Centrum przesiadkowe na dworcu PKS w Opolu ma kosztować 46 mln zł. Zobacz, jak zmieni się centrum miasta [WIZUALIZACJE]

Piotr Guzik
Centrum przesiadkowe ma powstać w miejsce dworca PKS w Opolu Piotr Guzik / UM Opole
Ratusz zaprezentował projekt centrum przesiadkowego w Opolu. Ma ono powstać na terenie obecnego placu dworca autobusowego PKS u zbiegu ulic 1 Maja i Armii Krajowej. Ta inwestycja będzie się wiązała z radykalną zmianą układu komunikacyjnego w centrum miasta.

O powstaniu centrum przesiadkowego w centrum miasta mówi się od kilku lat. Teraz urząd miasta przedstawił konkrety.

- Na terenie obecnego placu dworcowego powstanie czterokondygnacyjny budynek. Na poziomie zerowym będą miejsca postojowe dla autobusów. Na pozostałych kondygnacjach będzie około 350 nowych miejsc parkingowych – wylicza Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.

Obiekt ma mieć ponad 13,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni. Ponad 4 tys. m kw. zajmować będą zielone tarasy.

– Zieleń znajdzie się na dachu budynku, gdzie będzie też mogła powstać restauracja. Roślinność będzie też istotnym elementem elewacji budynku. Podobnie jak duży napis „Opole – Stolica Polskiej Piosenki” – deklaruje Arkadiusz Wiśniewski.

Prezydent Opola podkreśla, że urząd miasta ma już gotową dokumentację projektową i jest przygotowany do ogłoszenia przetargu.

– To będzie możliwe najszybciej we wrześniu. Musi być na to zgoda radnych, którzy powinni podjąć decyzję o wpisaniu inwestycji do wieloletniej prognozy finansowej miasta. Zaproponujemy to na sesji w sierpniu – zapowiada Wiśniewski.

Wcześniej miasto informowało, że koszt realizacji centrum przesiadkowego w rejonie stacji Opole Główne to 30 mln zł. Teraz okazuje się, że może kosztować nawet 46 mln zł.

– Różnica wynika z tego, że pierwotna kwota była szacunkowa, a obecna pochodzi z wyliczeń kosztorysowych powstałych podczas prac nad dokumentacją – tłumaczy Maciej Wujec, wiceprezydent Opola.

Maciej Wujec dodaje, że cała inwestycja nie byłaby możliwa, gdyby miasto nie pozyskało terenu placu dworcowego od prywatnego właściciela. Stało się to w połowie marca ubiegłego roku. W zamian za dworzec miasto oddało biznesmenowi Ryszardowi Wójcikowi działki przy ulicach Szpitalnej i Plebiscytowej. Był to pierwszy z dwóch etapów planowanej zamiany gruntów.

Drugim miało być oddanie przez miasto gruntów przy ul. Kowalczyków (dawna Obrońców Stalingradu) i ul. Targowej (wraz z targowiskiem Centrum) w zamian za tereny rekreacyjne w Grudzicach. Ten etap nie doszedł jednak do skutku, zablokowali go radni.

Realizacja inwestycji oznaczać będzie diametralną zmianę układu komunikacyjnego w centrum Opola.
W miejsce pasażu, którym teraz przechodzą piesi udający się na dworzec kolejowy, powstanie nowe połączenie ulicy Armii Krajowej z 1 Maja. Obecne połączenie ma być zlikwidowane przy okazji rewitalizacji placu przed dworcem kolejowym.

Obecnie trwa konkurs architektoniczny na zmianę wyglądu tego miejsca.

Wjazd i wyjazd z parkingu dla samochodów osobowych zaplanowany jest od strony ulicy Armii Krajowej. Od tej strony będą wjeżdżać też autobusy PKS-u albo dalekobieżne, ale wyjazd dla nich będzie od strony ulicy 1 Maja.

Zmieni się też układ przystanków MZK. Naprzeciwko istniejącej zatoki przy ul. 1 Maja powstanie nowa. To tam będzie przesunięty istniejący przystanek przy tej ulicy, na którym pasażerowie wsiadają do autobusów jadących w kierunku Zaodrza. Na nowej ulicy przy centrum przesiadkowym również powstaną zatoki autobusowe. W to miejsce przeniesione będą przystanki znajdujące się teraz przy ul. Kołłątaja.

- W budynku centrum przesiadkowego będzie osiem stanowisk, w których zatrzymywać będą się autobusy przyjeżdżające spoza Opola. Pojazdy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego będą się zatrzymywać poza tym budynkiem – zapowiada Tomasz Zawadzki, naczelnik wydziału transportu w urzędzie miasta.

- Zmieni się przebieg 13 dziennych linii autobusowych. Będą to linie nr 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21 oraz 25. Przy centrum zatrzymywać będą się również wszystkie linie nocne – wylicza.

- Przykładowo, linia 11 jadąca w kierunku Uniwersytetu Opolskiego nie będzie teraz skręcała w prawo na skrzyżowaniu ulicy 1 Maja z Reymonta, tylko pojedzie prosto, by zatrzymać się na nowym przystanku. Aby dojechać na ul. Oleską przed gmach UO będzie skręcać w ul. Kołłątaja, która po budowie centrum stanie się dwukierunkowa – opowiada Tomasz Zawadzki.

To zaś oznacza, że i jednokierunkowy odcinek ul. Ozimskiej na wysokości Rzemieślnika, a także sama ul. Reymonta staną się dwukierunkowe.

Kiedy to wszystko nastąpi?

Zakładając, że radni dadzą realizacji centrum zielone światło, a miasto do końca roku znajdzie wykonawcę inwestycji, to prace na terenie dworca autobusowego będą mogły się rozpocząć na początku 2019 roku. Planowo mają potrwać dwa lata.

Zobacz też: Letnie upały, jak reagować w razie udaru słonecznego?

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

E
Edward PRASZKA-WROCŁAW
9 sierpnia 2018, 15:56, Ziut:

Super!  Pięknie to wygląda. Budynek okazały, wspaniały projekt. Czas zlikwidować ten grajdoł jakim jest obecny dworzec PKS.

Cały PKS Kluczbork do likfidacji

d
dar
W dniu 09.08.2018 o 12:41, Gandharwa napisał:

Wg mnie inwestycja, przewidująca budowę w tym miejscu parkingu dla samochodów, jest chybiona.Rozumiem Ideę wypychania samochodów z ulic na wielopoziomowe parkingi ale nie nazywajmy tego centrum przesiadkowym, bo nie o to przecież chodzi. No chyba, że jak ja przyjadę z Zaodrza samochodem do ścisłego centrum , zaparkuję (za darmo?) a potem przesiądę się na własne nogi to nazwiemy przesiadką :-) W cywilizowanych krajach centra przesiadkowe buduje się na przedmieściach (np w Grotowicach) by ktoś, kto przyjechał do Grotowic własnym samochodem czy koleją mógł zostawić bezpłatnie lub za okazaniem biletu MZK pojazd i jechać dalej komunikacją zbiorową. Wg mnie samochody osobowe powinny parkować na parkingu wielopoziomowym na Struga (za dworcem kolejowym, ma być zrobione przejście przez perony 1-2 na ulicę Struga) a tam gdzie jest teraz dworzec.autobusowy to na parterze dworzec, na pierwszym piętrze obsługa podróżnych (poczekalnia, bary, restauracje, informacja turystyczna) a na wyższej kondygnacji biura - bo w tym rejonie miasta jest wielki głód powierzchni biurowych do 150 m2. Wiśniewski jednak twardo stoi przy idei "Opole - stolicą polskich korków" i kombinuje tu, jak tu nawciskać auta do centrum. Opole wschodnie, parking przy sądzie, teraz to. Ahoj Gandharwa - masz rację - jak zawsze ( prawie) ale do Opola dojeżdża codziennie kilka tysięcy osób.Ile samochodów , to powiedzą Ci co liczyli ostatnio wjeżdżające samochody. Jaki sens zostawiać przy dworcu samochody i potem turlać się na drugi koniec miasta. Oczywiście tylko na obrzeżach miasta takie centra - parkingi. Niepotrzebny jest parking na pl.Kopernika -  dodatkowe samochody w centrum. Chyba, że zlikwidują te nieszczęsne parkingi na chodnikach w centrum miasta, blokujące przejścia dla pieszych.Opole mogłoby byc piekne bo ma wiele atutów, kórych opolanie nie wykorzystują. 

d
dar

można do Centrum przesiadkowego przy Opolu Wschodnim - do wyboru, do koloru

Ż
Żuraw

"Maciej Wujec dodaje, że cała inwestycja nie byłaby możliwa, gdyby miasto nie pozyskało terenu placu dworcowego od prywatnego właściciela. Stało się to w połowie marca ubiegłego roku.
W zamian za dworzec miasto oddało biznesmenowi Ryszardowi Wójcikowi działki przy ulicach Szpitalnej i Plebiscytowej. Był to pierwszy z dwóch etapów planowanej zamiany gruntów."

Zdaje się, że swego czasu miasto mogło przejąć PKS Opole za free, ale jakoś nie chciało. Później miasto wpadło na pomysł aglomeracji, a po kolejnych wyborach oddaje swoje grunty żeby dostać coś, co wcześniej było do wzięcia za darmochę.

m
milominderbinder

I takie centrum przesiadkowe jest dobrym początkiem zmian w niewydajnej komunikacji miejskiej. Nalezałoby stworzyć uklad "gwiaździsty" czyli większość linii autobusowych powinno zaczynać i kończyć w centrum. Zostały by wtedy wykorzystane autobusy bez przestojów po 40 min na petlach

d
dar

Kolejny parking dla samochodów w centrum miasta .

Dopiero będzie cyrk na tych wąskich uliczkach.Budować obwodnicę średnicową. Wyprowadzić samochody z centrum razem z parkingami na wąskich chodnikach - matki z wózkami ledwo się przeciskają. 

Z
Ziut

Super!  Pięknie to wygląda. Budynek okazały, wspaniały projekt. Czas zlikwidować ten grajdoł jakim jest obecny dworzec PKS.

G
Gandharwa

Wg mnie inwestycja, przewidująca budowę w tym miejscu parkingu dla samochodów, jest chybiona.

Rozumiem Ideę wypychania samochodów z ulic na wielopoziomowe parkingi ale nie nazywajmy tego centrum przesiadkowym, bo nie o to przecież chodzi.

 

No chyba, że jak ja przyjadę z Zaodrza samochodem do ścisłego centrum , zaparkuję (za darmo?) a potem przesiądę się na własne nogi to nazwiemy przesiadką :-)

 

W cywilizowanych krajach centra przesiadkowe buduje się na przedmieściach (np w Grotowicach) by ktoś, kto przyjechał do Grotowic własnym samochodem czy koleją mógł zostawić bezpłatnie lub za okazaniem biletu MZK pojazd i jechać dalej komunikacją zbiorową.

 

Wg mnie samochody osobowe powinny parkować na parkingu wielopoziomowym na Struga (za dworcem kolejowym, ma być zrobione przejście przez perony 1-2 na ulicę Struga) a tam gdzie jest teraz dworzec.autobusowy to na parterze dworzec, na pierwszym piętrze obsługa podróżnych (poczekalnia, bary, restauracje, informacja turystyczna) a na wyższej kondygnacji biura - bo w tym rejonie miasta jest wielki głód powierzchni biurowych do 150 m2.

 

Wiśniewski jednak twardo stoi przy idei "Opole - stolicą polskich korków" i kombinuje tu, jak tu nawciskać auta do centrum. Opole wschodnie, parking przy sądzie, teraz to.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3