Auto używane: ford mondeo - duże rodzinne combi

fot. Szymon Popczyk
- Nie zamieniłbym tego samochodu na żaden inny - mówi Szymon Popczyk z Głubczyc.
- Nie zamieniłbym tego samochodu na żaden inny - mówi Szymon Popczyk z Głubczyc. fot. Szymon Popczyk
Piętnaście lat temu mondeo godnie zastąpiło popularną sierrę. Dziś można powiedzieć, że to jeden z najbardziej udanych modeli forda.

- Nie zamieniłbym tego samochodu na żaden inny - zapewnia Szymon Popczyk z Głubczyc. - To taka mała ciężarówka. W moim kombiku po złożeniu tylnych siedzeń można przewieźć przedmioty szerokie na 1,25 i długie na dwa metry.

Auto pana Szymona pochodzi z 1999 roku. Oprócz wersji kombi mondeo z tego okresu produkowany był również w wersji sedan oraz liftback. W każdej z nich jego atutem był olbrzymi bagażnik. W wersji sedan ma on objętość 470 litrów, a w wersji liftback - 460. Natomiast po złożeniu tylnej kanapy wzrasta ona do 1290 litrów.

Z kolei w tej wersji kombi pojazd jest dłuższy o 11 cm, a bagażnik ma objętość 540, a po złożeniu kanapy 1610 litrów. Nic dziwnego więc, że Mondeo był i jest bardzo popularny i ceniony wśród klientów flotowych.

Samochód pana Szymona napędza doładowany silnik Diesla o pojemności 1,8 litra o mocy 90 koni mechanicznych.
- To oszczędny silnik. Średnie spalanie jest na poziomie 6, 7 litra - zapewnia Szymon Popczyk. - Jak na tę klasę samochodu to niewiele.
Rocznie głubczyczanin przejeżdża nim ponad 30 tysięcy kilometrów.
- Żadnych poważnych awarii jeszcze nie miałem - mówi. - Wymieniam tylko płyny eksploatacyjne oraz klocki hamulcowe czy amortyzatory.

To już drugi Ford Mondeo, którym jeździ pan Szymon. Poprzedni miał wypadek.
- Nawet przez chwilę nie zastanawiałem się nad kupnem innego samochodu
- mówi mieszkaniec Głubczyc. - Teściowie mają volkswagena passata z tego samego rocznika. Czasami nim jeżdżę, jednak mondeo prowadzi się o niebo lepiej.

W tym roku mija piętnasta rocznica wprowadzenia do produkcji forda mondeo. Debiutujący na rynku w roku 1993 samochód uznany został za prawdziwe odkrycie. Dzięki temu modelowi miłośnicy motoryzacji mogli spokojnie zapomnieć o istnieniu sierry, która przez wiele lat była modelem flagowym koncernu Forda.

Wielu specjalistów uważa, że mondeo był punktem zwrotnym dla marki, a mimo upływu lat samochód pierwszej generacji nadal ma się czym pochwalić. W bogatym dorobku wyróżnień przyznanych fordowi mondeo znajduje się m.in. nagroda "European Car of the Year 1994".

Trzy lata od wprowadzenia samochodu do produkcji przeszedł on facelifting. Mondeo dostało m.in. nowe przednie i tylne lampy. Odświeżony model miał też lepsze zawieszenie oraz jakość wykonania. Samochód był też mniej awaryjny od poprzednika. W tej wersji produkowany był do 2000 roku. Wówczas to na rynku pojawiło się mondeo drugiej generacji. Co ciekawe, był to pierwszy model w dziejach Forda opracowany w całości dzięki wykorzystaniu komputerów. Takie rozwiązanie pozwoliło skrócić program prac badawczo-rozwojowych aż o 13 miesięcy.

Ceny aut używanych

Ceny aut używanych

1996 rok - przebieg 230 000 km, 1,8 benzyna, moc 115 KM, wyposażenie: ABS, hak, el. szyby, klimatyzacja, centralny zamek, wspomaganie kierownicy, immobiliser. Cena 4900 zł.
1998 rok - przebieg 199 990 km, 2,0 benzyna, moc 130 KM, wyposażenie: ABS, centralny zamek, poduszka powietrzna, radio/CD, wspomaganie kierownicy, immobiliser. Cena: 7900 zł.
2004 rok - przebieg 130 000 km, 2,0 diesel, moc 115 KM, wyposażenie: ABS, el. szyby, el. lusterka, klimatyzacja, centralny zamek, poduszka powietrzna, radio/CD, wspomaganie kierownicy, immobiliser. Cena 27 500 zł.
2006 rok - przebieg 55 100 km, 2,0 diesel, moc 115 KM, wyposażenie: ABS, el. szyby, klimatyzacja, alufelgi, centralny zamek, poduszka powietrzna, radio. Cena 55 000 zł.
2008 rok - przebieg 15 000 km, 2,0 diesel, moc 140 KM, wyposażenie: ABS, el. szyby, el. lusterka, klimatyzacja, alufelgi, centralny zamek, autoalarm, poduszka powietrzna, radio/CD, wspomaganie kierownicy, komputer, welurowa tapicerka, ksenony, czujnik deszczu. Cena 89 000 zł.

Natomiast w ubiegłym roku na rynku debiutowało mondeo trzeciej generacji. Ma ono wszystkie atuty swojego poprzednika, jest jednak bardziej luksusowe i zaawansowane technicznie.

Do jego napędu przewidziano gamę aż dziewięciu silników. Są to cztery jednostki wysokoprężne Duratorq TDCi (o mocy od 100 do 140 KM) i pięć silników benzynowych Duratec (od 110 do 220 KM).

Lista standardowego wyposażenia obejmuje między innymi elektroniczny ABS, ESP, siedem poduszek powietrznych (łącznie z kurtynami i poduszka chroniącą kolana kierowcy), system tankowania Easyfuel, czyli blokada zapobiegająca włożeniu końcówki dystrybutora z niewłaściwym paliwem.

Jest także funkcja opóźnionego wygaszania świateł po zamknięciu pojazdu, dzięki której reflektory przez chwilę oświetlają kierowcy np. ścieżkę do drzwi domu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska