Będzie trzeci pas na autostradzie A4. Rząd przeznaczy na jego budowę 27 miliardów złotych

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Rozbudowa odcinka A4 z Wrocławia do Tarnowa (337 kilometrów) ma kosztować 27 miliardów złotych.
Rozbudowa odcinka A4 z Wrocławia do Tarnowa (337 kilometrów) ma kosztować 27 miliardów złotych. Archiwum GDDKiA Opole
Rząd chce budowy trzeciego pasa na wybranych odcinkach autostrady A4 z Krzyżowej do Tarnowa. Zakres inwestycji ma być według zapowiedzi „niespotykany dotychczas”. Przeznaczono na nie 27 miliardów złotych.

13 grudnia 2022 roku rząd przyjął Program Rozbudowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033. Dokument przedwczoraj pojawił się na rządowych stronach inernetowych, omawiał go także w sejmie wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

- Planujemy rozbudowę autostrady A4 na odcinku od węzła w Krzyżowej na Dolnym Śląsku do Tarnowa - mówił posłom z sejmowej komisji infrastruktury wiceminister Rafał Weber. – Projekt wcześniej nie widniał w żadnym wykazie. Rozpoczynamy nad nim prace, środki są przygotowane.

W dokumencie jest konkretnie mowa o rozbudowie autostrady o kolejne pasy ruchu na wybranych odcinkach na „niespotykaną dotąd skalę”. Na odcinku Krzyżowa - Wrocław (116 kilometrów) rząd zapisał na to w programie 8,5 miliarda złotych. Na odcinku A4 z Wrocławia do Tarnowa (337 kilometrów) – 27 miliardów złotych.

- Znamy zarys tego programu, ale czekamy na szczegóły. Wtedy będziemy mogli powiedzieć coś więcej – mówi Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA.

Decyzja rządu o rozbudowie autostrad A1, A2 i A4 wynika z obserwowanego gwałtownego wzrostu ruchu na tych drogach.

Z ostatniego pomiaru natężenia ruchu wynika, że po opolskim odcinku A4 dziennie przejeżdża 30-35 tysięcy pojazdów na dobę. W niektórych miejscach nawet jeszcze więcej.

Rząd zdecydował, że na Program Rozbudowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033) przeznaczy łącznie 294,4 miliarda złotych. Sieć dróg ekspresowych i autostrad ma się powiększyć w efekcie z obecnych 4,8 tysiąca kilometrów do 8 tysięcy kilometrów.

Pieniądze na ten cel będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, na który składają się opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg w Polsce oraz opłata paliwowa, pobierana od importerów paliw.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Ile wydajemy na aktywność fizyczną?

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
PiS buduje drogi aż miło patrzeć. Brawo. A trzeci pas na A4 absolutnie konieczny.
G
Gość
O rozbudowie trzeciego pasa mówiono do roku 2020.
G
Gość
Tak tak . A potem opłata za Odcinek Wroclaw Gliwice 60 zł
G
Gość
Przebieg nowej A4 i S5 na Dolnym Śląsku. Wiemy już więcej (ANALIZOWANE WARIANTY)

KOMBINACJA 7

https://gazetawroclawska.pl/przebieg-nowej-a4-i-s5-na-dolnym-slasku-wiemy-juz-wiecej-analizowane-warianty/ga/c1-15085471/zd/44354009
G
Gość
Likwidacja zjazdów

http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/3638368,wielka-przebudowa-autostrady-a4-beda-trzy-pasy-zniknie-8-wezlow-mapa,id,t.html
G
Gość
12 stycznia, 7:55, Gość:

Przed wyborami obietnice nie będą miały granic. Pamiętacie stocznię szczecińską i złoty młoteczek Mateuszka, polskie samochody elektryczne, których miliony miało jeździć po drogach już w 2021 roku, ......

..........

12 stycznia, 11:31, pamiętam:

Tylko te obietnicy nie pociągnęły za sobą ludzkich tragedii. Euro 2012 i budowa dróg zakończona bankructwami setek podwykonawców i kilkoma samobójstwami z tego powodu.

Przepisy już się zmieniły. Podwykonawcy też zmądrzeli.

G
Gość
12 stycznia, 11:38, tirowiec:

Tak naprawdę to należy zacząć od stwierdzenia, że ta droga tylko z nazwy jest autostradą. Niestety najdroższą w Europie. Modernizacja to zwykle większe koszty, niż budowa nowego obiektu. Ja bym się zastanowił nad nową drogą omijającą newralgiczne punkty obecnej/ np.Górę św.Anny na Opolszczyźnie/

Taaa .. to wykup ziemie pod nią na początku .... wieki to trwa. Sprawy sądowe to minimum 2-3 lata,

G
Gość
12 stycznia, 9:12, Darek:

Nareszcie. Wybudowanie A4 z dwoma pasami ruchu było delikatnie mówiąc nierozsądne.

Wiesz jeszcze w 2010 roku jeździło się tam w miarę dobrze.

Zasługa intensywności ruchu ... w rozwoju gospodarczym Polski. Na więcej stać już Polaków.

Remont na Dolnym Śląsku to były lata .... 2001-2002. Kiedy to płyty znikały.

t
tirowiec
Tak naprawdę to należy zacząć od stwierdzenia, że ta droga tylko z nazwy jest autostradą. Niestety najdroższą w Europie. Modernizacja to zwykle większe koszty, niż budowa nowego obiektu. Ja bym się zastanowił nad nową drogą omijającą newralgiczne punkty obecnej/ np.Górę św.Anny na Opolszczyźnie/
G
Gość
12 stycznia, 7:55, Gość:

Przed wyborami obietnice nie będą miały granic. Pamiętacie stocznię szczecińską i złoty młoteczek Mateuszka, polskie samochody elektryczne, których miliony miało jeździć po drogach już w 2021 roku, ......

..........

12 stycznia, 9:11, Darek:

Ja pamętam kiedy Tusk obiecywał, że nie wybiera się na stanowiska do UE. Pamiętam również umowy śmieciowe, wiek emerytalny 67 lat, brak jakichkolwiek programów socjalnych, bezrobocie, wyprzedaż polskiego majątku narodowego itd. Szkoda, że moi rodacy mają taką krótką pamięć.

To się polepszyło... Już wolałem tamte czasy, niż drugą komunę, gdzie zaraz wszyscy będą milionerami z socjalu, a na półkach poza octem będą pustki.

p
pamiętam
12 stycznia, 7:55, Gość:

Przed wyborami obietnice nie będą miały granic. Pamiętacie stocznię szczecińską i złoty młoteczek Mateuszka, polskie samochody elektryczne, których miliony miało jeździć po drogach już w 2021 roku, ......

..........

Tylko te obietnicy nie pociągnęły za sobą ludzkich tragedii. Euro 2012 i budowa dróg zakończona bankructwami setek podwykonawców i kilkoma samobójstwami z tego powodu.

D
Darek
Nareszcie. Wybudowanie A4 z dwoma pasami ruchu było delikatnie mówiąc nierozsądne.
D
Darek
12 stycznia, 7:55, Gość:

Przed wyborami obietnice nie będą miały granic. Pamiętacie stocznię szczecińską i złoty młoteczek Mateuszka, polskie samochody elektryczne, których miliony miało jeździć po drogach już w 2021 roku, ......

..........

Ja pamętam kiedy Tusk obiecywał, że nie wybiera się na stanowiska do UE. Pamiętam również umowy śmieciowe, wiek emerytalny 67 lat, brak jakichkolwiek programów socjalnych, bezrobocie, wyprzedaż polskiego majątku narodowego itd. Szkoda, że moi rodacy mają taką krótką pamięć.

B
Brązowy Miś
12 stycznia, 7:55, Gość:

Przed wyborami obietnice nie będą miały granic. Pamiętacie stocznię szczecińską i złoty młoteczek Mateuszka, polskie samochody elektryczne, których miliony miało jeździć po drogach już w 2021 roku, ......

..........

A pamiętasz Donalda jak obiecywał przed wyborami że wiek emerytalny nie wzrośnie i podatek VAT

G
Gość
Przed wyborami obietnice nie będą miały granic. Pamiętacie stocznię szczecińską i złoty młoteczek Mateuszka, polskie samochody elektryczne, których miliony miało jeździć po drogach już w 2021 roku, ......

..........
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie