Przed kilkoma laty, projektanci zaproponowali pięć wariantów przebiegu obwodnicy, ale ostatecznie wygrał wariant 1d, który zakłada poprowadzenie obwodnicy przez gminy Skarbimierz, Brzeg i Lubsza. Ten pomysł jednak nie uzyskał aprobaty włodarzy Lubszy oraz Skarbimierza.
- O ile Lubsza miała racjonalny argument w postaci przyłączenia nowej drogi w obrębie miejscowości, co nie zgadzało się z oczekiwaniami mieszkańców, o tyle wójt Skarbimierza torpedował budowę odwlekanymi decyzjami środowiskowymi oraz własnymi propozycjami alternatywnego przebiegu tej trasy. Należy przypomnieć, że argumenty Lubszy zyskały poparcie w uchwale Rady Powiatu Brzeskiego - informuje brzeski Urząd Miasta.
Kolejny protest wójta Skarbimierza
Przepychanki trwały kilka lat, jednak wraz z wydaną decyzją środowiskową przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Opolu, wszystko wskazywało, że prace w końcu będą mogły się rozpocząć. Tak się jednak nie stało. Wójt Skarbimierza Andrzej Pulit ponownie złożył dokument do GDOŚ, przedstawiając kolejne zastrzeżenia.
- Znalazła się w nim przedziwna argumentacja, z której wynika, że wójt kwestionuje kompetencje Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu, twierdząc, że to on powinien wydawać decyzję środowiskową, a także proponuje zmianę nazwy tej inwestycji na Obwodnicę Zielęcic. Znalazły się tam również objawy troski o mieszkańców Brzegu, którym, zdaniem włodarza sąsiedniej gminy, taka inwestycja może zaszkodzić - czytamy w komunikacie brzeskiego magistratu.
Inwestycja jest zagrożona
Na chwilę obecną nie wiemy, jak długo może potrwać procedura odwoławcza oraz co może się wydarzyć po wydaniu decyzji przez GDOŚ.
- Być może walka przeniesie się wtedy do sądów administracyjnych. W każdym razie pewne jest, że czas pracuje na niekorzyść mieszkańców trzech gmin, którym budowa tej drogi i przeprawy mostowej, może przynieść wiele korzyści. Trzeba mieć także świadomość, że odwlekanie rozpoczęcia prac może prowadzić do utraty środków z programu 100 obwodnic na lata 2020-2030, co byłoby jednoznacznym przekreśleniem szans na powstanie nowoczesnej infrastruktury - informuje UM.
Potencjalne korzyści z powstania obwodnicy i przeprawy mostowej
Przypomnijmy, że budowa obwodnicy i przeprawy mostowej niesie za sobą szereg korzyści dla mieszkańców Brzegu oraz okolicznych miejscowości. Wśród nich są m.in.:
- odciążenie ruchu w centrum miasta - budowa obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 39 przede wszystkim zmniejszy natężenie ruchu, zwłaszcza w kontekście pojazdów tranzytowych, które mocno obciążają nawierzchnię, co przyczynia się do znacznego pogorszenia jej stanu,
- redukacja hałasu w mieście - bwodnica Brzegu wraz z mostem przez rzekę Odrę skróci też czas podróży, poprawi przepustowość ulic i zredukuje hałas,
- poprawa stanu powietrza - zmożony ruch samochodowy ma również niekorzystny wpływ na stan jakości powietrza. Należy pamiętać, że unoszące się pyły szkodzą nie tylko ludziom, ale i budynkom,
- wzrost bezpieczeństwa - nowy most w Brzegu poprawi znacząco możliwości komunikacyjne, także w przypadku sytuacji awaryjnych.