reklama

Czesi chcą drogi do autostrady A4. A Polacy na to...

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
Zaktualizowano 
Władze czeskiego miasta Krnov zorganizowały konferencję o projekcie włączenia drogi z Ostrawy przez Prudnik aż po autostradę A4 do Transeuropejskiego Systemu Transportowego TEN - T.
Władze czeskiego miasta Krnov zorganizowały konferencję o projekcie włączenia drogi z Ostrawy przez Prudnik aż po autostradę A4 do Transeuropejskiego Systemu Transportowego TEN - T.
Czy przez Prudnik przebiegać będzie europejski korytarz transportowy? Samorządy z Polski i Czech są za. Na razie rządu to nie interesuje.

Władze czeskiego miasta Krnov zorganizowały wczoraj międzynarodową konferencję o projekcie włączenia drogi z Ostrawy przez Prudnik aż po autostradę A4 do Transeuropejskiego Systemu Transportowego TEN - T.

Uczestnicy konferencji, m.in. samorządowcy z Prudnika, troje posłów z pogranicza, wicemarszałek Tomasz Kostuś, przez aklamację uchwalili apel do rządów w Pradze i Warszawie, aby podjęły wspólne starania o rozszerzenie europejskiej sieci transportowej w naszym regionie.

Transeuropejski System Transportowy obejmuje wybrane drogi, trasy kolejowe i lotniska o znaczeniu międzynarodowym. Przez Polskę biegną obecnie cztery takie korytarze, w tym autostrada A4. Korytarz nr 6 wiedzie z Gdańska przez Katowice do Ostrawy i dalej na południe.

Samorządy czeskiego województwa morawsko-śląskiego proponują utworzenie drugiego ramienia tzw. Śląskiego Krzyża, prowadzącego z Ostrawy przez Opavę, Krnov, Mesto Albrechtice do Prudnika i dalej do autostrady A4.

Czesi mają już gotowe plany techniczne budowy obwodnic swoich miast i modernizacji drogi. Wczoraj namawiali polskich samorządowców, żeby wspólnie naciskać na rządy obu krajów. Tylko one bowiem mogą negocjować z Komisją Europejską rozszerzenie sieci TEN - T. na nowe drogi.

Wejście do sieci oznacza bowiem możliwości zdobycia dodatkowych pieniędzy na modernizację takich tras.

Unia Europejska wydaje rocznie na drogi umiejscowione w korytarzach transeuropejskich ok. miliarda euro.

Teoretycznie oprócz dróg możliwa byłaby także modernizacja trasy kolejowej z Ostrawy przez Krnov do Głuchołaz i dalej w kierunku Opola czy Wrocławia. Dla Czechów z uprzemysłowionych obszarów Ostrawy to najszybszy i najwygodniejszy dojazd do północnych Niemiec.

- Niestety, w spotkaniu w Krnovie nie uczestniczył żaden przedstawiciel Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Nie dojechał zaproszony wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz, nie było przedstawicieli wojewody - narzeka starosta prudnicki Radosław Roszkowski. - To dla mnie bulwersująca postawa.

Wygląda na brak zainteresowania tą inicjatywą z naszej strony.

Dla nas byłaby to jednak szansa przyspieszenia budowy obwodnicy Prudnika czy budowy nowego zjazdu na autostradę w rejonie Prószkowa.

- Wiedzieliśmy o konferencji, ale z powodu kolizji z innymi spotkaniami nikt z dyrekcji nie mógł się tam pojawić - wyjaśnia Michał Wandrasz, rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA. - Nasze stanowisko przekazaliśmy marszałkowi. Zresztą nie my podejmujemy decyzje w tej sprawie.
Według analiz GDDKiA w 2010 roku w ciągu doby przez przejście graniczne w Bartultovicach, na trasie do Prudnika przejeżdżało średnio 4,4 tys. samochodów. O 20 procent więcej niż w 2005 roku. Nowszych badań nie robiono.

- Za duży ruch uważane jest obciążenie co najmniej 8 tysiącami pojazdów na dobę. Przez Nysę np. dziennie przejeżdża 15 tys. pojazdów - wyjaśnia Michał Wandrasz.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

k
knt
Głupota.
Ostrava posiada bepzośrednie połączenia z autostradą A4 poprzez dogę krajową Nr 45 przebiegającą przez Racibórz, koło K-Koźla, Krapkowice i do węzła Dąbrówka. najszybsza i najkrótsza trasa. To ta trasa winna być w sieci TEN-T.

Jeśli samorzadowcy myslą, że rządy zgodzą się na wydanie kilku miliardów Euro po to, aby wyznaczyć dłuższą trasę i objąć nią wszystkie możliwe miejscowości to powodzenia. Ekonomicznie jest to nieuzasadnione. Ponadto na miejscu mieszkańców miejscowości na trasie 414 to bym rozszarpał tych samorządowców.
Bardzo dobrze, że nikt ważny na spotkanie nie przyjechał - na głupotę i zachcianki nie ma czasu i miejsca.

dokładnie , racja w 100% .
z
z Berlina

Połączenie Berlin - Ostrawa i to przez Grodków ( drogą 401 )dalej przez Nysę i Prudnik chcieli budować już swego czasu Niemcy . Takie były plany .

g
gość

Ostrava będzie mieć połączenie z A4 do Gliwic autostradą A1, więc dalsze dywagacje to demagogia. Drugi przejazd do Czech jest planowany od strony Wrocławia przez Kotlinę Kłodzką - do autostrady A11 . Nikt nie zainwestuje ani grosza w jakieś Opolskie pomysły, jedyne co konieczne, to droga 401 i obwodnica Nysy gdyż stanowi jakiś sensowny dojazd do A4.

j
ja

Takie połączenie z A4 ma sens , ale przez Nysę i Grodków (węzeł Przylesie ).

a
andrzej

wszyscy normalni ludzie sa za tym by przejazd do Czech byl normalny i szybki, jedynie rzadu nie interesuje to bo oni wola krasc krasc i nakladac na obywateli chore podatki akcyzy i inne chore daniny by tusk mogl czesciej odwiedzac zone w gdansku a moze by tak za swoje zaczeli jezdzic i odjeliby sobie od koryta troszke?

u
uk

A Ja jestem za tym wariantem drogi, prowadzę firmę transportową i właśnie wybieramy Trzebine jako miejsce przekroczenia granicy.
Wiec popieram pomysł Czechów.

G
Gandharwa

Prudnik jest naiwny.

Polakom powinno zależeć, jeżeli już na szybkiej nowej drodze Opole-Górażdże-Gogolin-Zdzieszowice-Kędzierzyn-Nędza-Racibórz-Opawa/Ostrawa. Dolina Odry to jest oś Sląska a każdy wie, jak trudno dojechać np do Górażdży czy Zdzieszowic, gdzie są duże ośrodki przemysłowe.

Czechów zaś interesują dwie rzeczy:
a) trasa Krnov-Prudnik-Nysa-Kłodzko-Nachod-Hradec K.-Praga (północny objazd dla bardzo górzystej czeskiej DK11)
b ) trasa Krnov-Prudnik-Nysa-Grodków-A4-Berlin (szybki dojazd do Berlina)

Co ma do tego Prószków i droga przez Smolarnię? Przecież jak ktoś z Ostrawy chce koniecznie do Berlina to ma za niedługo od lipca 2012 A1 plus A4 i finito. Już to widzę, jak kierowcy z Ostrawy będą jechać przez Opawę, Krnov, Prudnik tylko po to, by potem koniecznie przejechać się przez bory niemodlińskie :-))

Po prostu bardzo kogoś boli, że Euroregion Pradziad, który miał na celu budowę zjazdu w Prószkowie, dał po prostu ciała.

G
Gość

Wedle tej mapy Prószków jest przed autostradą... Ciekawe

C
Comrade

Głupota.
Ostrava posiada bepzośrednie połączenia z autostradą A4 poprzez dogę krajową Nr 45 przebiegającą przez Racibórz, koło K-Koźla, Krapkowice i do węzła Dąbrówka. najszybsza i najkrótsza trasa. To ta trasa winna być w sieci TEN-T.

Jeśli samorzadowcy myslą, że rządy zgodzą się na wydanie kilku miliardów Euro po to, aby wyznaczyć dłuższą trasę i objąć nią wszystkie możliwe miejscowości to powodzenia. Ekonomicznie jest to nieuzasadnione. Ponadto na miejscu mieszkańców miejscowości na trasie 414 to bym rozszarpał tych samorządowców.
Bardzo dobrze, że nikt ważny na spotkanie nie przyjechał - na głupotę i zachcianki nie ma czasu i miejsca.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3