Bądź mądry przed urlopem

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Według raportu Instytutu Turystyki od połowy ub.r. odnotowano ponad 50 mln wyjazdów Polaków za granicę, o 5,6% więcej w stosunku do 2007 r. Z tego 7,6 mln stanowili turyści (o 700 tys. więcej niż w 2007 r.). W pierwszym kwartale br. wyjechało 8,4 mln Polaków za granicę - o 20% mniej niż w analogicznym okresie 2008 r., ale wakacje jeszcze trwają.
Według raportu Instytutu Turystyki od połowy ub.r. odnotowano ponad 50 mln wyjazdów Polaków za granicę, o 5,6% więcej w stosunku do 2007 r. Z tego 7,6 mln stanowili turyści (o 700 tys. więcej niż w 2007 r.). W pierwszym kwartale br. wyjechało 8,4 mln Polaków za granicę - o 20% mniej niż w analogicznym okresie 2008 r., ale wakacje jeszcze trwają.
Co zrobić, żeby kurort w Hiszpanii był taki sam, jak na folderze, który dostaliśmy w biurze podróży? Jak się mądrze ubezpieczyć? Kto nam pomoże, gdy zostaliśmy oszukani?

Gdy kupujesz wycieczkę

Przed podpisaniem umowy ustal wszystkie szczegóły, przeczytaj jej treść i regulamin. Wyjaśnij np., co oznaczają sformułowania: blisko morza (50, 100 czy 500 metrów?), hotel czterogwiazdkowy (np. w Egipcie i Polsce może się różnić).

Za ile?
Upewnijmy się, że cena obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym np. ubezpieczenie NW czy przejazd z lotniska do hotelu, oraz uwzględnia nasze preferencje (typu: dopłata za pokój z widokiem na morze).

- Szczególnie zwróćmy uwagę na warunki dotyczące zmiany ceny wycieczki - informuje Małgorzata Cieloch, rzecznik Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Po podpisaniu umowy, nie może ona ulec zmianie, chyba że zastrzeżono kilka przypadków: wzrost kursów walut, kosztów transportu, podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich.

- Jednak każda zmiana ceny wycieczki w związku z tymi sytuacjami powinna być zawsze udokumentowana przez organizatora - przypomina Małgorzata Cieloch. - Gdy nie zgadzamy się na zaproponowaną dopłatę, mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. A jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę - biuro podróży powinno nam zwrócić całą kwotę, bez względu czy kupowaliśmy.

Cena może się zmienić najpóźniej na 21 dni przed wyjazdem.
Jeśli organizator proponuje ci ubezpieczenie na wypadek zmiany ceny, sprawdź, czy polisa obejmuje każdą sytuację podwyższenia kosztów.

Wybierz hotel
Broszury, foldery i katalogi powinny zawierać informacje o cenie, zakwaterowaniu, lokalizacji, kategorii/standardzie według klasyfikacji turystycznej państwa, w którym znajduje się hotel. Informacje te powinny zostać potwierdzone w umowie.

Jeśli umowa zawierana jest przez internet, należy ją zapisać wraz z e-mailami. Warto pamiętać, że w przypadku takich umów dotyczących (w ściśle oznaczonym okresie) zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii nie można skorzystać z prawa odstąpienia od nich na odległość bez podania przyczyny (w ciągu 7 dni w UE i 10 w Polsce).

Na stronie www organizatora wycieczki lub hotelu warto sprawdzić rodzaj i poziom oferowanych w folderach usług. Jeśli są zdjęcia apartamentów - można poprosić o wskazanie dokładnie tego, w którym będziemy mieszkać. Można zabrać zdjęcie, gdyby miejsce w rzeczywistości okazało się inne.

Wszelkie zauważone na miejscu zaniedbania powinno się zgłaszać do sprzedawcy usługi przy najbliższej sposobności, najlepiej na piśmie. W przypadku reklamacji organizator (lub lokalny przedstawiciel) musi natychmiast zająć się sprawą.

To organizator wycieczki jest odpowiedzialny za swoich podwykonawców (m.in. hotel) i jakość świadczonych przez nich usług. Zapis typu "organizator turystyczny nie odpowiada za usługi świadczone przez miejsce zakwaterowania" jest niedozwolony.

Uwaga na Timeshare
To popularna zwłaszcza na południu Europy usługa turystyczna. Kupujący ma prawo do spędzania określonego czasu - jednego lub kilku tygodni w ciągu roku - w określonej posesji, zazwyczaj w atrakcyjnym kurorcie wczasowym, na przestrzeni co najmniej 3 lat.

Unia Europejska pracuje nad zmianą prawa regulującego tę usługę. Ma ono wejść w życie od lutego 2011 r. Warto o tym pamiętać, ponieważ nieuczciwi "naganiacze" mogę próbować wykorzystać ostatnie chwile i namawiać turystów do podpisywania umów opartych na mniej korzystnych zasadach obowiązujących dotychczas.

Zmiana warunków umowy
Organizatorzy turystyki często przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków, w tym kategorii hotelu i jego rodzaju, położenia itp. w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie, bez przyznania turyście możliwości odstąpienia od kontraktu bez kary.

- Jeśli sprzedawca musi zmienić istotne warunki kontraktu - przykładowo kategorię hotelu - powinien niezwłocznie powiadomić o tym klienta. W takiej sytuacji mamy prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich pieniędzy bez obowiązku zapłaty kary umownej - wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik UOKiK.

Ubezpiecz się na podróż

Touroperator powinien zawrzeć na rzecz klienta umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia za granicą. Warto wybrać opcję z zabezpieczeniem bagażu podróżnego.
W niektórych towarzystwach ubezpieczeniowych można je kupić także oddzielnie.

Najważniejsze informacje dotyczące umowy ubezpieczenia są zawarte w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU).
-Przed podpisaniem umowy sprawdźmy, za co ubezpieczyciel wypłaci nam odszkodowanie - radzi Marcin Olczykowski z serwisu Odpoczne.pl. - Należy zwrócić szczególną uwagę na wysokość sumy gwarancyjnej (szczególnie kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków), zakres terytorialny objęty ubezpieczeniem, a także elastyczność towarzystwa wobec klienta - dodaje Olczykowski.

Rodzaje ubezpieczeń turystycznych: ubezpieczenie kosztów leczenia (KL), ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW), ubezpieczenie bagażu podróżnego (BP), ubezpieczenie kosztów odstąpienia od umowy (KR), ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej turysty (OC), ubezpieczenie assistance (ASS).
Standardowe umowy ubezpieczenia obejmują bardzo wąski zakres odpowiedzialności za bagaż podróżny. W przypadku kradzieży rzeczy osobistych za granicą, należy zachować protokół kradzieży, gdyż po powrocie będzie on stanowił dowód dla ubezpieczyciela.
Bardzo ważne dla naszego bezpieczeństwa jest ubezpieczenie assistance (ASS), które gwarantuje udzielenie natychmiastowej pomocy na miejsc zdarzenia. To nie tylko zwrot kosztów, ale również dodatkowa pomoc ze strony ubezpieczyciela (np. prawna).
Ubezpieczenia w pakiecie kosztują od kilku zł za dzień ochrony.
Można wybrać też pakiet specjalny, np. dla osób planujących wypoczynek nad wodą, uprawiających sporty ekstremalne czy dla miłośników górskich wycieczek.

Ciekawostka
Specjalny pakiet jest też dla osób zwiedzających europejskie winnice, uprawiających turystykę winną i kolekcjonujących wina. Obejmuje ono poza ubezpieczeniem kosztów leczenia degustatorów, także ubezpieczenie bagażu podróżnego, w tym zakupione w trakcie wyjazdu i przewożone do kraju wina.

Jako członek wspólnoty masz prawo
Na terytorium Unii Europejskiej możemy też za darmo w razie nagłej choroby skorzystać z publicznej służby zdrowia, pod warunkiem, że posiadamy ze sobą kartę EKUZ - Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego - którą otrzymamy w oddziałach Narodowego Funduszu Zdrowia po wypełnieniu odpowiedniego wniosku.

Prawa Turysty

Gdzie możesz szukać pomocy:

gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację lub reklamacja zagubionego lub zniszczonego przez europejskie linie lotnicze bagażu nie przyniosła skutku albo zagraniczny przedsiębiorca nie wywiązał się z umowy wynajmu samochodu - w dochodzeniu praw i roszczeń konsumentów wspiera Europejskie Centrum Konsumenckie, www.konsument.gov.pl;

gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład - poszkodowanym pasażerom pomocy udzieli Komisja Ochrony Praw Pasażerów przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego www.ulc.gov.pl;

gdy działające w Polsce biuro podróży nie odpowiada na reklamację dłużej niż 30 dni - o skontrolowanie przedsiębiorcy można zwrócić się do wojewódzkiego urzędu marszałkowskiego (tam, gdzie przedsiębiorca ma siedzibę)

gdy spór dotyczy krajowego biura podróży - porady i pomocy prawnej udzielą rzecznicy konsumentów i organizacje konsumenckie - Federacja Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.
Bezpłatne porady udzielane są też pod numerem telefonu 0 800 800 008.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska