Amazon z ogromną karą prezesa UOKiK. „Konsumenci wprowadzani w błąd". Amazon odpowiada: Będziemy odwoływać się od tej decyzji

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
PAP
PAP
Ponad 31 mln zł kary nałożył Prezes UOKiK na Tomasz Chróstny na firmę Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd.
Ponad 31 mln zł kary nałożył Prezes UOKiK na Tomasz Chróstny na firmę Amazon za wprowadzanie konsumentów w błąd. Unsplash/ Christian Wiediger
Amazon, gigant e-commerce, został ukarany grzywną w wysokości 31 mln zł przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie klientów w błąd. Firmie zarzucane jest podawanie nieprawdziwych informacji o dostępności i terminach dostaw swoich produktów. Biuro prasowe Amazon w przesłanej nam odpowiedzi przyznaje, że nie zgadza się z decyzją UOKiK i zapowiada odwołanie.

Spis treści

Sprzedaż na platformach internetowych w trendzie rosnącym

– Korzystanie z platform sprzedażowych cieszy się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Wybierają oni zakupy na platformie, gdyż z jednej strony umożliwia to dostęp do wielu różnych ofert w jednym miejscu, z drugiej – darzą dostawców rozpoznawalnych platform zaufaniem. Przeciętny konsument ma prawo przypuszczać, że oferowane przez przedsiębiorców opcje zakupu, dostępność i czas dostawy nie wprowadzają w błąd – poinformował cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jednocześnie zauważył, że konsumenci nie powinni być zmuszani do podejmowania dodatkowych działań, aby sprawdzić wiarygodność oferowanych funkcjonalności czy prezentowanych informacji. W wydanej decyzji przeciwko Amazonowi, UOKiK zakwestionował praktyki wprowadzania konsumentów w błąd, w tym tzw. „dark patterns", które nakładają presję na konsumentów poprzez wyświetlanie licznika czasu do złożenia zamówienia, mimo braku gwarancji dostawy w określonym terminie.

Konsumenci nie otrzymują zamówionych produktów

Konsument, który zamówił produkt na platformie Amazon.pl i za niego zapłacił, w wielu przypadkach mógł go nie otrzymać. – Potwierdzają to sygnały od konsumentów, a także reklamacje składane do przedsiębiorcy. Przykładowo, jak ustalono w toku postępowania, spółka wielokrotnie anulowała zamówienia złożone na popularne czytniki e-booków – poinformował UOKiK.

Zgodnie z zakwestionowaną praktyką, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży. Jest to jedynie oferta nabycia produktu, która nie jest wiążąca dla spółki. Nawet po zapłacie za towar, Amazon nie jest zobowiązany do jego dostarczenia – może anulować zamówienie.

Kara za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Amazon nie zgadza się z decyzją

Prezes UOKiK uznał, że Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów. Nałożona kara to ponad 31 mln zł (31 850 141 zł). Spółka musi opublikować decyzję na swojej stronie i w swoich mediach społecznościowych. Decyzja nie jest prawomocna, a Amazon ma możliwość złożenia odwołania do sądu.

W odpowiedzi przesłanej nam przez Biuro Prasowe firmy Amazon możemy przeczytać, że „szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z priorytetów" firmy. –Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime – dodano.

– Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia – czytamy w przesłanej nam odpowiedzi.

Na koniec podkreślono, że firma „w ciągu ostatniego roku współpracowała z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów:, a ponadto zaproponowała „szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl".

– Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji – zapowiedziano.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu