Autobusy MZK wrócą do ścisłego centrum Opola? Miasto chce przebudowy Mostu Zamkowego i buspasa na Piastowskiej

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Miasto chce umożliwić autobusom MZK jazdę przez plac Wolności, ulicę Zamkową i most nad Młynówką. Na ul. Piastowskiej ma być wytyczony buspas.
Miasto chce umożliwić autobusom MZK jazdę przez plac Wolności, ulicę Zamkową i most nad Młynówką. Na ul. Piastowskiej ma być wytyczony buspas. Piotr Guzik
Trwają przymiarki do zmian w układzie komunikacyjnym w ścisłym centrum Opola. Ratusz poszukuje firmy, która przygotuje koncepcję przebudowy Mostu Zamkowego aby mogły po nim jeździć autobusy. W grę wchodzi też wykonanie nowej przeprawy nad Młynówką. Do tego dochodzi realizacja buspasa na odcinku ulicy Piastowskiej.

Starsi opolanie pamiętają jeszcze autobusy komunikacji miejskiej zatrzymujące się przy ratuszu oraz na placu Wolności.

Konstrukcja autorstwa architekta Floriana Jesionowskiego przy obecnym postoju taksówek to właśnie pozostałość po przystanku autobusowym.

Wraz z ograniczaniem ruchu na terenie Starego Miasta zniknęły z niego autobusy. Kilka lat temu miasto miało co prawda koncepcję, aby autobusy zatrzymywały się przy ratuszu od strony Urzędu Stanu Cywilnego, ale na pomyśle się skończyło.

Ratusz rozpoczął właśnie poszukiwania firmy, która przygotuje koncepcję zmian w układzie komunikacyjnym dopuszczającym ruch autobusów od ronda na pl. Wolności, przez Most Zamkowy nad Młynówką na ul. Piastowską z zastrzeżeniem, że chodzi tylko o pojazdy o standardowej długości 12 metrów.

Koncepcja dopuszcza powstanie nowego mostu nad Młynówką, jak i przebudowę istniejącej, zabytkowej konstrukcji. Ten drugi scenariusz równałby się poszerzeniu przeprawy, bo obecnie dwa autobusy tam się nie miną.

Trwa głosowanie...

Czy autobusy MZK powinny wrócić na Stare Miasto w Opolu?

Oprócz tego projektant ma wytyczyć buspas na ul. Piastowskiej, na odcinku od Mostu Zamkowego aż do skrzyżowania z ul. Katedralną.

To oznacza konieczność przebudowy ulicy Piastowskiej na tym odcinku kosztem kilku miejsc parkingowych, ale jest to ruch we właściwym kierunku - chwali Maciej Lamm ze Stowarzyszenia na rzecz Zrównoważonej Mobilności „Opole w ruchu”.

- Dobrze też, że miasto chce przywrócić ruch autobusów na terenie Starego Miasta. To byłoby udogodnienie dla wielu pracujących tam osób, a także ułatwienie chociażby dla ruchu turystycznego – argumentuje.

Maciej Lamm przyznaje, że warto by było, aby ruch przez ścisłe centrum obsługiwała nowa linia. Tymczasem ratusz planuje skierować tam autobusy jednej z istniejących linii. W grę wchodzą linie 5, 9, 13 albo 15.

- To akurat nie jest najlepsza koncepcja. Zamiast zwiększać ilość linii i połączeń dokładamy je w jednym miejscu, zabierając w innym – komentuje przedstawiciel Stowarzyszenia na rzecz Zrównoważonej Mobilności „Opole w ruchu”.

Nabór ofert przetargowych trwa do 28 lutego. Koncepcja zmian w ścisłym centrum ma być opracowana do połowy lipca 2020 roku. Dopiero wtedy znany ma być ostateczny kształt proponowanych zmian oraz szacunkowy koszt realizacji.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska