Chińczycy chcą zbudować obwodnicę Praszki. Są najtańsi

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Dokładnie 10 lat temu mieszkańcy Praszki domagali się budowy obwodnicy, organizując pikietę na drodze.
Dokładnie 10 lat temu mieszkańcy Praszki domagali się budowy obwodnicy, organizując pikietę na drodze. Mirosław Dragon
Obwodnicę Praszki i Gorzowa Śląskiego chce budować 8 firm. Oferty połowy z nich mieszczą się w budżecie zaplanowanym na inwestycję. Trasa ma być gotowa w 2022 roku.

Obwodnica Praszki to blisko 13-kilometrowy odcinek dróg krajowych nr 45 i 42. Trasa wyprowadzi ruch tranzytowy nie tylko z Praszki, ale także z Gorzowa Śląskiego.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu oszacowała koszty budowy na 191 milionów zł.

Do przetargu stanęło aż 8 firm. Cztery z nich złożyło oferty mieszczące się w kosztorysie.

Najtańsza jest oferta firmy Stecol Corporation z Chin, która chce zbudować obwodnicę Praszki za 168,5 mln złotych. Dla porównania najdroższa oferta opiewa na prawie 236 milionów zł.

Najprawdopodobniej obwodnicę Praszki zbudują zatem Chińczycy. Przetarg nie został jednak jeszcze rozstrzygnięty.

Trwa sprawdzanie złożonych ofert. To dobra wiadomość, że aż cztery z nich są poniżej wartości kosztorysowej - mówi Przemysław Maliszkiewicz, dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA.

Budowa obwodnicy Praszki będzie prowadzona w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że jeden generalny wykonawca zrealizuje inwestycję od projektu do wylania asfaltu.

Zgodnie z wytycznymi przetargu ma na to 3 lata i 3 miesiące.

Mieszkańcy czekają na obwodnicę jak na zbawienie, bo teraz krajówka przebiega przez rynek w Praszce, a także przy szkołach w Gorzowie Śląskim.

Obwodnica ma zostać oddana do użytku pod koniec 2022 roku.

Opolski oddział GDDKiA budował w ubiegłym roku obwodnicę Kępna w ciągu drogi ekspresowej S11. Realizacja inwestycji miała na celu skomunikowanie dróg S8 i DK11, poprzez istniejący węzeł „Kępno - Krążkowy” oraz wybudowanie odcinka drogi ekspresowej zapewniającego komfort podróżowania z dużymi prędkościami. 3,7-kilometrowy fragment dwujezdniowej drogi oddany do użytku w maju 2018 roku kosztował ponad 66 mln zł. Opolski oddział GDDKiA nadzoruje też budowę drugiego etapu obwodnicy Kępna. W ramach inwestycji planuje się m.in.: budowę drogi ekspresowej S11 o długości 6,8 km, węzłów „Kępno – Wschód”  i  „Baranów” – połączenie z istniejącą drogą krajową nr 11, budowę 9 obiektów inżynierskich oraz przebudowę istniejących dróg.

Zobacz, jakie drogi buduje opolski oddział Generalnej Dyrekc...

Obwodnica Praszki - co już zrobiono:

  • 10.10.2016 r. podpisano umowę na opracowanie "Opracowanie dokumentacji etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) oraz wykonanie elementów Koncepcji Programowej (KP) dla budowy obwodnicy Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45", opracowana przez Konsorcjum firm: Complex Projekt sp. z o.o. Biuro projektowo – konsultingowe z Katowic, Sweco Engineering sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie
  • 19.07.2017 r posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA O/Opole, przyjęcie dokumentacji etapu STEŚ;
  • 31.08.2017 r. posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, udzielenie rekomendacji dla wariantu 4.3 przebiegu obwodnicy Praszki;
  • 7.03.2017 r. Złożenie wniosku o Decyzję o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU);
  • 26.07.2018 r. posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA O/Opole, przyjęcie dokumentacji etapu Koncepcji Programowej (KP);
  • 22.08.2018 r. posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie, udzielenie rekomendacji wybranym rozwiązaniom projektowym;
  • 09.08.2018 r. wydanie przez Burmistrza Praszki Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU);
  • trwają powierzchniowe badania archeologiczne;
  • 16.10.2018 r. ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację zadania w trybie Projektuj & Buduj

Jak będzie wyglądać obwodnica Praszki - dokładny opis trasy:

Obwodnica Praszki w ciągu drogi krajowej nr 45 zostanie zlokalizowana w korytarzu terenowym według wariantu 4.3, uznanym według wielokryterialnej analizy porównawczej i Raportu o oddziaływaniu na środowisko za wariant najbardziej optymalny.

Obwodnica rozpoczyna swój przebieg w śladzie istniejącej drogi krajowej DK42/45, a następnie omija miasto Gorzów Śląski od strony zachodniej przecinając drogę powiatową DP 1907O, drogę gminną nr 100832O, a następnie drogę krajową DK 42/45 prowadzącą ruch z Gorzowa Śląskiego do Praszki.

Za przecięciem z DK 42/45 obwodnica zmienia swój przebieg w kierunku wschodnim kierując się po południowej stronie centrum Praszki w stronę DK 42, przecinając rzekę Prosnę, drogę powiatową nr 1916O, drogę gminną nr 100963O.

Za przecięciem z DK 42 trasa w wariancie 4.3 kieruje się w stronę Skotnicy, przecinając drogę gminną nr 100918O i omija miejscowość Rozterk od strony wschodniej (przecinając drogę powiatową nr 1911O) zmierzając ku istniejącej drodze krajowej DK 45 za Kowalami.

Połączenie z DK 45 następuje w lesie po północnej stronie Kowali.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska