Biuro podróży odwołało ci wakacje. Kto może dostać zwrot pieniędzy? Prawnik radzi

Mirela Mazurkiewicz
Mirela Mazurkiewicz
Osoby, które wracają z wakacji, muszę poddać się obowiązkowej 14-dniowej kwarantannie.
Osoby, które wracają z wakacji, muszę poddać się obowiązkowej 14-dniowej kwarantannie. Archiwum
Koronawirus pokrzyżował Ci plany? Masz pytania do prawnika? Ślij je na: [email protected]. Na Państwa wątpliwości odpowiada adwokat Tomasz Płachtej.

Krystyna: Pod koniec marca miałam wylecieć na zagraniczne wakacje. Wyjazd został opłacony, ale dostałam informację, że zostaje odwołany i mogę wybrać sobie wczasy w innym miejscu oraz terminie. Wiem, że później nie dostanę urlopu, dlatego chciałabym zrezygnować. Czy mogę domagać się całkowitego zwrotu wpłaconej kwoty?

Osoby, które na wypoczynek wybierały się z biurem podróży są w dobrej sytuacji, bo chroni je ustawa o imprezach turystycznych. Zgodnie z art. 47 ust. 4 tej ustawy podróżny może odstąpić od umowy i zrezygnować z udziału w wycieczce przed jej rozpoczęciem w przypadku pojawienia się nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie.

Podobnie rzecz się ma, gdyby konieczny byłby przejazd tranzytowy uczestników wycieczki przez zagrożone terytorium. W takiej sytuacji klient nie ponosi opłaty za odstąpienie od umowy i rezygnację z wycieczki.

Pamiętać jednak należy, że podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych touroperatorowi z tytułu imprezy turystycznej. Oznacza to, że jeżeli w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie wykryto przypadki koronawirusa, podróżny może odstąpić od umowy, z jednoczesnym zwrotem wszystkich dotychczas uiszczonych opłat. Zwrot ten nie obejmuje natomiast odszkodowania czy zadośćuczynienia.

Na takich warunkach organizator może anulować wyjazd tylko z zastrzeżeniem, że jest to spowodowane wspominanymi już nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami. W takiej sytuacji konieczne jest powiadomienie klienta o rozwiązaniu umowy niezwłocznie przed rozpoczęciem imprezy turystyczne.

Touroperator, w terminie 14 dni, powinien dokonać pełnego zwrotu wpłat dokonanych przez niedoszłego turystę. Należy podkreślić, że powyższe zapisy mają zastosowanie w przypadków wyjazdów organizowanych przez biura podróży. Jeśli wyjazd był przygotowany na własną rękę, nie mamy możliwości uzyskania zwrotu kosztów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska