Mieszkańcy gminy od lat narzekają na ruch ciężkich samochodów z cementem i wapnem, który z roku na rok jest coraz większy. W ciągu kilku lat ten problem ma zostać rozwiązany. Gmina i Górażdże Cement S.A. zadeklarowały wczoraj na piśmie, że będą uczestniczyć w budowie dwóch obwodnic.
Pierwsza - długości 5,5 km ma omijać Chorulę i Malnię. Przejmie ruch zmierzający do cementowni i w kierunku Opola (w tym aut zjeżdżających z autostrady). Druga obwodnica (łacząca się z pierwsza) ma liczyć tylko 800 metrów. Odciąży ulice dzielnicy Karłubiec w Gogolinie, ułatwi dojazd do lotniska w Kamieniu Śląskim i projektowanych terenów inwestycyjnych. Pierwsza będzie droga wojewódzką, druga - powiatową.
- Pierwszy raz zdarzyło się, że zakład będzie inwestował w sferę publiczną - gratulował wicemarszałek województwa Andrzej Kasiura. - Dzięki temu realizacja tej koncepcji jest bardzo re-alna. Jak już będzie gotowa na papierze, za rok spotkamy się, aby omówić sprawy finansowania budowy. Podobnych potrzeb w województwie jest wiele, ale tylko tu gmina i biznes wzięły sprawy w swoje ręce.
Samo opracowanie koncepcji i projektu ma kosztować około 2 mln zł, z czego po połowie zapłaci gmina i Górażdże Cement S.A. Po-tem trzeba będzie wykupić grunty, czym zajmie się już samorząd województwa (większość należy do skarbu państwa). Koszt prac budowlanych szacuje się dziś na około 50 mln zł. Głównym inwesto-rem będzie województwa, ale i cementownia, i gmina deklarują, że się dołożą, choć w tej chwili jak podkreśla burmistrz Joachim Wojtala jest zbyt wcześnie by mówić o liczbach. Prezes Andrzej Balcerek proponuje by obwodnice wybudować z betonu i deklaruje jego sprzedaż po cenach promocyjnych.
Więcej szczegółów w czwartek w papierowym wydaniu Nowej Trybuny Opolskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?