MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Auta używane. Nabywcy coraz częściej szukają nowszych i droższych aut

Paweł Piątek
Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi motoryzacyjnymi, przeprowadziła badania mające na celu ujawnienie profilu typowego dealera w Polsce. Ponieważ nawyki nabywców samochodów szybko się zmieniają, dealerzy muszą dostosować się do ich potrzeb.
Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi motoryzacyjnymi, przeprowadziła badania mające na celu ujawnienie profilu typowego dealera w Polsce. Ponieważ nawyki nabywców samochodów szybko się zmieniają, dealerzy muszą dostosować się do ich potrzeb. carVertical
Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi motoryzacyjnymi, przeprowadziła badania mające na celu ujawnienie profilu typowego dealera w Polsce. Ponieważ nawyki nabywców samochodów szybko się zmieniają, dealerzy muszą dostosować się do ich potrzeb.

W badaniu wzięło udział 54 polskich dealerów różnej wielkości, z różnym stażem na rynku. Połowa z nich sprzedaje od 50 do 200 samochodów rocznie i działa w branży od ponad 10 lat.

Przejrzystość ułatwia sprzedaż

Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi
Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi motoryzacyjnymi, przeprowadziła badania mające na celu ujawnienie profilu typowego dealera w Polsce. Ponieważ nawyki nabywców samochodów szybko się zmieniają, dealerzy muszą dostosować się do ich potrzeb. carVertical

Szukając samochodów do odsprzedaży, 63% polskich dealerów kupuje je bezpośrednio od osób fizycznych lub firm, 61% na aukcjach internetowych, a 43% na giełdach internetowych. Jednak niektóre opcje mają więcej zalet niż inne.

- Samochody z aukcji i rynków internetowych często mają wysoki przebieg i wysokie ceny, co czyni je nieatrakcyjnymi w odsprzedaży. Najatrakcyjniejsze są dla nas samochody z jednym właścicielem, serwisowane w autoryzowanych salonach – mówi Bartosz Grzesiuk, dyrektor działu sprzedaży w salonie samochodowym klasy premium Automotore.

Przy odsprzedaży samochodów większość polskich dealerów korzysta z platform aukcyjnych (69%) lub rynków internetowych (41%). Konwencjonalne sposoby sprzedaży, takie jak fizyczne giełdy samochodowe (10%), są mniej popularne.

- Przy sprzedaży online najważniejsza jest przejrzystość. Wiarygodne i zweryfikowane informacje o pochodzeniu samochodu, liczbie właścicieli i historii serwisowej są kluczem do wyróżnienia oferty – dodaje Barrtosz Grzesiuk.

Auta niemieckie - najbardziej poszukiwane, ale nie zawsze idealne

Polscy dealerzy aut używanych bardzo chętnie interesują się takimi markami jak Mercedes-Benz, Audi, Volkswagen i BMW. Wynika to z faktu, że samochody niemieckie cieszą się dobrą reputacją i jest na nie duży popyt.

- W Polsce od lat dominuje zainteresowanie niemieckimi markami i trend ten nie zmieni się w najbliższym czasie. Jest to szczególnie widoczne w segmencie premium. Nie ma miesiąca, by w naszym salonie nie pojawiły się takie modele jak BMW X6, BMW X5, Mercedes GLE, Mercedes-Benz Klasy E, Porsche Cayenne, Macan czy któryś z Range Roverów – dodaje Grzesiuk.

Jednak popularne marki często niosą ze sobą ryzyko, ponieważ wiele z nich ma zaniżone przebiegi i ukryte uszkodzenia, zwłaszcza jeśli samochód jest sprowadzany z zagranicy. Według danych carVertical, w Polsce cofany licznik miało 3,7% samochodów marki Audi, 3,2% BMW, 2,5% Volkswagenów i 3,6% Mercedesów. Wymowne są również statystyki uszkodzeń powypadkowych. 64,9% wszystkich skontrolowanych w Polsce BMW miało odnotowane uszkodzenia. Drugie miejsce w tych statystykach zajmuje Mercedes-Benz (58,9%), trzecie jest Audi (57,4%), a czwarty Volkswagen (53,5%). Dlatego dealerzy muszą być niezwykle ostrożni przy zakupie samochodów do odsprzedaży i dokładnie je sprawdzać.

Klienci stają się coraz bardziej wymagający

Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi
Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi motoryzacyjnymi, przeprowadziła badania mające na celu ujawnienie profilu typowego dealera w Polsce. Ponieważ nawyki nabywców samochodów szybko się zmieniają, dealerzy muszą dostosować się do ich potrzeb. carVertical

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród dealerów, sprzedaż jednego samochodu zajmuje im średnio 4,9 tygodnia. Polacy zazwyczaj kupują 6,1-letnie pojazdy za średnią cenę 21 300 euro.

Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi
Polska jest znana z prężnie rozwijającego się segmentu pojazdów używanych, w którym działają dziesiątki dealerów. carVertical, firma zajmująca się danymi motoryzacyjnymi, przeprowadziła badania mające na celu ujawnienie profilu typowego dealera w Polsce. Ponieważ nawyki nabywców samochodów szybko się zmieniają, dealerzy muszą dostosować się do ich potrzeb. carVertical

- Klienci są coraz bardziej wymagający, są też skłonni wydawać więcej pieniędzy i kupować nowsze samochody. Nasza oferta stopniowo obejmuje zatem coraz nowsze i droższe pojazdy. Pozyskiwanie takich aut zajmuje jednak więcej czasu niż wcześniej. Ale kiedy już znajdzie się taki atrakcyjny egzemplarz, sprzedaż nie jest problemem – mówi Bartosz Grzesiuk, dyrektor działu sprzedaży w salonie samochodowym klasy premium Automotore.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska