Było gorzej, niż się wydawało

Iwona Kłopocka
Prawie co czwarty uczeń w województwach opolskim i dolnośląskim nie zdał próbnego egzaminu dojrzałości z matematyki.

Opublikowany wczoraj na stronach internetowych raport Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z próby maturalnej nie potwierdził wstępnych wyników wrocławskiej OKE, z których wynikało, że w naszym regionie, a więc także na Opolszczyźnie, uczniowie zdali egzamin z matematyki znacznie lepiej od reszty kraju. Te wstępne wyniki mówiły, że próbną maturę oblało u nas tylko 14,5 procent uczniów. Okazało się jednak, że nie podołało jej 23 procent maturzystów, czyli tyle samo, co w skali całego kraju.

17 proc. uczniów na Opolszczyźnie i w województwie dolnośląskim nie osiągnęło progu poziomu rozszerzonego (w kraju 16 proc.). Poziom ten osiągnęło u nas 60 proc. zdających - co analitycy uznają za zjawisko pozytywne - (w kraju 61 proc.). Wyniki te plasują nas więc dokładnie na poziomie średniej krajowej, ale generalnie próbna matura z matematyki pokazała, że różnice w poziomie nauczania tego przedmiotu w poszczególnych województwach są minimalne. Najlepiej wypadł Gdańsk, gdzie matury nie zdało "tylko" 20 proc., czyli co piąty uczeń, a aż 64 proc. osiągnęło poziom rozszerzony.

Znaczne różnice wyników wystąpiły natomiast między liceami ogólnokształcącymi a średnimi szkołami zawodowymi. Liczba godzin matematyki w obu typach szkół jest jednakowa. Różnice w wynikach świadczą więc o dużym zróżnicowaniu poziomów nauczania.
W liceach ogólnokształcących na Opolszczyźnie i w województwie dolnośląskim egzaminu nie zdało 16 proc. uczniów (w kraju 17 proc.), podczas gdy w średnich szkołach zawodowych aż 39 proc. (w kraju 36 proc.). Poziomu rozszerzonego nie osiągnęło w liceach 15 proc. (w kraju 14 proc.), a w zawodowych 20 proc. (w kraju 19 proc.). Próg rozszerzony w liceach osiągnęło 69 proc.(tyle samo w kraju), a w szkołach zawodowych 41 proc. (w kraju 45 proc.).
Badania "współczynnika łatwości" zadań maturalnych wykazały, że były one łatwe i bardzo łatwe, co potwierdziło obiegowe opinie na ten temat. Tym bardziej niepokojące jest, że tak wielu uczniów ich nie rozwiązało. "Fakt ten powinien stać się przedmiotem wnikliwej analizy nadzoru pedagogicznego wewnątrzszkolnego, kuratoriów, jak również doradców metodycznych" - czytamy w raporcie CKE.

Znacznie lepiej poszła uczniom próbna matura z języków obcych, choć także w tym przypadku gorzej wypadli uczniowie średnich szkół zawodowych. W naszym regionie angielski oblało 1,63 proc. (w kraju 1,96), niemiecki 1,86 proc. (w kraju 1,77), rosyjski 1,58 (w kraju 1,37), francuski 1,85 proc. (w kraju 2,08).
We wszystkich językach w obu typach szkół najlepiej wypadło rozumienie tekstu czytanego, a najsłabiej formułowanie wypowiedzi pisemnej, co świadczy o przewadze biernej znajomości języków nad czynną. Generalnie jednak próbna matura pokazała, że poziom znajomości języków obcych jest coraz lepszy, a nowy egzamin maturalny jest "zdecydowanie w zasięgu możliwości uczniów ze wszystkich typów szkół", jak napisano w raporcie.
Jego autorzy stwierdzili również, że próba potwierdziła gotowość systemu egzaminacyjnego do przeprowadzenia pierwszego egzaminu nowej matury w maju 2002 roku.
Próbne matury odbyły się 18 i 19 września. Pisało je ponad 300 tysięcy uczniów w 3800 szkołach w Polsce. Wszyscy rozwiązywali te same zadania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska