Badają grunt pod nowy dworzec autobusowy w Opolu

Artur Janowski
Fot. Arti
Do końca sierpnia PKS przekaże miastu teren, na którym znajduje się obecny dworzec autobusowy. Przygotowania do budowy nowego właśnie ruszyły. Być może inwestycja rozpocznie się w 2018 roku.

Na dworcu właśnie pojawiła się maszyna, umożliwiająca pobieranie próbek gruntu. Opolanie z zaciekawieniem się jej przyglądają, ale badania nie oznaczają jeszcze rozpoczęcia budowy nowego dworca.

- To przygotowania do inwestycji, standardowe badania geologiczne, konieczne do dobrego przygotowania projektu technicznego, który już powstaje - wyjaśnia Maciej Wujec, zastępca prezydenta.

Na mocy porozumienia, jakie władze miasta zawarły z biznesmenem Ryszardem Wójcikiem, właścicielem dworca i spółki PKS, teren dworca będzie przekazany miastu do końca sierpnia tego roku. W zamian za to ratusz odda przedsiębiorcy dwie działki.
Pierwszą przy ulicy Szpitalnej, a drugą w rejonie Plebiscytowej, gdzie działała fabryka FSO, a w przyszłości powstaną biurowce i Centrum Usług Publicznych.

- Zamieniamy się gruntami, ale zyskujemy możliwość budowy centrum przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia - podkreśla Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.

Dworzec PKS jest w fatalnym stanie technicznym. Niektóre wiaty pamiętają lata 70.

Inwestycja może być realizowana etapami, a docelowo planowany jest trzypiętrowy parking nadziemny. Jego ważną częścią będzie osiem stanowisk dla autobusów wraz z taką infrastrukturą jak: ławki, gabloty na standardowe rozkłady jazdy, elektroniczne tablice, informujące o odjazdach autobusów.

Obecna koncepcja zakłada też wykonanie hali obsługi podróżnych oraz dziewięciu stanowisk dla komunikacji miejskiej plus 50 miejsc postojowych dla rowerów, a także ich wypożyczalnię. Planowany jest również pasaż handlowy.
- Planujemy miejsce, gdzie spotkają się autobusy MZK z tymi, którzy przyjeżdżają do Opola. Takie centrum pozwoli nam także zlikwidować przystanki na ulicy Kołłątaja i Reymonta - mówił Wiśniewski. - Dodatkowo chcielibyśmy w przyszłości zagospodarować teren pomiędzy dworcem a skrzyżowaniem dróg 1 Maja i Krakowskiej, dziś niedostępny dla opolan.

Nieoficjalnie wiemy, że przygotowywany obecnie projekt zakłada schowanie ruchu samochodów pod ulicę 1 Maja, tak, aby z dworca PKP można było swobodnie przejść w ul. Krakowską. To jednak plany na dalszą przyszłość. Obecnie dla ratusza liczy się centrum przesiadkowe, którego łączy koszt może oscylować wokół kwoty 30 milionów złotych!

Ratusz na budowę nowego dworca nie ma pieniędzy, ale liczy, że uda się je znaleźć w funduszach unijnych. Pomóc ma tym projekt, który będzie gotowy najdalej w marcu 2018 roku. Urzędnicy liczą, że jeśli będą pieniądze, to w tym roku rozpoczęłaby się także inwestycja, zakładająca nie tylko budowę dworca autobusowego, ale także przebudowę dróg wokół niego. Na razie nie wiadomo, gdzie wówczas miałby działać dworzec tymczasowy.

Podpisanie umowy między miastem i PKS-em

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
rwe

Dworzec tak, ale ja też nie rozumiem po co tam parking i to nadziemny piętrowy. Powstanie pewnie brzydki betonowy kloc w otoczeniu zabytkowych kamienic. Koszmar.

Zamiast parkingu powinny powstać powierzchnie pod wynajem dla firm i sklepów.

Kiedy miasto pokaże projekt mieszkańcom??? NTO zapytajcie o to!

Z
Ziut
W dniu 27.06.2017 o 11:44, we napisał:

Następna głupota Wiśniewskiego.W centrum miasta worzec autobusowy.Czyli tabuny autobusów na wąskich ulicach.Kto w XXI wieku buduje centrum przesiadkowe w centrum miasta.Tylko że jak nie ma się pomysłu na zagospodarowanie centrum to się buduje taki gniot.Wszyscy w centrach budują obiekty biurowe na których da się zarobić oczywiście obiekty odpowiedniej klasy a nie grajdoły po byłych domach mieszkalnych

Znalazł się urbanista i geniusz za 2 grosze!!!!!

S
Sebastian

Świetna informacja! Nareszcie!  Jeszcze tylko z żulami coś zróbcie, bo uczciwych ludzi zaczepiają i żądają pieniędzy.

t
ten typ co tak ma
W dniu 27.06.2017 o 11:44, we napisał:

Następna głupota Wiśniewskiego.W centrum miasta worzec autobusowy.Czyli tabuny autobusów na wąskich ulicach.Kto w XXI wieku buduje centrum przesiadkowe w centrum miasta.

Ależ oczywiście, ekspercie od urbanizacji, masz dwieście procent racji. Przecież np. Poznań i Kraków niedawno wybudowały dworce autobusowe na obrzeżach miasta, prawda? A Wrocław właśnie buduje swój dworzec PKS na zupełnych peryferiach, nie? Do Oławy stamtąd bliżej niż do centrum miasta.

c
cyr

Budowa dworca autobusowego z centrum przesiadkowym super. Tylko nie rozumiem dlaczego w takim miejscu - centrum miasta, chcą budować parking wielopoziomowy i to nadziemny. Jak już, to schować go pod ziemię, a nad dworcem niech powstaną lokale biurowo - usługowe, hotel, apartamenty.

 

Kwestia samego parkingu wielopoziomowego - kto miałby z niego korzystać. W okolicy nie ma aż tylu miejsc, ktore generowałyby taki ruch samochodowy - dworzec? Poczta? Sąd? pozostaje kwestia opłacalności i zwrotu inwestycji przy racjonalnych stawkach opłat za postój.

Czyli żeby parking się "zwrócił" będzie musiał zarabiać, a to oznacza, że jego właściciel będzie chciał generować jak największy ruch - i tu problem nr 2 - czy tego chce miasto, żeby zwiększać ruch samochodowy? Buduje centrum przesiadkowe w centrum i do tego duży parking. Coś tu nie gra. opolanie mają przyjeżdżać do centrum samochodem (postać w korkach), żeby tam się przesiąść na co? na pociąg? na autobus PKS czy MZK? Czy ktoś się zastanowił kto korzysta z PKP i PKS? A jeśli tak to w jakim celu, z jaką częstotliwością? Wydaje mi się, że jeśli chodzi o relacje PKP PKS i MZK to dla pasażera, który miałby korzystać z kom. publ. ważniejsza jest - odległość dworzec - przystanek (noszenie bagaży itp) - tu plus dla nowej koncepcji, ale także czas oczekiwania na przesiadkę - MZK powinno mieć więcej kursów. Obecnie niektóre linie kursują 1/godz. Sorry, ale czekać na autobus godzinę, to w większośći przypadków w Opolu można dojść pieszo. Także zwiększycc częstotliwość kursów - najlepiej takt 15 min.

 

Nieodpracowana ta koncepcja.

Dworzec tak

centrum przesiadkowe PKP/PKS/MZK - jak najbardziej tak

parking rowery - tak

stacja roweru miejskiego - tak

parking - tak, ale podziemny i bardziej racjonalny np 2 poziomy z darmową strefą KISS & RIDE ok. 10 min

 

Parking nadziemny - NIE, szkoda tak atrakcyjnej działki wyłącznie na parking, taki parking będzie szpecił, zamiast ciekawej i miastotwórczej architektury.

 

dodam, żeby nie narażać się na jakiś ostracyzm, jeżdżę po mieście zarówno samochodem, komunikacją miejską jak i rowerem. korzystam też z PKP.

 
w
we
W dniu 27.06.2017 o 10:06, Gość napisał:

Bardzo dobra wiadomość. Oby tyko nie skończyło się na obietnicach. To co teraz tam jest to chluby Opolu nie przynosi.

 


Bardzo dobra wiadomość. Oby tyko nie skończyło się na obietnicach. To co teraz tam jest to chluby Opolu nie przynosi.

Niby w czym to jest dobra wiadomość?Ze miasto nadal będzie korkowane autobusami.Wystarczy popatrzeć jak karawana Sindbada wyjeżdża z |Opola

w
we

Następna głupota Wiśniewskiego.W centrum miasta worzec autobusowy.Czyli tabuny autobusów na wąskich ulicach.Kto w XXI wieku buduje centrum przesiadkowe w centrum miasta.Tylko że jak nie ma się pomysłu na zagospodarowanie centrum to się buduje taki gniot.Wszyscy w centrach budują obiekty biurowe na których da się zarobić oczywiście obiekty odpowiedniej klasy a nie grajdoły po byłych domach mieszkalnych

Z
Zgryźliwy

Hmmm. A w Oleśnie to dworzec sprzedali. Będzie tam pewnie kolejny kartoflany targ... <_<

G
Gość

Bardzo dobra wiadomość. Oby tyko nie skończyło się na obietnicach. To co teraz tam jest to chluby Opolu nie przynosi.

Dodaj ogłoszenie