Co z tunelem w Gogolinie?

Materiał partnera zewnętrznego
Powstaje także dodatkowy trzeci tor w Gogolinie.
Powstaje także dodatkowy trzeci tor w Gogolinie.
Przyjazna i nowoczesna infrastruktura jest podstawą rozwoju gospodarczego zarówno miasta takiego jak Gogolin jak i całego kraju. Rolą samorządu jest realizacja strategii opartej na analizie stanu gminy, a w konsekwencji stwarzanie korzystnych warunków rozwoju przedsiębiorczości i gospodarki lokalnej, kreowanie konkurencji na rynku, czy przyciąganie inwestycji. Wspieranie przez władze Gogolina trwającej już modernizacji linii kolejowej nr 136 potwierdza, że efektywny rozwój każdej z dwóch stron miasta to dla nich priorytet.

Teren gminy Gogolin to obszar objęty modernizacją linii Kędzierzyn Koźle - Opole, która realizowana jest od września 2017 roku. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami prace w samym Gogolinie miały być rozpoczęte wiosną 2019 i zakończyć się w I kwartale 2020 roku. Brak widocznych oznak prowadzenia prac skłonił władze miasta do organizacji pod koniec października spotkania z zarządcą linii kolejowej i wykonawcą tego zadania, podczas którego wskazali oni, że inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem, a przesunięcie wcześniej wskazywanego terminu jest związane z planem zamknięć poszczególnych odcinków linii. Podkreślono, że na tym etapie zakończone zostały prace na szlaku Zdzieszowice - Gogolin, a w najbliższych trzech miesiącach wykonawca przystąpi do prac związanych z realizacją tunelu na stacji Gogolin.

Kwestia budowy przejścia podziemnego z punktu widzenia władz miasta i lokalnej społeczności ma dziś charakter nadrzędny. Jak wielokrotnie wskazywali przedstawiciele miasta w korespondencji dotyczącej inwestycji - linia kolejowa, która w XIX wieku stanowiła koło zamachowe rozwoju gospodarczego Gogolina, dziś dzieli miasto na dwie części pozostawiając niewykorzystanym potencjał jednej z nich. Co istotne, linia kolejowa E 30 przebiegająca przez Gogolin, wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej łączącej Niemcy, Polskę i Ukrainę. Zlokalizowany w Gogolinie przejazd kolejowy jest w czołówce najczęściej zamykanych przejazdów w kraju. Natężenie ruchu kolejowego (37 080 pojazdów rocznie) powoduje, że - według danych GDDKiA - gogoliński przejazd zamykany jest co 16-17 minut na okres 8-10 minut, co oznacza łącznie ponad 7 godzin w ciągu doby. Efektem są nie tylko nierówne szanse rozwoju jednej ze stron miasta, ale swoista izolacja jej mieszkańców, zagrożenia związane z brakiem możliwości dojazdu służb ratunkowych w awaryjnych sytuacjach, czy niebezpieczeństwa wynikające z prób przekraczania przejazdu przez pieszych mimo zamkniętych rogatek. Dodatkowo obecna modernizacja linii i budowa trzeciego toru dla szybkiego transportu kolejowego może powodować jeszcze bardzie niebezpieczne sytuacje z udziałem pieszych i rowerzystów.

Mając na uwadze te uwarunkowania oraz cel, jakim jest rzeczywiste połączenie miasta, władze zadeklarowały wsparcie w procesie realizacji inwestycji. Przedstawiciele zarządcy linii kolejowej i wykonawcy inwestycji zapewnili rozpoczęcie planowanych prac w Gogolinie w najbliższych tygodniach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska