Budowa obwodnicy Sidziny w ciągu drogi krajowej nr 46. Są cztery warianty nowej trasy i każdy ma przeciwników

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Prace przy obwodnicy Sidziny zaplanowano na lata 2026–2028. Obecnie trwa przygotowanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego i wybór najlepszego wariantu.
Prace przy obwodnicy Sidziny zaplanowano na lata 2026–2028. Obecnie trwa przygotowanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego i wybór najlepszego wariantu. Archiwum
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu przedstawiła mieszkańcom gminy Skoroszyce i Łambinowice możliwe warianty przyszłej obwodnicy Sidziny na drodze krajowej 46. Każdy ma zwolenników i przeciwników.

To będzie kolejna obwodnica na ruchliwej trasie krajowej z Opola przez Nysę do Kłodzka. Sidzina domaga się jej od lat.

Obecnie ruchliwa trasa, którą w ciągu doby przejeżdża ponad 10 tysięcy samochodów, prowadzi przez środek miejscowości.

Ciężarówki kilka razy wjechały tu w ścianę jednego z domów, a rozpędzone osobówki niszczyły przystanek autobusowy.

Budowa trasy została wpisana do rządowego programu budowy 100 obwodnic. Prace zaplanowano na lata 2026 – 2028, obecnie trwa przygotowanie studium techniczno–ekonomiczno–środowiskowego i wybór najlepszego wariantu.

- Mieszkańcy także mają możliwość przedstawienia swoich argumentów - informuje opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wariant czerwony:

Omija Sidzinę od południa czyli od strony ul. Radziechowickiej, przechodzi przez rzekę Nysę Kłodzką w rejonie obecnego mostu, a potem od północy mija wioskę Malerzowice Wielkie i przed Grabinem i łączy się z istniejącym korytarzem. Przeciwko niemu protestuje firma Górażdże Kruszywa, która stara się o koncesję na eksploatację kruszywa na lokalnym złożu, którego zasoby są szacowane na 2,5 miliona ton.

Wariant granatowy:

Biegnie na całej długości po północnej stronie Sidziny i Malerzowic, mijając wioskę Giełczyce. Na spotkaniach informacyjnych dwóch mieszkańców wioski Giełczyce przedstawiło obawy, że sąsiedztwo nowej trasy spowoduje uciążliwości i utrudnienia dla spokojnej wsi – nadmierny hałas i emisję spalin.

Wariant niebieski:

W całości biegnie po stronie południowej, przechodzi przez tereny zajęte pod wydobycie kruszywa, plaże i kąpieliska w nieczynnych wyrobiskach, przecina też tereny leśne. Mija blisko działki rekreacyjne i zabudowę wioski Malerzowice, co nie podoba się mieszkańcom. Mijane po drodze zbiorniki wodne są siedliskiem wielu gatunków ptaków. Przeciwko niemu wypowiedziała się też firma Górażdże, która już prowadzi tam eksploatację kruszywa i zamierza to robić do 2027 roku.

Wariant brązowy:

To powrót do północnej obwodnicy obu wiosek, ale w większej odległości od Sidziny i Malerzowic.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych nie wskazuje na tym etapie, którą koncepcję trasy wybierze do realizacji. Inwestor zapewnia, ze optymalne rozwiązanie powstanie po wykonaniu analiz i porównań, biorąc pod uwagę wszystkie możliwe kryteria. Badany będzie także wpływ nowej drogi na środowisko naturalne, w tym na najbliższe zabudowania mieszkalne.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska