Z danych Stowarzyszenia Producentów Cementu wynika, że w 2014 r. polskie firmy sprzedały 15,590 mln ton cementu (łącznie z eksportem), podczas gdy w 2013 roku 14,619 mln ton. Daje to wzrost na poziomie 6,6 proc. i nadzieję, że po spadkach w 2012 i 2013 roku sprzedaż znów zaczęła rosnąć, choć daleko jej jeszcze do rekordu z 2011 r. - 18,9 mln ton.
- Pierwsza połowa ub.r., kiedy to zapotrzebowanie na cement wzrastało nawet o 20 procent, mogła rozbudzić oczekiwania - mówi Andrzej Balcerek, prezes Górażdży. - Patrząc jednak chłodno, byliśmy świadomi korekty tego trendu w drugiej połowie roku. Wzrost zużycia cementu w Polsce w ub.r. o około 6 procent, do poziomu około 15,3 mln ton to wynik, którego się spodziewaliśmy i który oceniamy pozytywnie.
Także Grupa Górażdże - producent cementu, kruszyw i betonu - skorzystała na tym ożywieniu w sektorze budowlanym. - Sprzedaż naszego cementu w Polsce przekroczyła 3,5 miliona ton, kruszyw - 6,5 mln ton, betonu - 1,3 mln m sześciennych - wylicza prezes Balcerek.
W jego opinii 2015 rok będzie kontynuacją trendu zapoczątkowanego w roku 2014. - Szacujemy, że poziom zapotrzebowania na cement wzrośnie o około 5 proc., do poziomu przekraczającego 16 mln ton - mówi.
Te zapowiedzi oparte są m.in. na deklaracjach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która w technologii betonowej planuje budowę ponad 800 km dróg do 2020 r. Branża spodziewa się także zleceń z energetyki, która prowadzi inwestycje w Opolu, Jaworznie i Turowie (np. Górażdże z JD Trade już realizują kontrakt w Elektrowni Opole).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?