reklama

Coś drgnęło w żegludze na polskich rzekach

Tomasz KapicaZaktualizowano 
Teoretycznie Odrzańską Drogą Wodną można byłoby transportować nawet 26 milionów ton towarów rocznie.<br>
Teoretycznie Odrzańską Drogą Wodną można byłoby transportować nawet 26 milionów ton towarów rocznie. Daniel Polak
Polscy armatorzy przewieźli w zeszłym roku o 56 procent więcej towarów, niż rok wcześniej - podał Główny Urząd Statystyczny.

GUS co roku bada kondycję polskiej żeglugi śródlądowej. Wiadomo, że od lat jest z nią kiepsko. Optymistyczna informacja jest taka, że polscy armatorzy w zeszłym roku przewieźli o 56 procent więcej towarów, niż w roku poprzednim - w sumie prawie 12 milionów ton.

Trzeba jednak zaznaczyć, że ponad połowę przewozów zrealizowali pływając w transporcie międzynarodowym pomiędzy zagranicznymi portami.

W przypadku tras wyłącznie krajowych przetransportowanych towarów było już tylko niecałe 4 miliony ton.

Biorąc pod uwagę transport śródlądowy w Polsce, przede wszystkim były to rudy metali (trzy miliony ton) oraz surowce wtórne i odpady komunalne (400 tysięcy ton).

Bardzo mało transportuje się u nas węgla, bo zaledwie 270 tysięcy ton w ciągu roku. Na dodatek do statystyk wrzuca się węgiel, który w praktyce jest jedynie przeładowywany we Wrocławiu. Najpierw jedzie on pociągiem ze Śląska do nabrzeży przy elektrowni. Tam jest zrzucany na barki i płynie do siłowni zaledwie kilkaset metrów.

Transport chemikaliów raczkuje, ale to najszybciej rozwijająca się obecnie branża, z którą swoją przyszłość wiąże także Opolszczyzna.

W zeszłym roku przewieziono polskimi rzekami i kanałami 30 tys. ton chemikaliów i było to 10 razy więcej, niż w roku 2014.

To o tyle istotne, że w Koźlu rusza właśnie budowa portu, w którym będą się odbywać przeładunki m.in. tego typu towarów. - Zainteresowaniem żeglugą rośnie - przyznaje Czesław Szarek z Rady Kapitanów Żeglugi Śródlądowej. - Rząd obiecał miliardy złotych na inwestycje. Teoretycznie Odrzańską Drogą Wodną można byłoby transportować nawet 26 milionów ton towarów rocznie.

Kapitanowie mówią, że wiele o intencjach rządu będzie wiadomo po tym, ile pieniędzy na żeglugę znajdzie się w przyszłorocznym budżecie.

100 milionów euro z Funduszy Norweskich na rozwój przedsiębiorczości

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

s
sdff

Nie wiem czy jest powód aby się cieszyć że rośnie transport chemikaliów rzekami. Jedna awaria i wyciek i rzeka martwa. 

Transport wodny jest idealny to mało szkodliwej masówki - węgiel, piasek. Ale jakoś nikt tego nie chce wozić wodą tylko koleją.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3