Co germanistę w szkole ogranicza

Niemieckie Towarzystwo Oświatowe
W literacką podróż po Europie zabrali nauczycieli przedstawiciele Instytutu Goethego.
W literacką podróż po Europie zabrali nauczycieli przedstawiciele Instytutu Goethego. Niemieckie Towarzystwo Oświatowe
- Nie brakuje nam podręczników, programów ani pomocy dydaktycznych - mówią nauczyciele języka niemieckiego. Ogranicza nas ekspansja angielskiego i to, że większość uczniów nie wynosi języka mniejszości z domu.

Kilkudziesięciu germanistów z całego regionu spotkało się w auli Zespołu Szkół Mechanicznych w Opolu.

Pod przewodnictwem Niki Triebe, Petera Seraphima oraz Krzysztofa Cyrana i w rytm granej na żywo muzyki przyglądali się oni stu latom historii naszego kontynentu od wybuchu pierwszej wojny światowej aż po wejście Polski do Unii Europejskiej (ostatnim muzycznym akcentem spektaklu była “Oda do radości").

Zwierciadłem, w którym odbijała się historia Europy z jej jasnymi i ciemnymi stronami były teksty mistrzów niemieckiej literatury: Jacoba von Hoddisa, Theodora Kramera, Georga Trakla, Reinaera M. Rilkego, Kurta Tucholsky'ego i wielu innych.

Całość uzupełnił koncert muzyki kameralnej w wykonaniu uczennic opolskiej szkoły muzycznej pod przewodnictwem pana Wojciecha Kopczaka. Na taką nietypową galę zaprosiło pedagogów Niemieckie Towarzystwo Oświatowe z VdG w ramach odłożonych - z powodu ferii - obchodów Dnia Języka Ojczystego.

- Świadomie wybraliśmy formę intelektualnej uczty, która pozwoli się spotkać nie tyle roboczo, ile wymienić się poglądami i świętować w kontekście wyznaczonym przez wyższą kulturę - mówił Waldemar Gielzok, prezes Niemieckiego Towarzystwa Oświatowego.

- Mamy świadomość, że opanowanie języka na odpowiednim poziomie wymaga czasu i pracy. Języka niemieckiego dzieci z mniejszości z domu nie wynoszą. To nas różni od Polaków na Litwie czy Litwinów w Polsce. A nauczycieli, którzy chcą i powinni uczyć języka mniejszości jak i jako ojczystego stawia to w wyjątkowo trudnej sytuacji.

Rozmowy z nauczycielami pokazały, że środowisko ma za sobą trwający więcej niż dekadę okres narzekania na brak podręczników, programów i pomocy. Pedagodzy nauczyli się radzić sobie z pomocą internetu.

- Pierwszą przeszkodą, jaką napotykamy, jest dominacja angielskiego - mówi Benedykta Plicko z PSP nr 25 w Opolu. - Trudno ucznia przekonać do nauki niemieckiego, skoro i w internecie, i w realu dogada się po angielsku. Co do akceptacji niemieckości w ogóle, to u mnie, na peryferiach Opola, nie ma z tym problemu. Ale nie wszędzie tak jest. W wielu szkołach opór przed wprowadzeniem niemieckiego jako języka mniejszości był znaczny.

Był, ale zwykle już nie jest, skoro ze względu na nauczanie niemieckiego jako ojczystego do regionu napłynęło około 80 mln subwencji. - To jest pytanie do samorządowców i ich sumień, ile z tej kwoty wydali na edukację, a ile na łatanie dachów - kwituje Waldemar Gielzok.

Dorota Koncewicz jest dyrektorem i nauczycielem niemieckiego w SPSP w Górażdżach. - Uczę języka mniejszości, a on jest prawie jak obcy - mówi. - Zaczynamy niemal od zera. Uczniowie wynoszący niemiecki z domu należą do rzadkości. A zakłada się, że jest inaczej. Skutek jest taki, że często nie jesteśmy w stanie sprostać wymogom podstawy programowej. Szczególnie w szkole podstawowej. Na pewno przeszkodą nie jest tzw.
wyposażenie dydaktyczne. W naszej szkole w każdej sali jest tablica interaktywna.

Nauczyciel przygotowuje materiał i na USB przynosi sobie pomoce. Odczuwamy natomiast opór ze strony uczniów. Choćby dlatego, że niemiecki jest trudniejszy od angielskiego i wymaga więcej pracy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska