Automobile na lotnisku

Wacław Hepner
W poprzedni weekend (25 i 26 maja) na polowym lotnisku w Góraszce pod Warszawą odbył się VII Międzynarodowy Piknik Lotniczy.

Gospodarzem imprezy był Zbigniew Niemczycki, właściciel lotniska i prezes fundacji "Polskie Orły". Piknik, od małego festynu w 1995 roku, przeszedł długą drogę do popularnej lotniczej fiesty, którą rokrocznie, przy dobrej pogodzie, odwiedza prawie 10 tysięcy ludzi.
W tym roku po raz pierwszy na pikniku można było zobaczyć wielozadaniowy śmigłowiec Eurocopter EC 120 Colibri. Silnych wrażeń dostarczył publiczności start i przelot samolotu transportowego CASA CN 235 w barwach Królewskich Sił Powietrznych Hiszpanii. Zachwyt zebranych wzbudził pokaz akrobacji zespołowej samolotowej grupy "Żelazny". Nie zabrakło demonstracji w locie samolotów historycznych: Jak- 18 oraz CSS-13 (popularny "kukuruźnik" PO-2).
W trakcie pikniku odbyły się desanty skoczków spadochronowych, pokazy lotu szybowca a nawet skoku spadochronowego z szybowca. Były parady motolotni, ultralekkiego samolotu z silnikiem... łodziowym oraz indywidualny pokaz poduszkowca Instytutu Lotnictwa. W ramach pokazu statycznego zaprezentowano m.in. słynnego już messerschmitta Bf 109, wydobytego w 1999 r. z jeziora Trzebuń. Jest to obecnie jeden z najlepiej odrestaurowanych samolotów tego typu na świecie.
Odrębną atrakcję Międzynarodowego Pikniku Lotniczego Góraszka 2002 stanowiła wystawa zabytkowych pojazdów, zorganizowana pod patronatem miesięcznika "Automobilista". Zaprezentowano tu motocykle i samochody wyprodukowane lub zmontowane w Polsce, z których wiele zapisało się w historii motoryzacji. Można było zobaczyć kolekcję przed- wojennych motocykli Sokół, samochód Fiat 1100, który miał być produkowany seryjnie na Żeraniu, ale w wyniku nacisków politycznych rozpoczęto tam produkcję warszawy.

Unikalna była kolekcja polskich prototypów samochodów popularnych: szczecińskiego smyka, syreny 110 z 1966 roku (która stała się wzorcem dla wyprodukowanego w milionach egzemplarzy renault 5), syreny 104 LE z nadwoziem laminatowym, cudem ocalałego warsa z 1985 roku (Koreańczycy po przejęciu Żerania chcieli go zezłomować) czy też ogara z 1972 r. - sportowej wersji "dużego fiata".
Opolskim akcentem pikniku był odrestaurowany przez Politechnikę Opolską prototyp beskida z 1984 r., który dzięki udanej nowatorskiej konstrukcji, w przypadku produkcji seryjnej, miał chyba największe szanse, aby zmotoryzować Polskę.

Premierowy pokaz miał adler 10 Autobahn z lat 30., jeden z trzech zachowanych egzemplarzy tego unikalnego modelu popularnej przecież marki.
Nadspodziewanie ponadczasowy okazał się, produkowany w zakładach lotniczych, mikrosamochód Messerschmitt z trzykołowym podwoziem i nadwoziem 2-osobowym w układzie tandem, opartym na rurowej ramie przestrzennej. W ubiegłym miesiącu koncern Volkswagena zaprezentował pierwszy na świecie samochód zużywający poniżej 1 litra paliwa na 100 km o identycznym układzie konstrukcyjnym (pisaliśmy o tym w "Auto-Moto" przed kilkoma tygodniami).
Wkrótce powrócimy szerzej na łamach "Auto-Moto" do mało znanych polskich powojennych konstrukcji motoryzacyjnych.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3