Budują gigantyczny most na Odrze. Pierwsze efekty już widać
Nowy most na Odrze, który powstaje w powiecie raciborskim, będzie imponującą konstrukcją o długości ponad 633 metrów, składającą się z 13 przęseł, każde o rozpiętości od 40 do 50 metrów. Te liczby są już dobrze znane mieszkańcom gmin Nędza i Rudnik, którzy z niecierpliwością czekają na stałe połączenie drogowe między swoimi miejscowościami. Inwestycja, na którą lokalna społeczność czekała od lat, właśnie ruszyła – obecnie trwają pierwsze prace, w tym budowa drogi dojazdowej od strony Zawady Książęcej.
Choć prace nabierają tempa dopiero teraz, o potrzebie budowy mostu mówiło się już od dawna. Mieszkańcy od lat apelowali o rozwiązanie problemu utrudnionego przejazdu między gminami, zmuszeni do korzystania z promu, który często nie funkcjonował z powodu niskiego poziomu wody w rzece.
Przeprawa przez Odrę działa od II wojny światowej
Przeprawa promowa między Ciechowicami a Grzegorzowicami w gminach Nędza i Rudnik działa nieprzerwanie od zakończenia II wojny światowej. Gdy w 1945 roku wycofujące się wojska niemieckie zniszczyły most, mieszkańcy zostali zmuszeni do korzystania z promu jako jedynej możliwości przekroczenia Odry na tym odcinku, bez konieczności objazdu przez Racibórz. Od tamtej pory prom stał się nieodzownym elementem lokalnego krajobrazu, pełniąc kluczową rolę w codziennym życiu mieszkańców tych miejscowości. Często jednak jest nieczynny.
W styczniu tego roku, zawarto umowę na budowę nowego mostu na Odrze. Zwracano wtedy uwagę, że Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach jeszcze nigdy nie podejmował się tak dużej inwestycji mostowej. Podkreślano również, że nowa przeprawa może stać się ważnym bodźcem dla rozwoju regionalnej gospodarki, tworząc przy tym nowe możliwości dla lokalnych przedsiębiorców.
Nowy odcinek drogi wojewódzkiej o długości około 2,7 km, obejmujący most na Odrze, to znacznie więcej niż sama przeprawa. Projekt zakłada także budowę dróg technicznych, skrzyżowań z istniejącą infrastrukturą, a także dróg umożliwiających dostęp do obszarów, które inaczej byłyby odcięte po realizacji inwestycji. Planowane są również elementy poprawiające bezpieczeństwo, takie jak chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe. Kluczowym punktem całej inwestycji będzie most na Odrze o długości 633,6 m, składający się z 13 przęseł o rozpiętości 40-50 m, budowany w technologii nasuwania podłużnego.
Zmiany w organizacji ruchu
W pierwszym etapie prac wprowadzono zmiany w organizacji ruchu, co wiązało się z zamknięciem kilku dróg gminnych przecinających nową trasę drogi wojewódzkiej nr 421. Ruch został przekierowany na ulicę Raciborską (DW 915), a zamknięcie drogi między Grzegorzowicami a osiedlem Łubowice wymusiło objazd przez Łubowice.
Całość inwestycji, której koszt wynosi blisko 300 milionów złotych, realizuje firma Strabag Infrastruktura Południe. Zakończenie prac planowane jest w ciągu trzech lat.
Nie przeocz
Musisz to wiedzieć
Wiemy ile osób zginęło w powodzi
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?