Biuro podróży skróciło ci urlop? Żądaj obniżenia ceny. Prawnik radzi

Mirela Mazurkiewicz
Mirela Mazurkiewicz
Grzegorz Dembinski
Na pytania czytelników odpowiada mec. Tomasz Płachtej. Ślijcie je na: [email protected]

11.03 wyjechałam na zorganizowaną przez biuro podróży wycieczkę, połączoną z wypoczynkiem. Miała ona trwać do 23.03, ale cztery dni po rozpoczęciu urlopu otrzymałam od biura informację, iż w związku z zamknięciem przestrzeni powietrznej nazajutrz musimy wrócić do kraju. To oznacza, że mój wyjazd trwał 5 dni, a nie 12, jak było planowane. Czy mogę domagać się od biura podróży jakiejkolwiek rekompensaty za niewykorzystany okres?

W szczególnej sytuacji, jaką jest pandemia lub zagrożenie epidemią, podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie ani zadośćuczynienie. Organizator turystyki musi natomiast udowodnić, że niezgodność zrealizowanego wypoczynku z ofertą została spowodowana właśnie takimi nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami, a taką okolicznością niewątpliwie jest pandemia (podstawą prawną jest tu art. 50 ust. 3 pkt 3 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych).

Rozczarowany turysta, którego wakacje zostały skrócone, może jednak domagać się od biura podróży obniżenia ceny imprezy. Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego.

Sytuacja, w której znalazła się pani oraz wielu innych turystów, z całą pewnością jest bezprecedensowa. W normalnych warunkach, jeżeli organizator turystyki nie spełnia świadczeń zgodnie z umową, musi powiadomić o tym klienta i zaproponować mu świadczenie zastępcze według regulacji zawartej w art. 48 przywołanej wcześniej ustawy. Tu takiej możliwości nie było, ponieważ rozwój zdarzeń był bardzo dynamiczny.

Nie oznacza to, że wszystkie uprawnienia z tego przepisu zostały wyłączone. W sytuacji zagrożenia np. epidemią, podróżny nadal ma prawo domagać się wcześniejszego powrotu do kraju wraz ze świadczeniami towarzyszącymi. Należy do nich na przykład alternatywny nocleg, jeśli turysta z hotelu, w którym mieszkał, został wykwaterowany wcześniej.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska