Na razie trudno ocenić czy specjalne dźwiękochłonne ekrany pozwolą mieszkańcom miasta na spokojny sen. Bez dobiegającego od strony torów hałasu pociągów. Tak się składa, że magistrala kolejowa w znacznej części biegnie praktycznie środkiem Brzegu.
Zobacz: Brzeg. Przez zimę wstrzymano przebudowę peronów i wiaduktów
Pomiędzy dużymi osiedlami bloków, domów jednorodzinnych oraz ogródków działkowych. Łącznie kolejarze ustawią 2800 metrów dźwiękochłonnego muru. W każdym miejscu będzie miał on aż 4 metry wysokości.
- Ponoć w Oławie, gdzie kolej prowadziła już przebudowę stacji, takie ekrany spełniają swoją rolę - ocenia Mirosław Gwóźdź, mieszkaniec osiedla przy ul. Westerplatte - Hałas zostaje w rejonie torów a do miasta idzie tylko lekki szum. Oby u nas było podobnie. Ale warto pamiętać, że Brzeg jest większą stacją i jeździ tu więcej pociągów.
Ekrany będą ustawione na wysokości bloków przy ul. Westerplatte, rejonie Parku Wolności, osiedla przy ul. Zielonej a także przy wspomnianej stacji kolejowej i sąsiedztwie ogrodów działkowych przy Fabrycznej.
- Miejscami ekrany będą miały elementy „przezroczyste” - precyzuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Warszawie. - Niektóre odcinki osłon zostaną pomalowane, a inne obsadzone roślinnością. W pasie osłon dźwiękowych przewidziano również wyjścia awaryjne np. bezpośrednio w obrębie stacji dla pracowników obsługi. Zakończenie ustawiania ekranów planujemy na grudzień.
Zobacz: Brzeg> Kolej przebuduje wiadukty na ul. Kilińskiego oraz Małujowickiej
Ale ekrany dźwiękochłonne to tylko jeden z wielu elementów przebudowy brzeskiego węzła PKP. Poza wymianą torowiska cały czas trwają prace modernizacji peronów stacji, urządzeń do kierowania ruchem pociągów a także wiaduktów, po których biegnie linia kolejowa.
- Na stacji przebudowywany jest peron pierwszy - dodaje rzecznik Siemieniec. - Właściwie powstaje całkiem nowy dłuższy obiekt. Pracom ziemnym towarzyszy ustawienie nowej konstrukcji ścianek. Obiekt będzie podobny do już działającego peronu drugiego. Zamontujemy na nim wiaty, oświetlenie i oznakowanie. Wykonawca robót realizuje również prace w przejściu podziemnym przeznaczonym dla obsługi podróżnych.
Pod Lupą
Przebudowa węzła brzeskiego PKP wraz z przyległymi odcinkami linii jest ostatnim etapem modernizacji trasy kolejowej E 30 pomiędzy Opolem a Wrocławiem. To największa inwestycja kolejowa w naszym regionie. Obejmuje wymianę torów i rozjazdów, odwodnienie torowisk, montaż nowej sieci trakcyjnej, urządzeń łączności itp. Finał prac w grudniu a ich łączny koszt wyniesie blisko 154 mln zł.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?