Ciężkie tiry nadal będą jeździć przez Brzeg

fot. Tomasz Dragan
Wojciech Telecki, brzeski kierowca: - Teraz na pewno tiry nie dadzą nam spokoju.
Wojciech Telecki, brzeski kierowca: - Teraz na pewno tiry nie dadzą nam spokoju. fot. Tomasz Dragan
Mimo przywrócenia ruchu na moście odrzańskim w dolnośląskiej Oławie, największe ciężarówki nadal muszą jeździć przez Opolszczyznę. Nasi sąsiedzi nie przepuszczają bowiem aut ważących więcej niż 30 ton.

Uszkodzony od uderzenia tira oławski most na Odrze jest już przejezdny. Ale mogą nim jeździć tylko ciężarówko ważące nie więcej niż 30 ton. Auta o większych gabarytach muszą nadal wybierać drogę przed Brzeg lub pobliski Mikolin. W tych dwóch miejscach mogą przejedżać Odrę auta ważące nawet do 40 ton i większe.

- Sprawdziły się najgorsze przypuszczenia. Oława zamknie się dla najcięższych tirów, które będą nadal bez końca niszczyć nasze drogi w Brzegu - oburza się Wojciech Telecki, brzeski kierwca.
- Skoro Oława ogranicza przejazd ciężkich aut - niepokoi się Stanisław Kowalki, kierownik Zarządu Dróg Powiatowych w Brzegu - to my nie mamy innego wyjścia jak tylko utrzymać zakaz ruchu dla tirów na naszych drogach. Chodzi o odcinki jezdni powiatowych pomiędzy Michałowicami a Błotami oraz Dobrzyniem a dolnośląskimi Wójcicami. Nadal będą mogły jeździć tam samochody do 15 ton.

Więcej o tej sprawie już we wtorkowym wydaniu papierowym nto.

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Devon
W dniu 28.12.2008 o 16:11, ww napisał:

Jest tyle co przed remontem czyli 30t.



hmm to dziwne, bo Tirów w Brzegu nie ubywało.
w
ww

Jest tyle co przed remontem czyli 30t.

D
Devon
W dniu 23.12.2008 o 11:30, mm napisał:

Co z tego skoro na 15 tiry jak jezdzily tak jezdza a policja nic nierobi a kierowcy maja CB i sie ostrzegaja tam powinna stac policja 24 na dobe



może tak odrazu posterunek wybudować ? - eho

Akurat most w Oławie jest już czynny (był zamknięty na czas wymiany uszkodzonych elementów).


Jest czynny, ale z tego co słyszałem są ograniczenia dla ciężarówek i co dalej ?

To nie jest wina starosty czy burmistrza tylko wojewody, który wszystko dla Brzegu blokuje, na nic nie wyraża zgody i jak tu cokolwiek budować ?
w
ww

Akurat most w Oławie jest już czynny (był zamknięty na czas wymiany uszkodzonych elementów).

d
darek

dobry ruch rządzących w oławie, po mają jeżdzić przez oławe jak mogą przez brzeg

i
iu
W dniu 24.12.2008 o 15:10, fred napisał:

Proponuję wszystkie auta powyżej 30 ton posyłać przez Opole może wtedy ktoś zauważy okropny stan dróg w powiecie Brzeskim,gdy takie same drogi będą w Opolu!!!



w Opolu miejscowa władza postarała się i jest obwodnica
kierujcie pretensje do swojego włodarza!!!! ciekawe czy chociaz kiedys zlozyliscie jakis projekt do SPOTu? Pewnie nie co?
f
fred

Proponuję wszystkie auta powyżej 30 ton posyłać przez Opole może wtedy ktoś zauważy okropny stan dróg w powiecie Brzeskim,gdy takie same drogi będą w Opolu!!!

S
Stefań. brzeski

Super Panie starosto doprowadzi pan swoimi ignoracnkimi rządami powiat brzeski do ruiny całą infrastrukturę podziemną trzeba będzie przebudować częć budynków popęka z powodu drgań , niech pan chociaż dla oka łezkę upuści jak panu leży na sercu powiat brzeski, albo nauczy się rządzić od kolegów z oławskiego starostwa z hukiem tirów pozdrawiam

m
mm

Co z tego skoro na 15 tiry jak jezdzily tak jezdza a policja nic nierobi a kierowcy maja CB i sie ostrzegaja tam powinna stac policja 24 na dobe

~bolo~

Ocena wpływu poruszania się pojazdów przekraczających dopuszczalne w Polsce naciski na oś na degradację sieci drogowej, opis systemu udzielania zezwoleń i pobierania opłat za przejazd po niedostosowanych odcinkach dróg oraz mapy obrazujące polską sieć drogową, na którą w latach 2004-2010 dopuszczone zostaną pojazdy o maksymalnym nacisku 11,5 tony/oś, z zaznaczeniem odcinków niedostosowanych, na przejazd którymi niezbędne będzie uzyskanie zezwolenia i uiszczenie dodatkowej opłaty

Ocena degradacyjnego wpływu pojazdów przekraczających dopuszczalne obciążenie na oś na polską sieć drogową

Podczas eksploatacji nawierzchnia drogowa ulega zużyciu i zniszczeniu, na co wpływają dwa podstawowe czynniki: ruch pojazdów i klimat, z czego główną przyczynę zniszczeń stanowi pierwszy z nich. Im większa masa (ciężar) pojazdu, tym większe oddziaływanie niszczące na nawierzchnię. Liczy się zatem nie tylko natężenie (liczba pojazdów w jednostce czasu), lecz także, a niekiedy przede wszystkim, ich ciężar wyrażany obciążeniem osi. W Polsce dopuszczalne obciążenie osi wynosi 100 kN (10 T).

Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej. Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu.

Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe. Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.

Wymagania wobec ruchu drogowego – ograniczenia wobec pojazdów

Niszczenie nawierzchni i obiektów mostowych pod działaniem ruchu drogowego wymusza konieczność wprowadzenia ograniczeń pojazdów pod względem:

· masy całkowitej

· obciążenia osi

· wymiarów.

W Polsce warunki te określone są w następujących przepisach prawnych:

Prawo o ruchu drogowym - ustawa z 20 czerwca 1997 r.
Ustawa o drogach publicznych z 21 marca 1985 r.
· Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 lutego 1993 r. dotyczące wymiarów i mas pojazdów

Jednocześnie nawierzchnie dróg poszczególnych klas dostosowane są do określonego przepisami obciążenia ruchem (obciążenia osi pojazdu) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.

~bolo~

Nie dajcie zniszczyć pieknego , starego historycznego Brzegu

PRAWO CO DNIA
Rzeczpospolita 27-28 XI. 1999 ( 277)
REWIZJA NADZWYCZAJNA
Czy zakaz jest dozwolony

Nocne przejazdy tirów przez Sochaczew
Rzecznik praw obywatelskich twierdzi, że Rada Miejska w Sochaczewie miała prawo zakazać przejazdów tirów nocami przez miasto. Zaskarżył rewizją nadzwyczajną wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ocenił taki zakaz jako sprzeczny z prawem. Poprzedziły go głośne protesty mieszkańców przeciwko masowemu ruchowi ciężkich pojazdów przez centrum miasta.
Sochaczewianie żądajli budowy obwodnicy która wyprowadziłaby samochody poza miasto, a dopóki jej nie będzie - przynajmniej doraźnego ograniczenia ruchu, zwłaszcza tirów jadących tędy tranzytem. W czerwcu 1999 roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ograniczenia w Sochaczewie ruchu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 t w godzinach od 22.00 do 6.00. Miesiąc później uchwałę unieważnił wojewoda skierniewicki, zarzucając, że Radą przekroczyła swoje kompetencje. Należą bowiem do niej jedynie sprawy z zakresu organizacji ruchu na drogach gminnych, podczas gdy drogi, ,tranzytowe przebiegające, przez Sochaczew, są drogami krajowymi i zarządzanie ruchem na nich należy do wojewody.
Burmistrz Sochaczewa zaskarżył to rozstrzygnięcie do NSA. Jednakże w kwietniu tego roku NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi oddalił skargę, gdyż uznał, że wojewoda trafnie ocenił, uchwałę jako sprzeczną z prawem i prawidłowo stwierdził jej nieważność.
Natomiast rzecznik praw obywatelskich dostrzegł w wyroku NSA „rażące naruszenie prawa, skutkujące negatywnie w sferze praw i wolności obywatelskich, gwarantowanych w konstytucji" Zgodnie z nią organa samorządu ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze ich działania. Również ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska przewiduje możliwość wprowadzenia na podstawie przepisów gminnych ograniczeń dla środków transportu i komunikacji, jeżeli stwarzają one uciążliwości dla środowiska powodując hałas i wibrację. Zdaniem prof. Adama Zielińskiego uchwała RM w Sochaczewie stanowi właśnie akt prawa miejscowego, a podstawę do jej podjęcia dała konstytucja oraz ustawa o ochronie środowiska. D.FR.

Obwodnica w Sochaczewie została zrealizowana – trasa Poznań - Warszawa

D
Devon

W Oławie zrobią ograniczenia, wiedziałem że tak będzie i z ręką w nocniku zostaliśmy

Dodaj ogłoszenie