Budowa kolejnego etapu obwodnicy kluczborskiej jest na pierwszym miejscy listy rankingowej do tzw. schetynówek na rok 2017.
W praktyce oznacza to, że gmina Kluczborka może być pewna, że otrzyma dotację rządową na tę inwestycję.
- Będzie to czwarty etap objazdu miasta, od ronda w Ligocie Dolnej do skrzyżowania z drogą powiatową do Smard Dolnych - informuje burmistrz Jarosław Kielar.
Ten odcinek ma prawie 2 kilometry. Na skrzyżowaniu w Smardach Dolnych zostanie zbudowane rondo. Koszt całej inwestycji szacowany jest na 6,767 milionów zł. 3 mln zł pokryje dotacja rządowa, pozostałe 3,767 mln z gmina wyłoży z własnego budżetu.
- Nowy odcinek drogi nie tylko wyprowadzi kolejne ciężarówki z miasta, ale ułatwi także życie mieszkańcom Osiedla Północ i Osiedla Kolejowego - uważa Jarosław Kielar. - Mieszkańcy nie będą musieli już przejeżdżać przez całe miasto, tylko dotrą do obwodnicy i dalej pojadą w kierunku Opola lub Namysłowa.
Ciekawostką jest, że planowany 2-kilometrowy odcinek w całości przebiegać będzie po nieczynnej linii kolejowej.
Inwestycja zostanie wykonana do końca roku 2017 zgodnie z wymogami Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej.
Po zbudowaniu tego etapu zostanie do zrobienia jeszcze tylko jeden, piąty etap o długości 1,6 km. Będzie to ostatni i do tego niewielki fragment obwodnicy, ale za to najdroższy.
- Zbudować trzeba tam wiadukt kolejowy, dlatego koszt tego etapu szacowany jest na ok. 15 mln zł - mówi Jarosław Kielar.
Władze Kluczborka chcą zdobyć na ten cel dotację z Unii Europejskiej i dokończyć budowę objazdu miasta do 2020 roku.
Cała 9-kilometrowa druga obwodnica kluczborska (pierwsza biegnie wzdłuż drogi krajowej nr 11 z drugiej strony Kluczborka) ma być gotowa już za kilka lat.
Przy czym pierwszą obwodnicę zbudowano w latach 1986-89 z pieniędzy rządowych.
Drugą obwodnicę, która połączy docelowo trzy drogi krajowe: nr 11, 42 i 45, miasto buduje z własnych środków, wspomagając się dotacjami rządowymi i unijnymi.
- Sami budujemy objazd miasta i to kosztami nieporównywalnie mniejszymi od obwodnic, które budują dyrekcje dróg krajowych albo wojewódzkich - podkreśla Jarosław Kielar.
Kluczbork buduje swoją gminną obwodnicę od 2008 roku. Wtedy oddano do użytku pierwszy 1-kilometrowy odcinek łączący ulicę Fabryczną w Kluczborku z Ligota Dolną.
W 2012 roku gmina oddała do użytku II etap, 4-kilometrową drogę z Kuniowa do ul. Fabrycznej, a także zbudowała rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku.
W 2015 r. w III etapie wyburzono stary wiadukt kolejowy w Ligocie Dolnej i zbudowano w jego miejscu rondo.
Nowe rondo na DK 42 w Ligocie Dolnej (obwodnica Kluczborka)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?