Budowa obwodnicy Olesna. Zaawansowanie prac
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła już kierowcom wiadukt na węźle "Olesno" wybudowany w ciągu drogi wojewódzkiej nr 487 prowadzącej do Byczyny.
- Natomiast na samym węźle wykonawca finalizuje układanie warstw bitumicznych wiążącej i ścieralnej - mówi Agata Andruszewska z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Finalizowane są roboty ziemne w zakresie wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych.
Na jezdni głównej kontynuowane są prace związane z układaniem warstw konstrukcyjnych. Podbudowa z kruszywa jest już widoczna na całym odcinku trasy głównej. Kładzione są już nawierzchnie bitumiczne.
- Na niektórych mostach i wiaduktach prace zbliżają się do końca - mówi Agata Andruszewska na innych wykonywane są ustroje nośne.
Budowa obwodnicy Olesna. Zakres inwestycji
Początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica.
Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej.
- Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna uzyskaliśmy już decyzję środowiskową - informuje Agata Andruszewska. - Z kolei dla odcinka od końca obwodnicy Olesna w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowywane są możliwe warianty przebiegu i na jeden z nich zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Budowa obwodnicy Olesna. Obiekty inżynierskie i ronda
Inwestycja przewiduje także budowę 24 obiektów mostowych oraz węzła "Olesno" na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 487 wraz z dwoma rondami.
Wśród zaprojektowanych obiektów mostowych największe z nich to dwa wiadukty nad linią kolejową relacji Tarnowskie Góry - Kluczbork o długości całkowitej odpowiednio około 135 oraz 126 m.
Projekt przewiduje także budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Budowa obwodnicy Olesna. Korzyści z inwestycji
Nowa trasa zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne drogowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego.
Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w województwie opolskim.
Docelowo obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Całkowita wartość inwestycji to 767,9 mln zł. Dofinansowanie z funduszy europejskich, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, wynosi około 411 mln zł.
Trasa zostanie oddana kierowcom w drugim kwartale 2023 roku.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?