Centrum przesiadkowe w Oleśnie otwarte. To nowy dworzec autobusowy [wideo, zdjęcia]

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Otwarcie centrum przesiadkowego w Oleśnie
Otwarcie centrum przesiadkowego w Oleśnie fot. Mirosław Dragon
Z prawie rocznym poślizgiem otwarto centrum przesiadkowe w Oleśnie. Obok przystanków autobusowych jest parking i stacja rowerów miejskich do wypożyczenia.

Centrum przesiadkowe w Oleśnie otwarto z wielką pompą w czwartek. Wstęgę przecinał nie tylko burmistrz Olesna Sylwester Lewicki, marszałek opolski Andrzej Buła, ale nawet wiceminister obrony narodowej Marcin Ociepa.

- Jeżdżę codziennie z Kluczborka do Opola i widzę, jak funkcjonują centra przesiadkowe w Kluczborku, Jasieniu, Lasowicach Wielkich. Widzę, ile jest tam samochodów z oleskimi numerami rejestracyjnymi. To oznacza, że te centra przesiadkowe są potrzebne, że mieszkańcy dojeżdżają tam samochodami, zostawiają je i przesiadają się do transportu publicznego - mówi marszałek Andrzej Buła.

Po to właśnie zostało zbudowanych 15 centrów przesiadkowych na Opolszczyźnie: żeby ograniczyć emisję spalin i zachęcić ludzi do zaparkowania samochodu w centrum przesiadkowym i kontynuowania dalszej podróży autobusem.

Centrum przesiadkowe w Oleśnie zrobiono na działce tuż obok dworca PKP, na której do tej pory stały stare pawilony handlowe (zostały zrównane z ziemią).

Oleskie centrum znajduje się naprzeciwko starego dworca PKS-u. Nieprzypadkowo, ponieważ będzie teraz pełnić funkcję nowego dworca autobusowego. Stary dworzec PKS-u w Oleśnie został bowiem sprzedany prywatnym inwestorom po bankructwie PKS-u Lubliniec.

W centrum przesiadkowym w Oleśnie są przystanki wszystkich przewoźników kursujących do Olesna i przez Olesno.

Jak wygląda centrum przesiadkowe

To plac z zatoczkami i dwoma stanowiskami dla autobusów. Między nimi zbudowano zadaszony przystanek i ławki dla podróżnych. Obok przystanków są dwa darmowe parkingi samochodowe (po obu stronach dworca PKP) oraz parking dla rowerzystów.

Mniejszy parking między centrum przesiadkowym a dworcem kolejowym jest typu Kiss & Ride, czyli służy tylko do przywożenia i odebrania podróżnych. Można będzie się na nim zatrzymać maksymalnie na 15 minut.

Drugi, większy parking za dworcem kolejowym będzie typu Park & Drive. Tutaj będzie można zostawić samochód, ruszając w dalszą drogę autobusem lub pociągiem.

Obok przystanków jest tablica elektroniczna, która służyć będzie jako centrum informacji o wszystkich połączeniach.

Centrum przesiadkowe powstało dzięki 85-procentowej dotacji z Unii Europejskiej. Cała inwestycja kosztowała nieco ponad 2 miliony złotych.

Oleska gmina dodatkowo wyremontowała także drogę gminną, ślepy odcinek ulicy Sądowej, prowadzący od dworca kolejowego do firmy Aludesign i placu przy torach kolejowych.

Wypożyczalnia rowerów miejskich przy centrum przesiadkowym w Oleśnie

Oprócz stanowisk dla autobusów, ławeczek dla podróżnych i parkingów, między przystankami a dworcem PKS są stanowiska do rowerów. Dzisiaj uruchomiono stację rowerów miejskich do wypożyczenia. Aby móc wypożyczać rowery miejskie, należy ściągnąć na smartfon specjalną aplikację.

Na razie jest jedna stacja rowerów miejskich przy centrum przesiadkowym, ale docelowo takie bazy z rowerami będą w Oleśnie trzy:

  1. przy dworcu PKP Olesno Śląskie,
  2. na oleskim rynku,
  3. na osiedlu Walce obok Oleskiej Laguny.

Dodatkowo przy kościele świętej Anny na ul. Gorzowskiej w przyszłym roku uruchomiona zostanie stacja naprawy rowerów. Gmina Olesno otrzymała na ten cel 127 tysięcy zł dotacji z Programu Współpracy Terytorialnej INTTERREG Czechy - Polska.
Projekt pod nazwą „Doposażenie międzynarodowej transgranicznej trasy rowerowej na terenie Gminy Olesno" obejmuje także oznakowanie trasy rowerowej od kościoła świętej Anny aż do granicy z gminą Lasowice Wielkie.

Stacja naprawy rowerów i ścieżka rowerowa ma być gotowa do końca sierpnia 2021 roku.

Zobacz, gdzie w Oleśnie będą stacje rowerów miejskich do wypożyczenia:

Dlaczego otwarcie centrum przesiadkowego w Oleśnie ma tak duży poślizg

Centrum miało być gotowe 30 czerwca, tylko że w 2019 roku. Inwestycja ma jednak duży poślizg.

Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Opolu wykrył bowiem, że podczas tej inwestycji doszło do samowoli budowlanej. Gmina częściowo wykonała inwestycję nie na własnej ziemi, ale na terenie kolejowym i w pasie drogowym bez uzgodnień i pozwolenia budowlanego.

Nadzór budowlany nałożył opłatę legalizacyjną - karę w wysokości 325 tysięcy złotych. Wojewoda opolski Adrian Czubak ją umorzył.

Zobacz, gdzie jest centrum przesiadkowe w Oleśnie:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska