Spis treści
Trasa średnicowa - nowa droga, ścieżki dla rowerów i chodniki
Koncepcja trasy średnicowej zakłada, że będzie się ona rozpoczynać za dworcem kolejowym w okolicy Bursy na ul. Struga, następnie przecinać Pasiekę, by skończyć się na ul. Prószkowskiej w okolicy ronda Politechniki Opolskiej.
Przewidziano także drogę rowerową i chodnik z możliwością zjazdu na Pasiece.
- A być może nawet z przystankami MZK, aby mieszkańcy Pasieki mogli korzystać z komunikacji zbiorowej ze swojej dzielnicy - mówi prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.
Budowa trasy średnicowej oznacza również budowę nowych mostów nad Odrą i Kanałem Ulgi, czyli obiektów, które są niezbędne dla poprawy komunikacji w Opolu. Bez nich, nie ma szans na zmniejszenie się korków w mieście.
Jest plan budowy obwodnicy południowej Opola
Co więcej, plany opolskiego ratusza sięgają znacznie dalej. Urząd już od kilku lat posiada bowiem dokumentację na obwodnicę południową wraz z budową nowego mostu przez Odrę.
Obwodnica miałaby rozpoczynać się na ul. Krapkowickiej przed zjazdem na wyspę Bolko i kończyć się na rondzie im. Szczakiela przy ul. Strzeleckiej i włączyć się dalej w obwodnicę północną Opola.
– Trasą średnicową puścilibyśmy ruch lekki, osobowy i komunikację autobusową, co znakomicie odciąży centrum miasta i skróci kursy autobusów na Zaodrze, a ruch tirów odbywał się będzie przez nowy most właśnie – zaznacza prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.
GDOŚ: trasa średnicowa Opola nie szkodzi środowisku
Gdy zaprezentowano ten plan kilka lat temu, wzbudził ogromne emocje. Zwolennicy tego rozwiązania przekonywali, że dzięki trasie średnicowej łatwiej będzie się poruszać w relacji centrum miasta - Zaodrze.
Z kolei przeciwnicy – głównie mieszkańcy Pasieki - przytaczali opinie, z których wynikało, że droga komunikacji nie usprawni, za to przyczyni się do degradacji zabytkowej części miasta.
- Trzeba będzie wyciąć kilka drzew, pomników przyrody, które kolidują z trasą, jednak na to zgodę wydała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – zwraca uwagę prezydent Opola.
GDOŚ uznał także, że trasa średnicowa nie szkodzi środowisku i może – pod pewnymi ściśle określonymi wymogami – zostać wybudowana.
Ile będzie kosztować i kiedy ruszy nowa inwestycja w Opolu?
W 2018 roku wstępnie oszacowano koszty budowy trasy średnicowej na 120 milionów złotych za jednojezdniową drogę o długości 1,8 kilometra. Dzisiaj te koszty mogą być dwu, a nawet trzykrotnie większe.
- Jestem spokojny względem źródeł finansowania tej inwestycji i mamy już pomysły, jak je pozyskać. Na razie nie będę jednak zdradzał szczegółów – dodaje prezydent Opola.
Jeśli decyzja GDOŚ nie zostanie zaskarżona, potrzeba ok. dwóch lat na przygotowanie dokumentacji technicznej i kolejnych dwóch na budowę 1,8 km trasy średnicowej. Jeśli wszystko pójdzie po myśli urzędu miasta, kierowcy nową trasą będą mogli jeździć jeszcze przed 2028 rokiem
Tutaj kończyłaby się nowa droga w Opolu:
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?