Co dalej z synagogą w Praszce. Żydzi upominają się o jej zwrot

Mirosław DragonZaktualizowano 
- Mam nadzieję, że nadal w zabytkowej synagodze w Praszce będzie dom kultury, ponieważ nie mamy gdzie się przenieść - mówi Jacek Pac, dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury.
- Mam nadzieję, że nadal w zabytkowej synagodze w Praszce będzie dom kultury, ponieważ nie mamy gdzie się przenieść - mówi Jacek Pac, dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury. Mirosław Dragon
Gmina żydowska upomniała się o dawną bożnicę w Praszce, po czym nastała cisza. To jednak wcale nie koniec sprawy.

Od czterech lat władze Praszki i miejscowy dom kultury żyją w niepewności. W 2011 roku gmina żydowska w Katowicach upomniała się przed Komisją Majątkową o zwrot synagogi w Praszce.

W dawnej bożnicy dzisiaj mieści się Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury.

Prawo gminy żydowskiej do budynku nie ulega wątpliwości. To praszkowscy Żydzi zbudowali tę synagogę w 1836 roku.

W 1964 roku budynek synagogi przeszedł jako mienie porzucone na rzecz Skarbu Państwa (niemal wszyscy praszkowscy Żydzi zginęli w obozie zagłady w Chełmnie nad Nerem).

Po 1990 roku budynek skomunalizowano.

Teraz gmina żydowska upomniała się o synagogę w ramach zwrotów kościołom majątku odebranego w czasach PRL. Sprawą zajęła się rządowa komisja.

- Komisja Regulacyjna do Spraw Gmin Wyznaniowych Żydowskich postanowiła wezwać strony do prowadzenia rozmów ugodowych i ustalenia wartość nieruchomości podlegającej regulacji - informuje Małgorzata Woźniak, rzecznik prasowa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Na razie jednak do ugody nie doszło.

Dwa razy wysyłaliśmy pisma do gminy żydowskiej w Katowicach, ani razu nie dostaliśmy odpowiedzi - mówi burmistrz Jarosław Tkaczyński. - Komisja Majątkowa dała nam wówczas pół roku na dogadanie się. Nie mamy od tamtego czasy żadnego odzewu z gminy żydowskiej. To jednak nie jest dla nas żadne rozwiązanie, ponieważ to roszczenie jest gdzieś zawieszone.

Zapytaliśmy przewodniczącego gminy żydowskiej w Katowicach, dlaczego sprawa jest zawieszona i jakie ma plany w sprawie synagogi w Praszce.
Czytaj więcej w piątek (17 kwietnia) w tygodniku "NTO Olesno-Kluczbork" lub kup e-wydanie NTO.

Czytaj e-wydanie »

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Co dalej z synagogą w Praszce. Żydzi upominają się o jej zwrot - Nowa Trybuna Opolska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 80

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
andi
W dniu 24.04.2015 o 19:16, A.S. napisał:

No i co jeszcze. Weź się nie ośmieszaj gościu. Żal ci, że twój piesek nie może zrobić kupki, bo znak postawiony. To kup mu nocniczek. Linia stop na drodze ? Może ją namalowała gmina, bo powinna. Słupy energetyczne nie są gminy. Skąd wiesz że ksiądz nie płaci ?! Tablice ogłoszeń w pasie drogowym – a skąd wiesz, jesteś geodetą, mierzyłeś. Czep się lepiej boźnicy, bo w tym jesteś dobry i po linii prezesa. W każdym razie to co związane z kalwarią powinno być przykładem dla całej praszkowskiej miejscowości chociażby pod względem porządku i organizacji. W innych miastach pewnie lokalizację takiej kalwarii wykorzystano by jako atut, ale nie w Praszce. Tu władze są co najmniej neutralne. Niewiele robią, żeby wykorzystać szansę, jaką miastu daje kalwaria. Nie wspomnę już o tej śmiesznej gazetce lokalnej. Ta kalwarii nie zauważa, zresztą tak jak wielu innych ważnych wydarzeń. 

Widze że z fanatykami nie ma co rozmawiać .Pokaż inne miejsce w okolicy tak obstawione symbolami religijnymi .Przypomne Ci tylko tak np (abyś nie pisał ze nic nie wiem )Pieniądze z Fundacji kościelnej przeznaczone zgodnie ze statutem tej Fundacji min na pomoc ubogim poszły na "kupno materiałow budowlanych ,paliwo do kosiarki ,materiały biurowe .Na pomoc ubogim zgodnie z Waszym sprawozdaniem finansowym -0-To ma byc przykład ?.Były to środki Z KRS!Pasa drogowego nie musze mierzyć i nie musze być geodeta .Pomiary i kamienie graniczne były robione stosunkowo nie dawno a odwodnienie drogi nie jest na terenie parafialnym tylko na gminnym (zostało wykonane zgodnie z pomiarami geod)'

Lini stop tez gmina nie malowała .W jakim celu -to pośmiewisko -aby zmuszać kierowców do zatrzymywania sie przed kościołem??Przecież to prosta droga żadnego skrzryzowania.Słupy nie gminy ale transparenty i chorągiewki znajdują się na terenie gminy (a nie parafii.Mało tego teren na którym słupy stoja to nie teren ZE ale również UG(tzw służebność przesyłu )

Co do pieska nie mam Ale piesek na znakach sie nie zna.Umieszczanie bez zezwolenia oznakowań na drodze  publicznej jest przestępstwem .A więc ?Jezeli Twój proboszcz faktycznie sam nakazał malowanie linii "stop"-Kim jest?

zgłoś
S
Samanta Blumstein

Oddać i nawet nie pytać się dlaczego , bo amerykańskie  archiwa są pełne uzasadnień ? Po co więc się rumienić za swoich ziomali ???

zgłoś
A
A.S.
W dniu 24.04.2015 o 07:59, andi napisał:

Pisałem konkretnie o CAŁEJ Ulicy -a to jest coś,a nie nic! .Tablice ogłoszeń w pasie drogowym ,S'''y piesek na znaku ,Linia Stop na drodze którą była gminna przed kościołem.Transparenty nad podonbno publiczną ulicą .Chorągiewki koscielne na słupach energetycznych .To nie jest zawłaszczenie ?Ma no to zgodę ?Płaci dzierzawe za teren pod tablkicami ?To może niech każdy z nas (korzystając z równych praw)zacznie malować "stopy "na drogach ,stawiac tablice ogłoszeń itp .No ale cóz Ks Stasiu zrobił zamach nawet na drzwi do UMIG w Praszce A władze Praszki udowodniły jak bardz :są świeckie "pozwalają c zamiescic jego ogłoszenia NA DRZWIACH URZEDU(podobno świeckiego )Jakby tego było mało z uporem maniaka usiłuje uświęcic kolejne miejsce w Praszce (rondo )

No i co jeszcze. Weź się nie ośmieszaj gościu. Żal ci, że twój piesek nie może zrobić kupki, bo znak postawiony. To kup mu nocniczek. Linia stop na drodze ? Może ją namalowała gmina, bo powinna. Słupy energetyczne nie są gminy. Skąd wiesz że ksiądz nie płaci ?! Tablice ogłoszeń w pasie drogowym – a skąd wiesz, jesteś geodetą, mierzyłeś. Czep się lepiej boźnicy, bo w tym jesteś dobry i po linii prezesa. W każdym razie to co związane z kalwarią powinno być przykładem dla całej praszkowskiej miejscowości chociażby pod względem porządku i organizacji. W innych miastach pewnie lokalizację takiej kalwarii wykorzystano by jako atut, ale nie w Praszce. Tu władze są co najmniej neutralne. Niewiele robią, żeby wykorzystać szansę, jaką miastu daje kalwaria. Nie wspomnę już o tej śmiesznej gazetce lokalnej. Ta kalwarii nie zauważa, zresztą tak jak wielu innych ważnych wydarzeń. 

zgłoś
R
Realista
W dniu 24.04.2015 o 07:59, andi napisał:

Pisałem konkretnie o CAŁEJ Ulicy -a to jest coś,a nie nic! .Tablice ogłoszeń w pasie drogowym ,S'''y piesek na znaku ,Linia Stop na drodze którą była gminna przed kościołem.Transparenty nad podonbno publiczną ulicą .Chorągiewki koscielne na słupach energetycznych .To nie jest zawłaszczenie ?Ma no to zgodę ?Płaci dzierzawe za teren pod tablkicami ?To może niech każdy z nas (korzystając z równych praw)zacznie malować "stopy "na drogach ,stawiac tablice ogłoszeń itp .No ale cóz Ks Stasiu zrobił zamach nawet na drzwi do UMIG w Praszce A władze Praszki udowodniły jak bardz :są świeckie "pozwalają c zamiescic jego ogłoszenia NA DRZWIACH URZEDU(podobno świeckiego )Jakby tego było mało z uporem maniaka usiłuje uświęcic kolejne miejsce w Praszce (rondo )

   A tak w ogóle. W czym Tobie to przeszkadza???

zgłoś
a
andi
W dniu 23.04.2015 o 21:20, gość 2 napisał:

Za bezumowne korzystanie nieruchomości mozna dochodzić roszczeń do 10 lat wstecz. Zaś jeśli chodzi o nakłady /a nie o nalezności/ to nie ma takich ograniczeń. Ksiądz Stasiu nabył na własność lub otrzymał w akcie darowizny nieruchomości, na których buduje swoje sanktuarim i niczego nie zawłaszczył. Już nie wspomnę o twoich dywagacjach o tym co mówi polskie prawo.Znowu konafabulujesz Andi.

Pisałem konkretnie o CAŁEJ Ulicy -a to jest coś,a nie nic! .Tablice ogłoszeń w pasie drogowym ,S'''y piesek na znaku ,Linia Stop na drodze którą była gminna przed kościołem.Transparenty nad podonbno publiczną ulicą .Chorągiewki koscielne na słupach energetycznych .To nie jest zawłaszczenie ?Ma no to zgodę ?Płaci dzierzawe za teren pod tablkicami ?To może niech każdy z nas (korzystając z równych praw)zacznie malować "stopy "na drogach ,stawiac tablice ogłoszeń itp .No ale cóz Ks Stasiu zrobił zamach nawet na drzwi do UMIG w Praszce A władze Praszki udowodniły jak bardz :są świeckie "pozwalają c zamiescic jego ogłoszenia NA DRZWIACH URZEDU(podobno świeckiego )Jakby tego było mało z uporem maniaka usiłuje uświęcic kolejne miejsce w Praszce (rondo )

zgłoś
S
Swój między swymi
W dniu 21.04.2015 o 14:21, Realista napisał:

 Kamyczek do kamyczka dokładamy do zafałszowania własnej historii i jest to proces centralnie popierany i finansowany, a w drugą stronę nikt nie przypomina Francuzom współpracy z gestapo, Norwegom Quislinga, Amerykanom nie wpuszczenia statku z uchodźcami żydowskimi a zbrodnie popełniali nie Niemcy tylko mityczni naziści !

Ukraiński naród tez mordowali w dwudziestoleciu międzywojennym jacyś Marsjanie - prototypy współczesnych zielonych ludzików ..

zgłoś
g
gość 2
W dniu 21.04.2015 o 12:06, andi napisał:

Tylko że to prawo działa w obie strony .Jezeli dzierzawa 10 lat wstecz to inne naleznosci również .Jezeli budynek jest ich to odbiora a nie przejmą .A gmina no cóz -jezeli dom kultury sprzedała to teraz niech kupują nastepny .W polsce jak piszesz obowiązuje podobno prawo polskie a prawo to mówi minn ze co nie moje trzeba oddać .Pomartw sie troche o kościół Katolicki który swoje majątki odzyskał a teraz trzepie kase z dzierzaw .czy prawo nie jest równe?Pomartw się równiez o Ks Stasia który juz zawłaszczył cała ulice od skrzyzowania i co ?Ma umowę ?Wątpie..Tak jak kościół kat trzepie państwo to nie trzepi żadna organizacje...

 

Za bezumowne korzystanie nieruchomości mozna dochodzić roszczeń do 10 lat wstecz. Zaś jeśli chodzi o nakłady /a nie o nalezności/ to nie ma takich ograniczeń. 

Ksiądz Stasiu nabył na własność lub otrzymał w akcie darowizny nieruchomości, na których buduje swoje sanktuarim i niczego nie zawłaszczył. Już nie wspomnę o twoich dywagacjach o tym co mówi polskie prawo.

Znowu konafabulujesz Andi.

zgłoś
Z
Zgryźliwy

Polacy nie umieją produkować nie tylko czekoladek, ptasiego mleczka, kiełbasy żywieckiej czy soku pomidorowego albo jabłkowego. Okazuje się, że trzeba to oddać w obce ręce. Mamy już japońskie czekoladki, niemieckie banki, francuskie samochody, portugalską „Biedronkę”, tylko okazuje się obozy koncentracyjne są polskie

 

zgłoś
a
andi
W dniu 21.04.2015 o 16:32, Gość napisał:

No masz racje !Stalin i Hitler wspólnie doprowadzili do śmierci ponad 40 mln ludzi >w czasach króla Dawida populacja ziemska nawet tyle nie liczyła!Jakbyś coś dalej chciał udawadniać to odlicz ludność Ameryk i Australii (bo przecież Kolumb otkrył aAmerykę troszeczkę póżniej"Idioty z siebie robić nie musisz -już nie musisz"/////////////////////////////////////////// Nie ilość ale jakość i ,,sposoby" umierania obmyślane dla dzieci, kobiet i starców.Dawid był 1.I niepowtarzalny, nie dorównywał mu nikt.Wszyscy pozostali to mały pikuś. Ale trzeba by było czytać a się nie chceAni nie był pierwszy ,ani też ostatni 

Ani nie był pierwszy ,ani też ostatni !.Czytać nie musze .Poczytaj raczej Ty (ze zrozumieniem } np -Wołyń ,Malopolska Wschodnia .Nie pomniejszaj win innych zgrodniarzy (byłych i współczesnych)-chcąc udowodnić swoje racje .Tylko co zbrodnie Dawida sprzed tysiecy lat mają wspólnego z tą sprawa ?

"Idioty z siebie robić nie musisz -już nie musisz"

zgłoś
G
Gość
W dniu 20.04.2015 o 12:45, Gość napisał:

Było tylko 4 super morderców: Napoleon, Stalin, Hitler i Król Dawid - ten był największym z nich wszystkich. I tak jest od 4 tysięcy lat.

No masz racje !Stalin i Hitler wspólnie doprowadzili do śmierci ponad 40 mln ludzi >w czasach króla Dawida populacja ziemska nawet tyle nie liczyła!Jakbyś coś dalej chciał udawadniać to odlicz ludność Ameryk i Australii (bo przecież Kolumb otkrył aAmerykę troszeczkę póżniej

"Idioty z siebie robić nie musisz -już nie musisz"

///////////////////////////////////////////

 

Nie ilość ale jakość i ,,sposoby" umierania obmyślane dla dzieci, kobiet i starców.

Dawid był 1.

I niepowtarzalny, nie dorównywał mu nikt.

Wszyscy pozostali to mały pikuś. Ale trzeba by było czytać a się nie chce.

 

 

zgłoś
R
Realista
W dniu 21.04.2015 o 10:45, Luba Pawłowna napisał:

To co burzy twoje przekonania - niekoniecznie prawdziwe - jest antypolskim paszkwilem. Wydaje się jednak , że w historii  polskiej jest więcej paszkwili , przekłamań czy niedopowiedzeń . Może warto niekiedy z pokorą powiedzieć "mea culpa" - tak zwyczajnie po katolicku i zgodnie z prawdą .

 Kamyczek do kamyczka dokładamy do zafałszowania własnej historii i jest to proces centralnie popierany i finansowany, a w drugą stronę nikt nie przypomina Francuzom współpracy z gestapo, Norwegom Quislinga, Amerykanom nie wpuszczenia statku z uchodźcami żydowskimi a zbrodnie popełniali nie Niemcy tylko mityczni naziści !

zgłoś
L
Luba Pawłowna
W dniu 21.04.2015 o 08:06, Realista napisał:

Za co niby??? Naoglądałeś się  Pokłosia, Idy i innych antypolskich paszkwili i myślisz, że znasz prawdę?

To co burzy twoje przekonania - niekoniecznie prawdziwe - jest antypolskim paszkwilem. Wydaje się jednak , że w historii  polskiej jest więcej paszkwili , przekłamań czy niedopowiedzeń . Może warto niekiedy z pokorą powiedzieć "mea culpa" - tak zwyczajnie po katolicku i zgodnie z prawdą .

zgłoś
G
Gość

Nad Liswartą w Krzepicach stoi waląca się Synagoga.Dlaczego Żydzi nią się nie zainteresują? Nie wstyd im że niszczeje?

zgłoś
R
Realista

BYLIŚCIE. To słowo tłumaczy wszystko. Kim w takim razie jesteś Ty?

zgłoś
G
Gość

do: realisty

 

Poklosia nie ogladalem. Nie jestem nastawiony anty- polsko.

 

Prawdzie trzeba jednak spojrzec w oczy, a nie ja zatajac.

 

Nie byliscie tylko ofiarami, chociaz do tej pory podoba Wam sie ta rola: rozbiory, wojna, komuna, emigracja, Smolensk....

Wine zawsze ponosil ktos inny: Rosja, Niemcy, Zydzi....

Biedni tacy jestescie.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3