Budowa trasy średnicowej w Opolu przyniesie rewolucję w ruchu w mieście. Nie tylko dla kierowców, ale też dla pieszych i rowerzystów

Mateusz Majnusz
Mateusz Majnusz
Budowa trasy średnicowej oznacza budowę nowych mostów nad Odrą i Kanałem Ulgi, czyli obiektów, które są niezbędne dla poprawy komunikacji w Opolu. Bez nich, nie ma szans na zmniejszenie się korków w mieście.
Budowa trasy średnicowej oznacza budowę nowych mostów nad Odrą i Kanałem Ulgi, czyli obiektów, które są niezbędne dla poprawy komunikacji w Opolu. Bez nich, nie ma szans na zmniejszenie się korków w mieście. Wizualizacje UM Opole
Prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski traktuje budowę trasy średnicowej jako zadanie priorytetowe dla urzędu miasta. Nie bez przyczyny, bowiem jest to inwestycja o strategicznym dla miasta znaczeniu. Skorzystają na niej nie tylko kierowcy, którzy łatwiej dostaną się z i do centrum, ale też piesi i rowerzyści, którzy również będą mogli korzystać z nowej przeprawy nad Odrą i Kanałem Ulgi.

Spis treści

Trasa średnicowa - nowa droga, ścieżki dla rowerów i chodniki

Koncepcja trasy średnicowej zakłada, że będzie się ona rozpoczynać za dworcem kolejowym w okolicy Bursy na ul. Struga, następnie przecinać Pasiekę, by skończyć się na ul. Prószkowskiej w okolicy ronda Politechniki Opolskiej.

Przewidziano także drogę rowerową i chodnik z możliwością zjazdu na Pasiece.

- A być może nawet z przystankami MZK, aby mieszkańcy Pasieki mogli korzystać z komunikacji zbiorowej ze swojej dzielnicy - mówi prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.

Budowa trasy średnicowej oznacza również budowę nowych mostów nad Odrą i Kanałem Ulgi, czyli obiektów, które są niezbędne dla poprawy komunikacji w Opolu. Bez nich, nie ma szans na zmniejszenie się korków w mieście.

Jest plan budowy obwodnicy południowej Opola

Co więcej, plany opolskiego ratusza sięgają znacznie dalej. Urząd już od kilku lat posiada bowiem dokumentację na obwodnicę południową wraz z budową nowego mostu przez Odrę.

Obwodnica miałaby rozpoczynać się na ul. Krapkowickiej przed zjazdem na wyspę Bolko i kończyć się na rondzie im. Szczakiela przy ul. Strzeleckiej i włączyć się dalej w obwodnicę północną Opola.

– Trasą średnicową puścilibyśmy ruch lekki, osobowy i komunikację autobusową, co znakomicie odciąży centrum miasta i skróci kursy autobusów na Zaodrze, a ruch tirów odbywał się będzie przez nowy most właśnie – zaznacza prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.

GDOŚ: trasa średnicowa Opola nie szkodzi środowisku

Gdy zaprezentowano ten plan kilka lat temu, wzbudził ogromne emocje. Zwolennicy tego rozwiązania przekonywali, że dzięki trasie średnicowej łatwiej będzie się poruszać w relacji centrum miasta - Zaodrze.

Z kolei przeciwnicy – głównie mieszkańcy Pasieki - przytaczali opinie, z których wynikało, że droga komunikacji nie usprawni, za to przyczyni się do degradacji zabytkowej części miasta.

- Trzeba będzie wyciąć kilka drzew, pomników przyrody, które kolidują z trasą, jednak na to zgodę wydała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – zwraca uwagę prezydent Opola.

GDOŚ uznał także, że trasa średnicowa nie szkodzi środowisku i może – pod pewnymi ściśle określonymi wymogami – zostać wybudowana.

Ile będzie kosztować i kiedy ruszy nowa inwestycja w Opolu?

W 2018 roku wstępnie oszacowano koszty budowy trasy średnicowej na 120 milionów złotych za jednojezdniową drogę o długości 1,8 kilometra. Dzisiaj te koszty mogą być dwu, a nawet trzykrotnie większe.

- Jestem spokojny względem źródeł finansowania tej inwestycji i mamy już pomysły, jak je pozyskać. Na razie nie będę jednak zdradzał szczegółów – dodaje prezydent Opola.

Jeśli decyzja GDOŚ nie zostanie zaskarżona, potrzeba ok. dwóch lat na przygotowanie dokumentacji technicznej i kolejnych dwóch na budowę 1,8 km trasy średnicowej. Jeśli wszystko pójdzie po myśli urzędu miasta, kierowcy nową trasą będą mogli jeździć jeszcze przed 2028 rokiem

Tutaj kończyłaby się nowa droga w Opolu:

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

28milionów
Niesamowite nie zauważyłem żadnych świateł. Tak mi się marzą co najmniej 4 światła jak na nowym skrzyżowaniu Batalionów z Oleską - w kierunku na Kluczbork. Przejazd z Zaodrza w kier.Kluczborka = koszmar.
Z
Ziut
Inwestycja nie trafiona, ale Pana Boga z Ratusza nikt nie przekona. On wszystko wie najlepiej!
S
STE
Artykuł dno. Nie, panie redaktorze, trasa średnicowa nie zakończy się na rodzie przy campusie politechniki. Po co też te zdjęcia z trasy piastowskiej? tak szeroka to na pewno nie będzie.
B
Brązowy Miś
5 stycznia, 16:01, Gość:

Z tą propozycją ze zdjęcia 15. to chyba kogoś zdrowo pogięło. Jeśli ktoś będzie chciał jechać na Krapkowice, to i tak będzie stał w korku na wyjeździe. Jeśli już to zjazd powinien być za Orlenem na Krapkowickiej.

Inna sprawa, że ta średnicówka, bez CAŁEJ (dwupasmowej) obwodnicy Opola i tak na nic się nie zda.

Są plany czysto na razie teoretyczne na S46 jako obwodnicę Opola trzeba jednak pamiętać że rok 2023 to rok wyborczy pamiętam jak kilka lat temu ktoś już raz obiecał średnicówkę i obwodnicę Opola na odcinku południowym i to też miał być priorytet

D
Darek
Niby priorytet ale i tak nikomu niepotrzebny stadion powstanie pierwszy. Jeżeli w ogóle te plany się ziszczą, w co mocno wątpię, to mam nadzieję, że będą to obwodnice podobne do tych Niemodlina i Nysy, a nie wąskie drogi z jednym pasem ruchu, jak np. obwodnica Czarnowąs.
G
Gość
Z tą propozycją ze zdjęcia 15. to chyba kogoś zdrowo pogięło. Jeśli ktoś będzie chciał jechać na Krapkowice, to i tak będzie stał w korku na wyjeździe. Jeśli już to zjazd powinien być za Orlenem na Krapkowickiej.

Inna sprawa, że ta średnicówka, bez CAŁEJ (dwupasmowej) obwodnicy Opola i tak na nic się nie zda.
c
czarek
Każda stłuczka na tej drodze to dopiero będą korki!!! XIX wiek a my dalej za "ciężkie" miliony budujemy uliczkę o jednym pasie w każdym kierunku!!!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie