Aż 80 procent z nas uskarża się na bóle kręgosłupa

Fed
Udostępnij:
Przeważnie sami jesteśmy temu winni, bo prowadzimy nieodpowiedni tryb życia.

Przede wszystkim za mało się ruszamy, a za dużo czasu spędzamy przy biurku, przed telewizorem czy komputerem. Tymczasem kręgosłup nie lubi stałych pozycji. Poza tym nasze kręgosłupy są przeciążane. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, które muszą codziennie dźwigać do szkoły kilogramy książek i zeszytów. Na problemy z tak ważną częścią ciała wpływają też doznane wcześniej urazy, a nawet - jak się okazuje - stres.
O kręgosłup powinniśmy się troszczyć, jeszcze zanim zaczniemy mieć z nim kłopoty. Ale kto by o tym zawczasu myślał? Dlatego zwykle szukamy ratunku dopiero wtedy, gdy ból zaczyna nam nieźle dawać się we znaki albo staje się wręcz nie do zniesienia.

- Ponieważ kręgosłup nie znosi długiego siedzenia, zwłaszcza w niewygodnej pozycji, a praca wielu osób tego niestety wymaga, to na szczęście można znaleźć łatwe wyjście z tej sytuacji - uważa Magdalena Kowalska, opolska fizjoterapeutka. - Wystarczy co jakiś czas wstać od biurka, komputera i zrobić sobie przerwę na przeciągnięcie się, poruszanie, wykonanie paru skrętów głowy i tułowia. Należy też pamiętać o codziennej gimnastyce, rano lub wieczorem, która pozwoli wzmocnić mięśnie brzucha i pleców. Pełnią one bowiem rolę pancerza, ochraniającego skutecznie - dopóki same są w dobrej formie - kręgosłup.

Pamiętajmy! Zanim kręgosłup zacznie boleć, nie czekajmy, tylko ćwiczmy w ramach profilaktyki. Gdy jednak przykre dolegliwości w tej partii ciała już się pojawią, a zwłaszcza przybiorą na sile - ćwiczenia gimnastyczne muszą być odpowiednio dobrane i zalecone przez fachowca. Wykonywanie ich na własną rękę może bowiem przynieść więcej szkody niż pożytku. Zamieszczona obok infografika pokazuje podstawowy, sprawdzony już zestaw ćwiczeń, polecany przy bólach kręgosłupa. Ale i w tym przypadku skonsultujmy się wcześniej ze swoim lekarzem.

- Na pewno zawsze wskazany jest spacer, który nikomu nie zaszkodzi - dodaje Magdalena Kowalska. - Polecam także pływanie. Trzeba pamiętać, że woda doskonale rozluźnia mięśnie i tym samym łagodzi ból.
Problemy z kręgosłupem mogą wywołać lawinę innych przykrych dolegliwości: bóle i zawroty głowy, szum w uszach, zaburzenia wzroku, cierpnięcie oraz drętwienie rąk i nóg, a nawet mdłości i wymioty. Dlatego z kręgosłupem żartów nie ma.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
KuchniaPrawdy
Rozumowe a nie duchowe treści przesłania! Forma ok, wykonanie też, ale przesłanie bezwartościowe i męczące! Wiele nieścisłości. Szkoda czasu i energii żeby tego słuchać. A na bóle kręgosłupa codzienny spacer wystarczy człowiek powinien maszerować 8 km dziennie!

www.kuchniaprawdy.blogspot.com
Dodaj ogłoszenie