Biuro podróży skróciło ci urlop? Żądaj obniżenia ceny. Prawnik radzi

Mirela Mazurkiewicz
Mirela Mazurkiewicz
Grzegorz Dembinski
Na pytania czytelników odpowiada mec. Tomasz Płachtej. Ślijcie je na: mmazurkiewicz@nto.pl

11.03 wyjechałam na zorganizowaną przez biuro podróży wycieczkę, połączoną z wypoczynkiem. Miała ona trwać do 23.03, ale cztery dni po rozpoczęciu urlopu otrzymałam od biura informację, iż w związku z zamknięciem przestrzeni powietrznej nazajutrz musimy wrócić do kraju. To oznacza, że mój wyjazd trwał 5 dni, a nie 12, jak było planowane. Czy mogę domagać się od biura podróży jakiejkolwiek rekompensaty za niewykorzystany okres?

W szczególnej sytuacji, jaką jest pandemia lub zagrożenie epidemią, podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie ani zadośćuczynienie. Organizator turystyki musi natomiast udowodnić, że niezgodność zrealizowanego wypoczynku z ofertą została spowodowana właśnie takimi nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami, a taką okolicznością niewątpliwie jest pandemia (podstawą prawną jest tu art. 50 ust. 3 pkt 3 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych).

Rozczarowany turysta, którego wakacje zostały skrócone, może jednak domagać się od biura podróży obniżenia ceny imprezy. Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego.

Sytuacja, w której znalazła się pani oraz wielu innych turystów, z całą pewnością jest bezprecedensowa. W normalnych warunkach, jeżeli organizator turystyki nie spełnia świadczeń zgodnie z umową, musi powiadomić o tym klienta i zaproponować mu świadczenie zastępcze według regulacji zawartej w art. 48 przywołanej wcześniej ustawy. Tu takiej możliwości nie było, ponieważ rozwój zdarzeń był bardzo dynamiczny.

Nie oznacza to, że wszystkie uprawnienia z tego przepisu zostały wyłączone. W sytuacji zagrożenia np. epidemią, podróżny nadal ma prawo domagać się wcześniejszego powrotu do kraju wraz ze świadczeniami towarzyszącymi. Należy do nich na przykład alternatywny nocleg, jeśli turysta z hotelu, w którym mieszkał, został wykwaterowany wcześniej.

Strefa Biznesu: Takie plany mają pracodawcy. Co czeka rynek pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie