Centrum przesiadkowe Opole Główne. Na dachu wielopoziomowego parkingu ma powstać zielona przestrzeń dla mieszkańców miasta

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Centrum przesiadkowe Opole Główne. Wkrótce betonowanie najazdu na pierwszy poziom nowego parkingu
Centrum przesiadkowe Opole Główne. Wkrótce betonowanie najazdu na pierwszy poziom nowego parkingu MZD
Wkrótce rozpocznie się budowa rampy prowadzącej na pierwszy poziom parkingu powstającego w miejscu dawnego dworca PKS w Opolu. Samochody będą parkować na trzech poziomach i nie będą miały wjazdu na dach. Tam zaplanowano alejki z roślinnością.

Budowa centrum przesiadkowego Opole Główne trwa od blisko roku. Najpierw zdemontowano wiaty oraz pawilony handlowe wokół dworca autobusowego, następnie skuto jego płytę oraz przystąpiono do prac ziemnych. Prace te trwały kilka miesięcy, m.in. z powodu rozbiórki szczeliny przeciwlotniczej odkrytej pod płytą dworca oraz konieczności wzmocnienia fundamentów sąsiednich budynków.

W październiku na terenie inwestycji pojawiło się około 50 wysokich, betonowych pali, na których opierać ma się konstrukcja parkingu wielopoziomowego. Od tego czasu trwa montaż kolejnych prefabrykowanych elementów. Te niemal codziennie dowożone są na plac budowy.

- Gdybyśmy chcieli przywieźć tam wszystko na raz, istniałoby ryzyko utrudnień komunikacyjnych w rejonie ul. Armii Krajowej. Zamiast tego na miejsce przyjeżdża po kilka transportów dziennie, które są praktycznie niezauważalne - mówi Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.

Rzecznik MZD wskazuje, że do tej pory zamontowano wszystkie filary konstrukcji. - Trwa montaż betonowych belek i płyt stropowych. Ta część prac powinna być zakończona w pierwszym kwartale przyszłego roku. Dalszym etapem prac będzie wykonanie posadzek oraz ścian zewnętrznych obiektu - wylicza.

Budowlańcy przymierzają się też do wykonania rampy, która będzie prowadziła na pierwszy poziom parkingu.

- Ta nie powstanie jednak z prefabrykatów, tylko w sposób tradycyjny. Ułożone będą zbrojenia, które potem wypełnione będą betonem - opisuje Adam Leszczyński.

Samochody będą parkować na trzech poziomach parkingu. Ma on pomieścić około 350 pojazdów. Auta nie będą miały możliwości wjazdu na dach konstrukcji, tak jak ma to miejsce na przykład w Solarisie.

- Tam zaplanowana jest ogólnodostępna zielona przestrzeń, o powierzchni kilkuset metrów kwadratowych. Będą tam alejki z rabatkami - zapowiada rzecznik MZD.

Budowa centrum przesiadkowego Opole Główne kosztuje około 65 mln zł, z czego 28 mln zł pochodzi z unijnej dotacji z zasobów Aglomeracji Opolskiej. Inwestycja ma być gotowa jesienią 2022 roku. Do tego czasu zmieniony ma też być układ komunikacyjny wokół dawnego dworca PKS.

Wydłużona będzie ul. Kołłątaja, która łączyć będzie się z ul. Armii Krajowej. Ulice Reymonta i Kołłątaja mają się stać trasami dwukierunkowymi. Ma to umożliwić wszystkim autobusom Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego zatrzymywanie się w rejonie centrum przesiadkowego.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
30 grudnia, 17:12, Gość:

Niech mi ktoś wytłumaczy: centrum przesiadkowe w centrum miasta?

30 grudnia, 22:05, Gość:

Nie, obok głównego dworca kolejowego. Chyba logiczne, no nie?

31 grudnia, 07:18, Gość:

Centrum przesiadkowe: z pociągu na komunikację miejską. Ale parking dla samochodów? Czyli wyjeżdżam do centrum, płace za postój i przesiadam się do autobusu? Bez sensu.

Idea to chyba tanie lub bezpłatne parkingi na obrzeżach miasta, które są bardzo dobrze skomunikowane z centrum ( PKP, metro, tramwaj, autobus). To idea Park

and Ride :)

G
Gość
30 grudnia, 17:12, Gość:

Niech mi ktoś wytłumaczy: centrum przesiadkowe w centrum miasta?

30 grudnia, 22:05, Gość:

Nie, obok głównego dworca kolejowego. Chyba logiczne, no nie?

Centrum przesiadkowe: z pociągu na komunikację miejską. Ale parking dla samochodów? Czyli wyjeżdżam do centrum, płace za postój i przesiadam się do autobusu? Bez sensu.

Idea to chyba tanie lub bezpłatne parkingi na obrzeżach miasta, które są bardzo dobrze skomunikowane z centrum ( PKP, metro, tramwaj, autobus). To idea Park

G
Gość
30 grudnia, 17:12, Gość:

Niech mi ktoś wytłumaczy: centrum przesiadkowe w centrum miasta?

Nie, obok głównego dworca kolejowego. Chyba logiczne, no nie?

G
Gość

Ulice Reymonta i Kołłątaja mają się stać trasami dwukierunkowymi, ale chyba bez parkingów na chodnikach.

G
Gość
30 grudnia, 17:12, Gość:

Niech mi ktoś wytłumaczy: centrum przesiadkowe w centrum miasta?

To jak ławki w parku - można się przesiadać

G
Gość

Niech mi ktoś wytłumaczy: centrum przesiadkowe w centrum miasta?

Dodaj ogłoszenie