Archeolodzy sprawdzają, czy planowana trasa S11 nie przetnie cmentarzyska bitwy pod Byczyną

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Planowany przebieg S11
Planowany przebieg S11 GDDKiA
Znawca historii Byczyny Donat Woźniakowski protestuje przeciwko wybranemu korytarzowi drogi ekspresowej nr 11, ponieważ może ona przecinać pole XVI-wiecznej bitwy od Byczyną. Obecnie archeolodzy badają te tereny.

Chodzi o planowany odcinek S11 na trasie od Kolonii Ciarka, przez Kluczbork, Byczynę, aż do Kępna (w województwie wielkopolskim).

Jest już decyzja środowiskowa dla przebiegu tej trasy. Wybrany został wariant W2B trasy, który od północy omija Kluczbork i Byczynę, a na końcu łączy się z obwodnicą Kępna, która została w tym roku oddana do użytku.

Przebieg planowanej trasy przez Byczynę wywołał jednak protest.

Znawca historii Byczyny Donat Woźniakowski, prowadzący w mieście przystanek turystyczny Ekspozeum, wysłał list do dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasza Żuchowskiego.

- To wielki skandal, że GDDKiA planuje i preferuje przeprowadzenie korytarza drogi ekspresowej S11 przez sam środek pola bitwy pod Byczyną, a na tzw. "Piekle", gdzie były najkrwawsze walki, zamierza umieścić ogromny węzeł komunikacyjny z drogą wojewódzką nr 487 - pisze Donat Woźniakowski.

- Archeolodzy potwierdzili, że bitwa w 1588 roku z całą pewnością odbyła się w strefie pomiędzy wzgórzem Krzyżowym a ciekiem wodnym i Piekiełkiem na wschodzie, a więc dokładnie w tym miejscu, gdzie zaprojektowano przebieg korytarz trasy S11 - dodaje Donat Woźniakowski. - Mieszkańcy Byczyny ostrzegali i wielokrotnie informowali, ja osobiście przekazałem tę informację na spotkaniu informacyjnym w Byczynie, a kilka dni później wystosowany został stanowczy sprzeciw mieszkańców Byczyny do firmy projektowej w ramach procedury odwoławczej.

GDDKiA informuje, że wzięła pod uwagę tę sprawę na etapie prac projektowych.

- Rozpoczynając prace studialno-koncepcyjne dla S11, powzięto wiedzę o przebiegu drogi w obrębie potencjalnego obszaru pola bitwy pod Byczyną. Co istotne, w zakresie wybranego wariantu W2B obszar bitwy pod Byczyną nie został objęty żadną z form ochrony: wpisem do rejestru zabytków, pomnikiem historii, parkiem kulturowym czy ochroną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Agata Andruszewska, rzecznik GDDKiA w Opolu.

Wiadomo, że korytarz projektowanej drogi S11 przebiega przez obszar, gdzie w 1588 roku stoczono bitwę pod Byczyną, ponieważ świadczą o tym odnalezione w tym miejscu kule i pociski.

- Wyniki przeprowadzonych badań nie potwierdziły obecności na obszarze przebiegu projektowanej drogi miejsc pochówków poległych żołnierzy - dodaje Agata Andruszewska.

Badania archeologiczne jednak nadal trwają i niewykluczone, że będą kolejne znaleziska.

- Prace archeologiczne na polu bitwy były prowadzone bardzo krótko, a w dodatku miały charakter bezinwazyjny, a mimo to udało się znaleźć wiele artefaktów, 45 kul różnego kalibru z czasów bitwy, wiele monet. Badania mogą wskazać prawdopodobne miejsca zbiorowych pochówków poległych w bitwie rycerzy - mówi Donat Woźniakowski.

Opolski oddział GDDKiA, który budować będzie ten odcinek S11, zapewnia, że współpracuje z Wojewódzkim Konserwatorem Ochrony Zabytków w sprawie przebiegu planowanej trasy przez pole bitwy.

- Zleciliśmy Instytutowi Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego przeprowadzenie badań terenowych, których celem jest ustalenie miejsca, w którym rozegrała się bitwa pod Byczyną - informuje Elżbieta Molak, opolska wojewódzka konserwator zabytków.

- Ze względu na konieczność zbadania bardzo dużego obszaru, badania będą prowadzone etapami - dodaje Elżbieta Molak. - Od wyników badań uzależnione będzie ich kontynuowanie w latach następnych.

Jeśli podczas badań archeolodzy znajdą mogiłę zbiorową ze szczątkami rycerzy, planowana inwestycja może się opóźnić.

Kiedy ma być gotowa droga S11 na Opolszczyźnie

Budowa 46-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej nr 11 od obwodnicy Olesna do obwodnicy Kępna planowana jest na lata 2024-26.

Cała droga ekspresowa S11 ma być gotowa według planów do końca 2029 roku. Trasa będzie mieć 600 kilometrów i połączy aglomerację górnośląską z Pomorzem. Prowadzi z Pyrzowic, przez Poznań, Koszalin, aż do Kołobrzegu.

Bitwa pod Byczyną w 1588 roku

Bitwa pod Byczyną została stoczona w niedzielny poranek, 24 stycznia 1588 roku na pokrytych śniegiem polach między miastem a wsią Roszkowice. Wojska dowodzone przez hetmana Jana Zamoyskiego pokonały armię Maksymiliana Habsburga.

Potyczka trwała zaledwie niecałe 1,5 godziny, ale była bardzo krwawa. Zginęło ponad 3 tysięcy żołnierzy, czyli co czwarty rycerz, ponieważ łącznie po obu stronach walczyło ok. 12,5 tysiąca osób.

Po klęsce pod Byczyną Maksymilian III Habsburg zrzekł się pretensji do tronu polskiego, a w zamian odzyskał wolność. Królem Polski został Zygmunt III Waza, a Byczyna pozostała w cesarstwie habsburskim.

Trwa budowa obwodnicy Olesna, czyli trasy S11:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska