MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co dalej z obwodnicą Brzegu i przeprawą mostową? "Pojawia się realne zagrożenie jej realizacji"

Adrian Gajewski
Kolejne problemy w kontekście budowy obwodnicy Brzegu.
Kolejne problemy w kontekście budowy obwodnicy Brzegu. AG
Temat obwodnicy Brzegu oraz przeprawy mostowej to od wielu lat gorący temat wśród mieszkańców. W październiku minie sześć lat, od kiedy zatwierdzono program inwestycyjny umożliwiający rozpoczęcie prac nad tą inwestycją. Jednakże pomimo upływających lat wszystko stoi w miejscu, a dodatkowo pojawiło się realne zagrożenie, że projekt może nie zostać zrealizowany.

Przed kilkoma laty, projektanci zaproponowali pięć wariantów przebiegu obwodnicy, ale ostatecznie wygrał wariant 1d, który zakłada poprowadzenie obwodnicy przez gminy Skarbimierz, Brzeg i Lubsza. Ten pomysł jednak nie uzyskał aprobaty włodarzy Lubszy oraz Skarbimierza.

- O ile Lubsza miała racjonalny argument w postaci przyłączenia nowej drogi w obrębie miejscowości, co nie zgadzało się z oczekiwaniami mieszkańców, o tyle wójt Skarbimierza torpedował budowę odwlekanymi decyzjami środowiskowymi oraz własnymi propozycjami alternatywnego przebiegu tej trasy. Należy przypomnieć, że argumenty Lubszy zyskały poparcie w uchwale Rady Powiatu Brzeskiego - informuje brzeski Urząd Miasta.

Kolejny protest wójta Skarbimierza

Przepychanki trwały kilka lat, jednak wraz z wydaną decyzją środowiskową przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Opolu, wszystko wskazywało, że prace w końcu będą mogły się rozpocząć. Tak się jednak nie stało. Wójt Skarbimierza Andrzej Pulit ponownie złożył dokument do GDOŚ, przedstawiając kolejne zastrzeżenia.

- Znalazła się w nim przedziwna argumentacja, z której wynika, że wójt kwestionuje kompetencje Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu, twierdząc, że to on powinien wydawać decyzję środowiskową, a także proponuje zmianę nazwy tej inwestycji na Obwodnicę Zielęcic. Znalazły się tam również objawy troski o mieszkańców Brzegu, którym, zdaniem włodarza sąsiedniej gminy, taka inwestycja może zaszkodzić - czytamy w komunikacie brzeskiego magistratu.

Postawiono na wariant Id.
Postawiono na wariant Id. UM Brzeg

Inwestycja jest zagrożona

Na chwilę obecną nie wiemy, jak długo może potrwać procedura odwoławcza oraz co może się wydarzyć po wydaniu decyzji przez GDOŚ.

- Być może walka przeniesie się wtedy do sądów administracyjnych. W każdym razie pewne jest, że czas pracuje na niekorzyść mieszkańców trzech gmin, którym budowa tej drogi i przeprawy mostowej, może przynieść wiele korzyści. Trzeba mieć także świadomość, że odwlekanie rozpoczęcia prac może prowadzić do utraty środków z programu 100 obwodnic na lata 2020-2030, co byłoby jednoznacznym przekreśleniem szans na powstanie nowoczesnej infrastruktury - informuje UM.

Potencjalne korzyści z powstania obwodnicy i przeprawy mostowej

Przypomnijmy, że budowa obwodnicy i przeprawy mostowej niesie za sobą szereg korzyści dla mieszkańców Brzegu oraz okolicznych miejscowości. Wśród nich są m.in.:

  • odciążenie ruchu w centrum miasta - budowa obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 39 przede wszystkim zmniejszy natężenie ruchu, zwłaszcza w kontekście pojazdów tranzytowych, które mocno obciążają nawierzchnię, co przyczynia się do znacznego pogorszenia jej stanu,
  • redukacja hałasu w mieście - bwodnica Brzegu wraz z mostem przez rzekę Odrę skróci też czas podróży, poprawi przepustowość ulic i zredukuje hałas,
  • poprawa stanu powietrza - zmożony ruch samochodowy ma również niekorzystny wpływ na stan jakości powietrza. Należy pamiętać, że unoszące się pyły szkodzą nie tylko ludziom, ale i budynkom,
  • wzrost bezpieczeństwa - nowy most w Brzegu poprawi znacząco możliwości komunikacyjne, także w przypadku sytuacji awaryjnych.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kadra Probierza przed Portugalią - meldunek ze Stadionu Narodowego

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska