Co przedsiębiorcy sądzą o wprowadzeniu euro w Polsce

Edh
Aż 30% ankietowanych z małych firm wypowiada się za kategorycznym zakazem wprowadzenia w Polsce europejskiej waluty.
Aż 30% ankietowanych z małych firm wypowiada się za kategorycznym zakazem wprowadzenia w Polsce europejskiej waluty.
Pomimo pewnych obaw i niekorzystnego klimatu wokół strefy euro oraz widma bankructwa Grecji, w kilkuletniej perspektywie większość przedsiębiorców chce wprowadzenia europejskiej waluty w Polsce.

 

Tak wynika z badań Instytutu GfK Polonia. Pokazują one, że:

  • ponad połowa przedsiębiorców jest zdania, że waluta euro powinna zastąpić złotówkę,
  • przy czym za natychmiastowym wprowadzeniem europejskiej waluty opowiada się 15% przedsiębiorców,
  • zaś w dalszej perspektywie taką potrzebę widzi 39% pytanych.

 

Im przedsiębiorstwo większe, operujące na rynkach międzynarodowych, a w szczególności zajmujące się handlem – zarówno eksportem jak i importem – tym chęć wprowadzenia euro jest również większa.

Małe, lokalnie działające, spółki mają największe obawy.  Aż 30% ankietowanych z małych firm wypowiada się za kategorycznym zakazem wprowadzenia w Polsce europejskiej waluty.

 

Najczęściej podnoszone przez przedsiębiorców obawy to:

  • zaokrąglanie cen w górę,
  • pogorszenie się sytuacji materialnej gospodarstw,
  • trudności z przyzwyczajeniem się do nowej waluty.

 

Z drugiej strony, wprowadzenie euro to również nadzieje na ułatwienia w podróżach do krajów Strefy Euro, wzrost inwestycji zagranicznych oraz wzrost poczucia przynależności do Europy.

W Nmysłowie rozmawiali, jak lepiej starać się o eurodotacje

Dyskusję nt. przyjęcia euro w Polsce przeprowadzono 27 czerwca. Uczestniczyli w niej: prof. Stanisław Gomułka, główny ekonomista BCC, prof. Witold Orłowski, prof. Dariusz Rosati, Ludwik Kotecki, wiceminister finansów, Agnieszka Sora, dyrektor Instytutu GfK Polonia, Adam Płociński, dyrektor zarządzający Pionem Rozwoju Rynku Finansowego i Polityki Międzysektorowej Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Mieczysław Groszek, wiceprezes Związku Banków Polskich. Debatę, nad którą patronat medialny objęły TVP Info, Radio PiN i capital24tv, prowadził redaktor Sławomir Siezieniewski z TVP Info.

Podczas debaty zeprezentowano najnowsze wyniki badań nt. euro przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorców przez partnera merytorycznego Kampanii ProEuro – Instytut Badawczy GfK Polonia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska