Centrum przesiadkowe na dworcu PKS w Opolu ma kosztować 46 mln zł. Zobacz, jak zmieni się centrum miasta [WIZUALIZACJE]

Piotr Guzik
Centrum przesiadkowe ma powstać w miejsce dworca PKS w Opolu
Centrum przesiadkowe ma powstać w miejsce dworca PKS w Opolu Piotr Guzik / UM Opole
Ratusz zaprezentował projekt centrum przesiadkowego w Opolu. Ma ono powstać na terenie obecnego placu dworca autobusowego PKS u zbiegu ulic 1 Maja i Armii Krajowej. Ta inwestycja będzie się wiązała z radykalną zmianą układu komunikacyjnego w centrum miasta.

O powstaniu centrum przesiadkowego w centrum miasta mówi się od kilku lat. Teraz urząd miasta przedstawił konkrety.

- Na terenie obecnego placu dworcowego powstanie czterokondygnacyjny budynek. Na poziomie zerowym będą miejsca postojowe dla autobusów. Na pozostałych kondygnacjach będzie około 350 nowych miejsc parkingowych – wylicza Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.

Obiekt ma mieć ponad 13,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni. Ponad 4 tys. m kw. zajmować będą zielone tarasy.

– Zieleń znajdzie się na dachu budynku, gdzie będzie też mogła powstać restauracja. Roślinność będzie też istotnym elementem elewacji budynku. Podobnie jak duży napis „Opole – Stolica Polskiej Piosenki” – deklaruje Arkadiusz Wiśniewski.

Prezydent Opola podkreśla, że urząd miasta ma już gotową dokumentację projektową i jest przygotowany do ogłoszenia przetargu.

– To będzie możliwe najszybciej we wrześniu. Musi być na to zgoda radnych, którzy powinni podjąć decyzję o wpisaniu inwestycji do wieloletniej prognozy finansowej miasta. Zaproponujemy to na sesji w sierpniu – zapowiada Wiśniewski.

Wcześniej miasto informowało, że koszt realizacji centrum przesiadkowego w rejonie stacji Opole Główne to 30 mln zł. Teraz okazuje się, że może kosztować nawet 46 mln zł.

– Różnica wynika z tego, że pierwotna kwota była szacunkowa, a obecna pochodzi z wyliczeń kosztorysowych powstałych podczas prac nad dokumentacją – tłumaczy Maciej Wujec, wiceprezydent Opola.

Maciej Wujec dodaje, że cała inwestycja nie byłaby możliwa, gdyby miasto nie pozyskało terenu placu dworcowego od prywatnego właściciela. Stało się to w połowie marca ubiegłego roku. W zamian za dworzec miasto oddało biznesmenowi Ryszardowi Wójcikowi działki przy ulicach Szpitalnej i Plebiscytowej. Był to pierwszy z dwóch etapów planowanej zamiany gruntów.

Drugim miało być oddanie przez miasto gruntów przy ul. Kowalczyków (dawna Obrońców Stalingradu) i ul. Targowej (wraz z targowiskiem Centrum) w zamian za tereny rekreacyjne w Grudzicach. Ten etap nie doszedł jednak do skutku, zablokowali go radni.

Realizacja inwestycji oznaczać będzie diametralną zmianę układu komunikacyjnego w centrum Opola.
W miejsce pasażu, którym teraz przechodzą piesi udający się na dworzec kolejowy, powstanie nowe połączenie ulicy Armii Krajowej z 1 Maja. Obecne połączenie ma być zlikwidowane przy okazji rewitalizacji placu przed dworcem kolejowym.

Obecnie trwa konkurs architektoniczny na zmianę wyglądu tego miejsca.

Wjazd i wyjazd z parkingu dla samochodów osobowych zaplanowany jest od strony ulicy Armii Krajowej. Od tej strony będą wjeżdżać też autobusy PKS-u albo dalekobieżne, ale wyjazd dla nich będzie od strony ulicy 1 Maja.

Zmieni się też układ przystanków MZK. Naprzeciwko istniejącej zatoki przy ul. 1 Maja powstanie nowa. To tam będzie przesunięty istniejący przystanek przy tej ulicy, na którym pasażerowie wsiadają do autobusów jadących w kierunku Zaodrza. Na nowej ulicy przy centrum przesiadkowym również powstaną zatoki autobusowe. W to miejsce przeniesione będą przystanki znajdujące się teraz przy ul. Kołłątaja.

- W budynku centrum przesiadkowego będzie osiem stanowisk, w których zatrzymywać będą się autobusy przyjeżdżające spoza Opola. Pojazdy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego będą się zatrzymywać poza tym budynkiem – zapowiada Tomasz Zawadzki, naczelnik wydziału transportu w urzędzie miasta.

- Zmieni się przebieg 13 dziennych linii autobusowych. Będą to linie nr 3, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 21 oraz 25. Przy centrum zatrzymywać będą się również wszystkie linie nocne – wylicza.

- Przykładowo, linia 11 jadąca w kierunku Uniwersytetu Opolskiego nie będzie teraz skręcała w prawo na skrzyżowaniu ulicy 1 Maja z Reymonta, tylko pojedzie prosto, by zatrzymać się na nowym przystanku. Aby dojechać na ul. Oleską przed gmach UO będzie skręcać w ul. Kołłątaja, która po budowie centrum stanie się dwukierunkowa – opowiada Tomasz Zawadzki.

To zaś oznacza, że i jednokierunkowy odcinek ul. Ozimskiej na wysokości Rzemieślnika, a także sama ul. Reymonta staną się dwukierunkowe.

Kiedy to wszystko nastąpi?

Zakładając, że radni dadzą realizacji centrum zielone światło, a miasto do końca roku znajdzie wykonawcę inwestycji, to prace na terenie dworca autobusowego będą mogły się rozpocząć na początku 2019 roku. Planowo mają potrwać dwa lata.

Zobacz też: Letnie upały, jak reagować w razie udaru słonecznego?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska