Uczniowie klas: 3E o profilu piłki nożnej oraz 2B i 3BP o profilu biologicznym wybrali się do Wrocławia, najpierw na lekcję, dzięki której mogli lepiej poznać historię sąsiedniego miasta, a potem na praktyczne zajęcia z anatomii człowieka.
Pierwszą częścią wyjazdu była podróż po Wrocławiu zabytkowym tramwajem i poznanie historii miasta Breslau. Po lekcji historii, WOS-u i geografii przyszedł czas na biologię. Licealiści udali się na wystawę Body Worlds Vital - pierwszą publiczną wystawę dotyczącą anatomii człowieka (autorstwa wynalazcy plastynacji prof. Gunthera von Hagens) i najliczniej odwiedzaną, gdyż miało okazję podziwiać ją już ponad 50 milionów osób na całym świecie.
Uczniowie na początku otrzymali karty pracy, które pomagały im poznawać poszczególne etapy wystawy, a zarazem kolejne układy związane z anatomią człowieka. Lekcja ta zachęcała uczniów do przeniesienia wiedzy podręcznikowej w praktyczną naukę anatomii i czerpania informacji „z pierwszej ręki”. Wiedza dotycząca anatomii, kiedyś przeznaczona wyłącznie dla lekarzy i personelu medycznego, teraz stała się dostępna dla każdego.
Podczas zwiedzania nasi uczniowie uświadamiali sobie, jak ważne jest dbanie o własne ciało m.in. zdrowa dieta, ćwiczenia fizyczne czy jak bardzo szkodliwe jest palenie tytoniu.
Każdy znalazł coś dla siebie – edukację czy refleksję nad kondycją własnego zdrowia.
Nietypowa lekcja historii i geografii
Chcąc pogłębić wiedzę o powstaniach śląskich, plebiscycie i działalności mniejszości polskiej na Śląsku Opolskim, uczniowie Dziewiątki wzięli udział w grze terenowej, która poprowadziła ich ulicami Opola po miejscach związanych z wydarzeniami, które miały miejsce 100 lat temu na naszych terenach.
Gra rozpoczęła się i zakończyła pod budynkiem Archiwum Państwowego w Opolu, które wspólnie z Polskim Towarzystwem Historycznym Oddział w Opolu przygotowało ją, a wiodła m.in. przez Skwer Heleny Lehr, ul. Książąt Opolskich, ul. Koraszewskiego, Plac Wolności, ul. Korfantego, ul. Powstańców Śląskich, oraz ul. Strzelców Bytomskich.
Uczniowie, na każdym z dwudziestu punktów kontrolnych, poznawali historię swojej Małej Ojczyzny w odmienny niż w czasie tradycyjnych lekcji sposób. Większość z nas wie, że Śląsk był terenem działalności mniejszości polskiej, która była realizowana na wielu płaszczyznach, ale niekoniecznie znamy miejsca w Opolu związane z funkcjonowaniem polskich banków, ruchu śpiewaczego czy też polskojęzycznych wydawnictw, które kształtowały postawy i opinie ludności, dzięki ukazującym się czasopismom "Nowiny Codzienne" i wydawanej przez Bronisława Koraszewskiego "Gazecie Opolskiej".
Po terenowej lekcji, w czasie której można było nie tylko zdobyć nową wiedzę, a następnie ją zweryfikować odpowiadając na pytania kontrolne, ale również wykazać się orientacją w terenie, dla uczniów Dziewiątki Opole stało się bliższe i jeszcze ciekawsze.
Odrzańska odyseja klasy humanistycznej
W drugiej połowie września klasa 2A humanistyczna wzięła udział w warsztatach organizowanych przez Muzeum Odry Fundacji Otwartego Muzeum Techniki. Wrocławskie Muzeum Odry to jedyne w Polsce i wyjątkowe muzeum żeglugi śródlądowej w Europie.
Muzeum oparte nie na budowli lądowej, lecz na zabytkowych statkach, materialnych dokumentach dziedzictwa odrzańskiego, świadkach dni, gdy Odra tętniła życiem. Młodzież spędziła czas na zbudowanej w 1936 r. w Bydgoszczy barce towarowej Irena: statku – muzeum, szkole, laboratorium. W ładowniach, przysposobionych na sale wykładowe, uczniowie obejrzeli wystawy, filmy oraz wysłuchali wykładów i opowieści ludzi, którzy swoje życie związali z rzeką.
Nie ma lepszej lekcji niż ta, która pozwala nam zobaczyć, poczuć i wziąć w niej pełny udział. Liczymy, że uda nam się zorganizować kolejne nietypowe, a jednak bardzo potrzebne młodzieży dorastającej w dobie technologii zajęcia.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?