Bańka na trzech kołach

Michał Wandrasz
Zwrotny jak skuter, wygodny prawie jak samochód.
Zwrotny jak skuter, wygodny prawie jak samochód.
Na zakończonych niedawno Światowych Targach Dwóch Kółek w Paryżu Renault zaprezentował niezwykły trójkołowiec o nazwie Ublo.

Od wielu lat daje się zauważyć znaczne ożywienie na europejskim rynku motorowerów. Szczególnie przydatne są one na zatłoczonych ulicach wielkich miast, bo nie tylko można nimi ominąć korek samochodów, ale także o wiele łatwiej zaparkować. Mimo tych zalet wiele osób obawia się korzystać z motoroweru, uznając go za środek transportu mało bezpieczny i niezbyt komfortowy.
Właśnie z myślą o tych niezdecydowanych Renault podjęło w 2000 roku prace nad pojazdem, który byłby połączeniem zalet motoroweru i samochodu. Tak powstał prototyp ublo.

Oparty na trzech kołach, które dają kierowcy większe poczucie pewności, zapewniając również lepszy poziom bezpieczeństwa czynnego dzięki większej stabilności i łatwości prowadzenia, ublo posiada nową konstrukcję opartą na idei bańki. Pojazd składa się głównie z krągłości i jest niezwykle aerodynamiczny.
Ublo to wehikuł znacznie wygodniejszy od tradycyjnych skuterów i zapewnia lepszą ochronę, a wszystkie jego funkcje, łącznie z bagażnikiem, mieszczą się wewnątrz "bańki".
Pragnąc zapewnić kierowcy przede wszystkim takie same wrażenia, jak przy prowadzeniu pojazdu dwukołowego, inżynierowie Renault Sport Technologies zastosowali niezależne, tylne wahacze na każdym kole oraz system sterowania centralnym amortyzatorem przy pomocy połączenia wahadłowego, czyli rozwiązanie zbliżone do tych, które są wykorzystywane w jednoosobowych motorach wyścigowych.
Przednie koło ma sześcioramienną 16-calową obręcz z lekkich stopów, a dwa tylne koła to obręcze pięcioramienne o średnicy 13 cali. Jeśli chodzi o zawieszenie, ublo został wyposażony z przodu w widelec hydrauliczny o średnicy 40 mm. Cały zespół układu kierowniczego i zawieszenia został zapożyczony z technologii stosowanej w motocyklach, z kolumną kierowniczą w kształcie litery "T", obracającą się na dwóch stożkowych łożyskach.
Zawieszenie tylne posiada jeden centralny amortyzator, połączony z każdym z aluminiowych wahaczy przy pomocy połączenia wahadłowego. Amortyzator pneumatyczny może być regulowany w zależności od obciążenia, poprzez zmianę ciśnienia sprężonego powietrza.
Ze względu na wymogi związane z masą i sztywnością, Renault opracowało ramę z aluminiowego profilu. Dla obniżenia środka ciężkości, 19-litrowy zbiornik na benzynę umieszczono w dolnej części podwozia, natomiast chłodnica znalazła się między rurami z przodu ramy silnika.
Dzięki swej szerokości, wynoszącej zaledwie 77 centymetrów, ublo będzie mógł, podobnie jak skuter dwukołowy, prześliznąć się bez trudu przez uliczne korki. Producent zapewnia, ze pojazd znakomicie trzyma się drogi w każdych warunkach.

W razie kolizji kierowcę chroni... pionowa poduszka powietrzna. Jest ona umieszczona w konsoli centralnej pomiędzy kierownicą a przednią szybą. Dla lepszego bezpieczeństwa w jeździe nocnej, pojazd ma dwa reflektory ksenonowe z przodu oraz trzy światła stop z tyłu. Widoczność do tyłu zapewniają nie lusterka, lecz kamera usytuowana nad zdejmowanym bagażnikiem. Widok z kamery przedstawiany jest na ekranie umieszczonym pośrodku kierownicy.
Ponieważ ublo ma być dostępny dla wszystkich posiadaczy prawa jazdy kategorii B, pojazd wyposażono w dwucylindrowy, czterosuwowy i chłodzony cieczą silnik o pojemności 124 ccm. Umieszczono go pod siedzeniem i jest połączony z sześciostopniową, sterowaną elektrycznie skrzynią biegów. Przeniesienie napędu na tylne koła odbywa się poprzez dwa paski napędowe. Każde z tylnych kół napędzane jest osobno.
Renault zapowiada, że pierwsze rynkowe wersje ublo powinny trafić do klientów w przyszłym roku.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3