Automatyczna skrzynia biegów - zalety i wady

fot. Cadilac
- Jeśli ktoś raz jechał autem z automatyczną skrzynią biegów, nie będzie chciał się przesiadać na "manuala" - mówią zwolennicy "automatów".
- Jeśli ktoś raz jechał autem z automatyczną skrzynią biegów, nie będzie chciał się przesiadać na "manuala" - mówią zwolennicy "automatów". fot. Cadilac
Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów palą odrobinę więcej, osiągają mniejsze prędkości i troszeczkę gorzej przyśpieszają. Jednak jazda nimi to czysta przyjemność.

Automatyczna skrzynia biegów to wielka wygoda, zwłaszcza w ruchu miejskim, kiedy co chwila trzeba się zatrzymywać i zaś ruszać.

Nie musimy wówczas co chwilę wciskać pedału sprzęgła i "wachlować" lewarkiem. Jakie są wady i zalety takiej przekładni? Na te pytanie postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

- Na pewno samochody z "automatami" palą odrobinę więcej, osiągają mniejsze prędkości i troszeczkę gorzej przyśpieszają - wyjaśnia Andrzej Michałkowski, mechanik z Kędzierzyna-Koźla. - Jednak poza tym mają same zalety.

A co z awaryjnością takiego rozwiązania? Automatyczna skrzynia biegów to skomplikowany mechanizm naszpikowany elektroniką. Wielu kierowców przed kupnem samochodu z taka skrzynią odstraszają ewentualne awarie i koszty ich napraw.

Porównanie

Porównanie

Ford Mondeo 2,0 TDCi, 140 KM

Manual
Prędkość 210 km/h, przyśpieszenie do 100 km/h 9,5 s, spalanie 7,6/4,9/5,9
Automat
Prędkość 200 km/h, przyśpieszenie do 100 km/h 10,7 s, spalanie 7,6/4,9/5,9

Volkswagen Passat 1,8 TSI

Manual
Prędkość 220 km/h, przyspieszenie do 100 km/h 8,6 s, spalanie 10,4/6,0/7,6
Automat
Prędkość 212 km/h, przyspieszenie do 100 km/h 9,0 s, spalanie 11,4/6,5/8,4

- Eksploatowanie takiego auta zgodnie z instrukcją obsługi sprawi, że nie powinno być kłopotów z taką skrzynią - dodaje Andrzej Michałowski. - Zaręczam, że przebiegi automatów są równe przebiegom silnika.

Pewne problemy mogą sprawiać elektroniczne układy sterujące. Trzeba pamiętać o kontrolowaniu i wymianie oleju i filtra (jedna wymiana na dwie wymiany oleju silnikowego, nawet jeśli producent tego nie zaleca).

Jeśli zaniedbamy "automat", zwłaszcza w starych samochodach, jego naprawa może okazać się nieopłacalna.

Samochód z automatyczną skrzynią biegów pracującą w normalnym trybie komfort lub drive nie jest pojazdem do szaleństw, ale raczej do spokojnej jazdy. Jadąc w korku, nie powinno się też włączać luzu, czyli dźwigni w pozycję N.

A na co zwrócić uwagę, kupując używane auto z automatem?
- Zwrócić uwagę na jego pracę - mówi Andrzej Michałkowski. - Biegi muszą wchodzić bez szarpania, a po przesunięciu dźwigni na pozycję do jazdy samochód od razu musi ruszyć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska