W Miejskim Zarządzie Dróg otwarto trzy oferty firm, które chcą wykonać projekt centrum przesiadkowego. To miejsce, gdzie będzie można np. zostawić samochód, a do centrum miasta wjechać, korzystając z autobusu.
- Najtańsza oferta przewiduje, że za projekt zapłacimy 147 tysięcy złotych brutto, a dokumentacja powinna być gotowa pod koniec listopada - twierdzi Piotr Rybczyński, wicedyrektor MZD.
Koncepcja centrum przesiadkowego na Zaodrzu przewiduje także biletomaty
Na razie drogowcy nie chcą mówić o kosztach inwestycji, ale wiadomo, że nie będzie ona tania, bo koncepcja, na bazie której powstanie projekt, zakłada m.in. przebudowę okolicznych dróg, powstanie trzech zatok autobusowych oraz parkingi na 330 miejsc.
- Centrum powstanie pomiędzy ulicami Niemodlińską, Wróblewskiego a torami kolejowymi obok stacji Opole Zachodnie - wyjaśnia Rybczyński. - Jest tam niezagospodarowany teren, który można wykorzystać właśnie na takie cele, a jego zaletą jest fakt, że tuż obok znajduje się stacja kolejowa. Wydaje nam się, że taki obiekt może tam powstać w miarę szybko i bezproblemowo. Co do kosztów, to trzeba poczekać, aż projekt będzie gotowy w 100 procentach.
Wiadomo już jednak, że w centrum przesiadkowym musi się znaleźć miejsce m.in. na wypożyczalnię rowerów, tablicę świetlną, gdzie zobaczymy czas do odjazdu autobusu, a także na co najmniej jeden biletomat. Nie zapomniano również o parkingu dla rowerów i o przygotowaniu miejsca na instalacje sterujące ruchem drogowym i monitoringiem.
- Będzie też sporo zieleni izolacyjnej, która odgrodzi to miejsce od pobliskich budynków. Obiekt będzie w pełni dostępny dla niepełnosprawnych - mówi Rybczyński.
Centrum przesiadkowe obok stacji Opole Zachodnie to niejedyne takie miejsce, jakie w najbliższych latach zamierza budować Opole. Obecnie trwa przygotowywanie projektu na centrum przesiadkowe w rejonie dworca Opole Wschodnie, a podobny obiekt ma powstać przy stacjach Opole Główne i Opole Grotowice.
Na przeszkodzie tych ambitnych planów może jednak stanąć brak pieniędzy. Miasto liczy na fundusze z Aglomeracji Opolskiej czy unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, ale chętnych na takie wsparcie jest sporo.
Coraz więcej miast stawia właśnie na centra przesiadkowe. Sztandarowym przykładem jest Łódź, gdzie budowa jednego obiektu już się kończy, a kolejne są w planach. Podobne miejsca chce mieć również Wrocław, Rzeszów, Poznań czy Olsztyn. Dlatego nie jest wcale pewne, że Opole otrzyma finansowe wsparcie na wszystkie centra przesiadkowe, jakie obecnie są planowane.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?