Barometr Providenta: Pandemia zmieniła nasz sposób planowania finansów

Iwona Kłopocka-Marcjasz
Iwona Kłopocka-Marcjasz
Mężczyźni częściej niż kobiety planują remonty, wydatki  związane z samochodem, czy zakup sprzętu RTV/AGD. Panie częściej wskazują na koszty codziennego życia, leczenie, czy wydatki związane z dziećmi.
Mężczyźni częściej niż kobiety planują remonty, wydatki związane z samochodem, czy zakup sprzętu RTV/AGD. Panie częściej wskazują na koszty codziennego życia, leczenie, czy wydatki związane z dziećmi. Aneta Żurek / Polska Press
Tylko co trzeci Polak zaplanował już większe wydatki na ten rok. Przed pandemią w styczniu takie plany miało 70 procent z nas. Staliśmy się bardziej ostrożni, a jednocześnie spontaniczni.

Wciąż musimy mierzyć się z dość dużą niepewnością. Nie dziwi więc, że już drugi rok z rzędu Polacy zamierzają podejmować spontaniczne decyzje w zależności od sytuacji, a ograniczyć planowanie wydatków z wyprzedzeniem - wynika z Noworocznego Barometru Providenta.

Ponad połowa respondentów deklaruje, że nic nie planuje na nowy rok i dostosuje się do chwili, a 61,3 proc. twierdzi, że nie robi żadnych noworocznych postanowień. Ten sam trend uwidacznia się w myśleniu Polaków o budżecie na 2022 r. Pod koniec grudnia 2021 roku 37,2 proc. badanych deklarowało, że z wyprzedzeniem zakładają, jakie większe wydatki czekają ich w kolejnym roku.

Podobny odsetek zdecydowanie stwierdził, że nie zamierza snuć takich planów. Co czwarty respondent stwierdził, że ciężko odpowiedzieć mu na to pytanie, co wskazuje, że planowanie wydatków z wyprzedzeniem nie jest dla tej grupy bardzo istotne.

Zarabiamy oboje z mężem, ale to ja zarządzam domowym budżetem. Tym razem nie planuję z dużym wyprzedzeniem niczego, nawet wakacyjnego wyjazdu. Żyjemy w tak niepewnych czasach, że to nie ma sensu - mówi Maria Jezierska z Opola. - W ubiegłym roku wszystkie nasze plany, także finansowe, wzięły w łeb. Zobaczymy, co przyniesie życie.

Badania Providenta pokazują, że bardziej zapobiegliwe w kwestii tworzenia planów finansowych są kobiety. Robi je 40 proc. kobiet i zaledwie 34 proc. mężczyzn. Planowanie najbardziej cenią osoby w wieku 35-44 lata.

W tym roku najpowszechniejszym wydatkiem planowanym przez Polaków z wyprzedzeniem są po prostu codzienne zakupy czy rachunki – wskazało je niemal 38 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazły się remonty, które w budżecie uwzględniło 31 proc. ankietowanych (ok. 9 pp. mniej niż rok temu).

O kosztach wyjazdu wakacyjnego, w grudniu myślał już co czwarty badany. Przed pandemią plany wydatków na wakacyjny wyjazd z wyprzedzeniem uwzględniało 50 proc. Polaków. Istotną pozycją budżetu są także leki i inne koszty leczenia – wskazało tak 23,3 proc. badanych.

Mężczyźni częściej niż kobiety planują remonty, wydatki związane z samochodem, czy zakup sprzętu RTV/AGD. Panie częściej wskazują na koszty codziennego życia, leczenie, czy wydatki związane z dziećmi.

Niemal 44 proc. Polaków najbardziej znaczący wydatek zamierza sfinansować z oszczędności, a 30,2 proc. wykorzysta bieżące dochody. O pożyczce lub kredycie w banku myśli 6,5 proc. respondentów. Co ciekawe, mimo drożyzny i inflacji, co trzeci respondent oczekuje poprawy swojej sytuacji materialnej w ciągu następnych 12 miesięcy, przy czym mężczyźni są większymi optymistami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska