reklama

Bitwa o panowanie na torach. Nagonka na Pesę?

agadZaktualizowano 
Pesa
Jedna ze stołecznych kancelarii prawnych ostrzega Urząd Transportu Kolejowego: testowany był nie ten Dart, co trzeba. Pesa: - Jesteśmy pod obstrzałem.

- Z różnych stron próbuje się nas zdyskredytować, podważyć reputację i sparaliżować działalność - twierdzi Maciej Grześkowiak, szef zespołu PR bydgoskiej Pesy. 

Nie ma takiego numeru

Jednym z przykładów może być - według ekspertów obserwujących rynek zamówień kolejowych - skierowane do Urzędu Transportu Kolejowego pismo warszawskiej kancelarii prawnej Euro Legista. Czytamy w nim m.in., że kancelaria zwraca się "z prośbą" o szczegółową weryfikację dokumentacji, jaką wykonawca (Pesa) dostarczy w celu wydania zezwolenia na dopuszczenie Darta do eksploatacji. 

Z pisma wynika, że prawnicy posiadają szczegółową wiedzę dotyczącą badań i testów pociągu.  Jest tam również fragment, który sugeruje, że Pesa mogła dostarczyć na testy (poprzedzające homologację) pojazd różniący się konstrukcyjne i pod względem wyposażenia, by osiągnąć określoną w ofercie masę. 

W jakim celu i na czyje zlecenie działali warszawscy radcy? Niestety,  dzwoniąc pod wskazany w piśmie telefon usłyszeliśmy: "Nie ma takiego numeru". Wysłaliśmy też maila z pytaniami, nadal czekamy na odpowiedź.

- Pismo Kancelarii Euro Legista zostało wysłane do prezesa UTK 25 września tego roku - mówi Piotr Dziubak, rzecznik urzędu.

Niezależnie od tych doniesień bydgoska firma otrzymała homologację na pierwszego Darta (30 października). Spokojem cieszyła się jednak zaledwie kilka dni. W ubiegłym tygodniu do Centralnego Biura Antykorupcyjnego wpłynęło zawiadomienie o wątpliwościach dotyczących aneksu do umowy z Intercity na dostawę 20 pociągów.

Według informacji "Pulsu Biznesu" (gazeta powołuje się na słowa Zbigniewa Jaskólskiego, rzecznika stołecznej prokuratury apelacyjnej, której tę sprawę przekazano), zawiadomienie złożył Newag. To konkurent Pesy - w konsorcjum ze Stadlerem produkuje, także dla Intercity, 20 pociągów Flirtów.

- Nie będziemy komentować działań organów ścigania - odpowiada "Pomorskiej" Urszula Makosz, rzeczniczka firmy Newag i dodaje: - Nigdy nie współpracowaliśmy i nie współpracujemy z kancelarią Euro Legista.

- Naszym zadaniem jest realizacja kontraktu dla PKP Intercity. Na tym się teraz koncentrujemy - mówi Marta Jarosinska ze Stadlera. - Nie wynajęliśmy kancelarii.

CBA w akcji

- Konkurencja między producentami od lat była bardzo ostra. Jednak, jak dotąd, dotyczyło to wyłącznie składania odwołań, w większości przetargów, do Krajowej Izby Odwoławczej. CBA i prokuratura to nowość - komentuje Jakub Madrjas, redaktor prowadzący portalu "Rynek Kolejowy". - Pesa jest najgłośniejszą medianie firmą z krajowego rynku kolejowego, a choćby na rynku samochodów osobowych polskiego producenta nie mamy. To tłumaczy zainteresowanie przedsiębiorstwem, które w ostatnich latach odniosło sukces.

Nie wszystkim ten sukces musi się jednak podobać. Choć również Stadler nie zdążył na czas z produkcją Flirtów, i - jak Pesa - podpisał aneks wydłużający termin dostaw do końca roku, obrywa się przede wszystkim Dartom.

- Flirty są na ukończeniu, trwają prace w ostatnim. Jednak Stadler miał o pół roku więcej czasu na ich produkcję (wcześniej podpisał umowę - red.) i sprawdzony model. Dlatego raczej nie było wątpliwości, że zdąży, a i tak doszło do opóźnienia. To pokazuje skalę trudności dla Pesy. W krótszym terminie musiała stworzyć zupełnie nowy pociąg - dodaje Jakub Madras.

- Dostawy Flirtów i Dartów muszą zakończyć się najpóźniej w grudniu - podkreśla Beata Czemerajda__z biura prasowego PKP Intercity. Jeśli to się nie uda, Intercity może stracić unijną dotację, projekt jest bowiem współfinansowany przez UE.

Groteskowa troska

- Zakład osiągnął sukces, to polski kapitał i polska myśl techniczna, która z sukcesami rywalizuje z największymi światowymi producentami - mówi Piotr Król, poseł PiS z Bydgoszczy. - Pesa wyprodukowała Darta w zaledwie 13 miesięcy! (...) Jest wielu, którym może zależeć, by się potykała. Wymawia się jej opóźnienia i usterki, a przecież takie same aneksy podpisywał zagraniczny dostawca i jego pojazdy też nie były idealne. W sytuacji, gdy projekt “Pendolino”, który nie został do dziś rozliczony z Komisją Europejską , “troska” o polskiego producenta jest groteskowa.

 

 

Rząd robi poduszkę na ewentualne spowolnienie gospodarcze

Wideo

Materiał oryginalny: Bitwa o panowanie na torach. Nagonka na Pesę? - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

m
me

Na te polskie-na GW? AahihihiXDD

P
Pablo85

Prawda jest taka że produkty PESY to jedno wielkie G......O , wystarczy popytać  maszynistów jeżdzących tym sprzętem,  często słyszę również negatywne opinie o jakości ich wyrobów od samych pracowników pracujących w tej firmie no ale jak ktoś tylko czyta co piszą pismaki to się nie dziwie ze nie ma pojęcia.

c
chomik

Bo przecież pociągi trzeba kupować na zachodzie, a że uzasadnienia takich decyzji ani ekonomicznego ani jakościowego nie ma, to się uprawia takie gierki. Albo co gorsza jakiś kolejny państwowy tłusty kot pokroju Kulczyka ma mieć przygotowany grunt pod przejęcie.

x
xmen73

Augustyn te badania to można sobie w dupę wsadzić. A poza tym tłumaczenie PESY, że Stadler miał juz pojazd to dziecinada.

A co PESA nie wiedziała ile czasu jest na realizację kontraktu?

Niech spieprzają z tym swoim złomem. Żaden maszynista z IC nie pała sympatią do ich produktów. Jest to sprzęt niedopracowany, awaryjny i głośny.

Szanowni Państwo juz niedługo będziecie mogli porównać komfort jazdy Pendolino, Flirtem, oraz klasycznymi wagonami i nie daj Boże tym badziewiem PESY.

Ja mam mozliwośc porównania tego taboru od kuchni i PESA zdecydowanie odpada.

x
xmen73

Augustyn te badania to można sobie w dupę wsadzić. A poza tym tłumaczenie PESY, że Stadler miał juz pojazd to dziecinada.

A co PESA nie wiedziała ile czasu jest na realizację kontraktu?

Niech spieprzają z tym swoim złomem. Żaden maszynista z IC nie pała sympatią do ich produktów. Jest to sprzęt niedopracowany, awaryjny i głośny.

Szanowni Państwo juz niedługo będziecie mogli porównać komfort jazdy Pendolino, Flirtem, oraz klasycznymi wagonami i nie daj Boże tym badziewiem PESY.

Ja mam mozliwośc porównania tego taboru od kuchni i PESA zdecydowanie odpada.

S
Stapor 1

W  "kuchni" to pewnie masz co porównywać , kelnerze. Co do taboru kolejowego to jesteś depem do n-tej potęgi. DEPIE.

j
joe_brody

Za to szczujnie typu 'Od Rzeczy' czy 'wPotylicę' są polskie jak cholera...

c
ciekawski

od kiedy GW jest polska?

j
joe_brody

Za to 'Od rzeczy' czy 'W potylicę' są baardzo polskie...

A
AugustynT

Słusznie piszesz.. To co zrobił puls biznesu było szczególnie podejrzane. Olał poważne, certyfikowane badania potwierdzające jakość darta, a zamiast tego przedstawił jak prawdziwe jakieś niezweryfikowane plotki. To ma być poważne ekonomiczne dziennikarstwo? Mam nadzieje, że Pesa utrze im wszystkim nosa i odda wszystkie sztuki na czas, mimo prób rzucania jej kłód pod nogi na samym finiszu prac.

k
karina ivonne

Dobry dzień,   Mam na imię Karina Ivonne. Mieszkam w Bostonie USA i jestem zadowolonykobieta dzisiaj? i powiedziałem mój własny, że każdy kredytodawca, że uratować swoją rodzinę z naszej złej sytuacji, odniosę się każdą osobę, która szuka pożyczki do niego, dał szczęście dla mnie i mojej rodziny, byłem w potrzebie pożyczki 45,000.dollars aby rozpocząć życie na całym jak jestem samotna matka z 2 dzieci spotkałem Boga, obawiając pożyczki pożyczkodawcy człowieka, który mi pomóc z kredytu z 45,000.dollars że jest Bóg obawiając człowieka, jeśli jesteś w potrzebie pożyczki i będziesz spłacić kredyt kontakt powiedz mu, że go Karina Ivonne, które odnoszą się do niego. Kontakt Wilson Harrison poprzez e-mail; (royalscotlandloancompany1@gmail.com) Niech Bóg błogosławi panie Wilson Harrison do wniesienia szczęście mego życia i życia rodzinnego.

i
intro

pozwać szwajcaroszwabów i ich folksdojcza NEWAG, i tak samo walić donosy.

Jak kuba bogu....

c
cenzor

GoWno nie jest polskim medium tylko pisze po polsku.

p
pitagor

Faktycznie jest coś na rzeczy, bo teraz kiedy Pesa nie ma czasu na żadne głupoty i skupia się na produkcji, nagle pojawiają się jakieś dziwne kancelarie prawne, które "uprzejmie donoszą" urzędom, konkurencja, która prosi o sprawdzenie papierów itd., a do tego media, podkręcające atmosferę. Tak czy siak trzymam za was kciuki Pesa, powodzenia i udanej pracy.

Q
Qwert

a co tu się odnosić

to jest stała praktyka zakładu...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3