Młodych ludzi nie wolno prowadzić utartymi ścieżkami. Trzeba im pomagać realizować własne pomysły. Gdy uczeń o przedsiębiorczości usłyszy już w szkole podstawowej, potem w średniej i na końcu na studiach, możemy mówić o budowaniu pewnej postawy - mówi prof. dr hab. Henryk Mruk z Akademii Medycznej w Poznaniu.
Do Opola przyjechał, aby wziąć udział w drugiej już konferencji "Tarasy przedsiębiorczości", organizowanej przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Administracji w ramach projektu "Strategia skutecznej przedsiębiorczości akademickiej w województwie opolskim".
W konferencji wzięło udział kilkudziesięciu naukowców, praktyków, młodych przedsiębiorców oraz studentów.
Zdaniem prof. Mruka rozwijanie postawy przedsiębiorczej ma ogromny wpływ na rozwój gospodarki.
- Problem w tym, że za mało mówi się o budowaniu wspólnej platformy dla nauki i przemysłu - mówi.
Według niego sporo uwagi należy poświęcić także rozwijaniu wśród młodych pasji, bo to z niej powstają najlepsze przedsiębiorstwa.
Pod lupą
Pod lupą
"Strategia skutecznej przedsiębiorczości" to projekt, który ma przybliżyć szerszemu środowisku w woj. opolskim ideę przedsiębiorczości akademickiej typu spin off/out. Informacje na ten temat są zbierane i przekazywane za pośrednictwem tych osób, które taką działalność prowadzą z sukcesem. - Chcemy do podobnych działań zachęć naukowców, studentów i absolwentów - mówi Joanna Żurawska, dyrektor Opolskiego Centrum Badań Regionalnych przy WSZiA w Opolu.
Projekt zakłada m.in. profesjonalne przygotowanie oferty promocyjnej opolskiego środowiska naukowego.
- Przedsiębiorstwa tego typu mają jeszcze jedną cechę. Czynnikiem motywującym do ich zakładania czy potem rozwijania jest tzw. motywacja samoistna. W skrócie chodzi o to, żeby czerpać przyjemność ze swojej pracy w taki sposób, że samo jej wykonywanie jest nagrodą. To bardzo trudna umiejętność - mówi Edward Nęcka, prof. psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim i w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej.
Jego wystąpienie poświęcone było psychologicznym czynnikom rozwoju przedsiębiorczości akademickiej.
- To, co nazywamy kluczem do sukcesu, można podzielić na trzy grupy: warunki systemowe, klimat oraz warunki osobowe. Do tych ostatnich można zaliczyć kreatywność, czyli zdolność do wytwarzania nowych pomysłów. To cecha niezbędna, ale można się jej nauczyć. Ważna jest także motywacja. W tym wspomniana samoistna - dodaje.
Profesor zachęcał młodych do tego, żeby dbali o rozwój, nawet gdy nie planują własnej działalności.
- Pamiętajmy: "przypadek" faworyzuje umysły dobrze przygotowane - mówi prof. Nęcka.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?