Audi A3 - kompakt ze sportową żyłką

fot. Audi
Już na pierwszy rzut oka widać, że auto zmieniło swój wygląd. Inna jest przednia maska, błotniki, zderzaki i duża osłona chłodnicy.
Już na pierwszy rzut oka widać, że auto zmieniło swój wygląd. Inna jest przednia maska, błotniki, zderzaki i duża osłona chłodnicy. fot. Audi
W polskich salonach pojawiło się właśnie audi A3 po faceliftingu. Samochód jest nieco większy, bardziej komfortowy, no i trochę droższy.

Już pierwszą generacją, która zadebiutowała w 1996 roku, audi A3 otworzyło swój własny segment rynkowy - grupę samochodów kompaktowych premium. W tym segmencie marka z czterema pierścieniami odnosi prawdziwe sukcesy: do dnia dzisiejszego wyprodukowanych zostało 1,9 mln audi A3. To całkiem sporo. W czym więc tkwi sukces tego samochodu?

Na pewno swoje robi magia marki, poza tym kompaktowe audi jest po prostu solidnym samochodem ze sportową żyłką. Główny konkurent golfa jest od niego droższy, ale za to ładniejszy, oferujący lepsze wyposażenie i, co tu dużo mówić, bardziej prestiżowy. Kilka miesięcy temu koncern z niemieckiego Ingolstadt wypuścił na rynek zmodernizowaną wersję modelu, który produkowany jest od 2003 roku. Zmodyfikowana "trójka" pojawiła się właśnie w polskich salonach. Już na pierwszy rzut oka widać, że auto zmieniło swój wygląd. Inna jest przednia maska, błotniki, zderzaki i duża osłona chłodnicy Singleframe.
Wrażenie robi też ozdobna przesłona w reflektorach - tzw. "skrzydło". Światła do jazdy dziennej należą do wyposażenia seryjnego, przy opcjonalnych reflektorach biksenonowych światła te są diodowe. Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami, nowe klamki w drzwiach to kolejne atrakcyjne akcenty. Zmodyfikowany tylny zderzak oraz światła stanowią wyraziste zakończenie nadwozia; w A3 Sportback płaskie pasy świetlne dookoła tylnych świateł, będące przyciągającą wzrok nowością, sprawiają, że auto to wygląda niepowtarzalnie także w nocy.

Trzydrzwiowe A3 ma też zmienioną pokrywę bagażnika. Modyfikacje nadwozia pozwoliły na wydłużenie A3 o 2,5 centymetra do 4,24 metra. W wersji Sportback (4,39 metra) proporcje pozostały prawie niezmienione.

Osiągi

Osiągi

Silnik 1,6
Moc 102 KM, przyśpieszenie 11,8 s, V-max. 185 km/h, spalanie 9,5/5,3/6,8
Silnik 1,4 TFSI
Moc 124 KM, przyśpieszenie 9,4 s, V-max 203 km/h, spalanie 7,8/4,9/59
Silnik 1,8 TFSI
Moc 160 KM, przyśpieszenie 7,6 s, V-max. 222 km/h, spalanie 9,1/5,3/6,7
Silnik 2,0 TFSI
Moc 200 KM, przyśpieszenie 7,0, V-max. 238 km/h, spalanie 9,9/5,6/7,2

Silnik 3,2
Moc 250 KM, przyśpieszenie 6,1 s, V-max. 250 km/h, spalanie 13,0/7,3/9,4
Silnik 1,9 TDI
Moc 105 KM, przyśpieszenie 11,4 s, V-max. 187 km/h, spalanie 6,6/4,2/5,1
Silnik 2,0 TDI
Moc 140 KM, przyśpieszenie 9,4 s, V-max. 207 km/h, spalanie 6,7/4,2/5,1
Silnik 2,0 TDI
Moc 170 KM, przyśpieszenie 7,8 s, V-max. 222 km/h, spalanie 7,2/4,7/5,6.

Przełączniki i pokrętła pod radiem otrzymały nowoczesny wygląd. Zegary mają czarne tarcze i czerwone wskazówki. System informacji kierowcy (FIS) oraz wskaźnik godziny, daty i kilometrów - seryjne w wersji Ambiente i Ambition - wyświetlają swoje informacje w postaci białych cyfr. Komputer informuje także, który bieg byłby w danym momencie najlepszy z punktu widzenia ekonomii jazdy. Sportowa skórzana kierownica w wersji Ambition posiada nowe aluminiowe elementy ozdobne, na życzenie może ona być spłaszczona na dole.
Teraz kilka słów o bagażniku. Jego pojemność wynosi od 350 do 1080 litrów po rozłożeniu tylnej kanapy. W A3 Sportback może on pomieścić od 370 do 1100 litrów. W modelach z napędem quattro w związku z konstrukcją tylnej osi podłoga bagażnika znajduje się kilka centymetrów wyżej. Dla wersji z napędem na przednią oś dostępny jest wyjątkowo praktyczny element - dwustronna wykładzina podłogi bagażnika. To łatwe do czyszczenia i do wyjmowania korytko, w którym można ułożyć na przykład mokre przedmioty.

Facelifting był też okazją do wzbogacenia wyposażenia "trójki". Tak jak dotychczas, do wyboru są trzy wersje wyposażenia. Attraction jest wariantem o wyrazistym charakterze, dynamiczny Ambition wyposażono między innymi w sportowe fotele, sportowe zawieszenie i 17-calowe koła, a w luksusowej wersji Ambiente zamontowano układ regulujący prędkość jazdy, czujnik światła i deszczu, pakiet oświetlenia wnętrza oraz nową przednią szybę ze szkła izolującego akustycznie. Oczywiście samochód oferuje też automatyczną klimatyzację i światła z doświetlaniem zakrętów, Audi parking system z przodu i z tyłu informujący o odległości do przeszkody.

Nowością jest ponadto asystent parkowania: nowe czujniki ultradźwiękowe podczas jazdy z niewielką prędkością sprawdzają wielkość luk parkingowych równoległych do drogi. Kierowca może zobaczyć na wyświetlaczu, czy któreś z miejsc jest wystarczająco duże, aby mógł w nim zaparkować, wjeżdżając tyłem. Po włączeniu biegu wstecznego i dodaniu gazu system przejmie sterowanie elektromechanicznym układem kierowniczym i samodzielnie wprowadzi auto w lukę parkingową. Kierowcy pozostaje tyko dodawanie gazu, wciskanie sprzęgła i hamulca.

Nowy audik napędzany jest ośmioma silnikami: pięcioma benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Benzynowy o pojemności 1,6 litra może być dostosowany do tańszego od benzyny etanolu E85. Na koniec o cenach. Najtańszy A3 kosztuje 74 530 zł, natomiast A3 Sportback 79 370 zł. Najdroże wersje tych modeli to odpowiednio 164 590 zł i 173 330 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska