jakości jest oszczędność paliwa z powodu ich niższej wagi. Dużą zaletą takich obręczy jest też ich różnorodność, a to sprawia, że można dobrać opony szersze, co latem wpływa na poprawienie przyczepności.
- A to wpływa na poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy - mówi Robert Halicki.
Przy ich zakupie warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Po pierwsze najlepiej zdecydować się na nowe felgi. Wtedy mamy pewność, że wszystko jest z nimi w porządku.
- Od tego zależy nasze bezpieczeństwo - mówi pan Robert. - Decydując się natomiast na te z drugiej ręki, bo są tańsze, najlepiej kupować je z pewnego źródła. Na przykład od znajomych. Zakup z mało pewnego źródła może grozić nabyciem felg retuszowanych które np. były pęknięte, następnie pospawane i polakierowane.
Jeśli jeździmy już na obręczach ze stopów lekkich, warto pamiętać o kilku zasadach, które pomogą przedłużyć ich żywotność. Po pierwsze są one bardziej narażone na uszkodzenia niż stalowe. Zaleca się więc używanie ich tylko od wiosny do jesieni z oponami letnimi. Sól, którą drogowcy sypią ulice, może uszkadzać lakier i w konsekwencji pozostawiać głębokie wżery w aluminium. Jeżdżąc na obręczach ze stopów lekkich, warto omijać dziury. Żeby po wpadnięciu w taką przeszkodę felga miała większe szanse "przeżycia", można zwiększyć ciśnienie w kołach od zalecanego o około 0,2 bara. Pamiętajmy też o ostrożnym podjeżdżaniu do krawężników, żeby nie porysować jej powierzchni.
- Dlatego na aluminiowe obręcze warto zakładać opony z ochronnym rantem - mówi Halicki. - Felga chroniona jest wówczas przed uszkodzeniami.
Natomiast przy wyważaniu kół koniecznie stosowane muszą być tzw. ciężarki klejone.
- Należy zakładać je po wewnętrznej stronie felgi - wyjaśnia Robert Halicki. - Klejone za ramionami w technice wyważania trzypunktowego poprawiają estetykę koła.
Przy wymianie kół należy też zwrócić uwagę na pracę mechanika - zdarza się , że nasadkowe klucze używane przez nich do odkręcania śrub mocujących koła są luźne, zbyt duże i kaleczą lakier. Ponadto ich dokręcanie powinno odbywać się za pomocą klucza dynamometrycznego z ustawioną odpowiednią siłą maksymalną.
Jednym z minusów aluminiowych felg jest ich cena. Stalową możemy kupić już za 150-200 zł natomiast obręcz aluminiowa to inwestycja od 350 do nawet ponad 1000 zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?