Czy fusy z kawy można jeść? Dla kogo będą bezpieczne, a kto powinien ich unikać? Poznaj właściwości i wykorzystanie ziaren kawy

Monika Góralska
Monika Góralska
Odchudzające działanie wpływające na nieznaczną redukcję wagi fusy z kawy zawdzięczają kofeinie, która przyspiesza metabolizm i zmniejsza stężenie cukru we krwi.
Odchudzające działanie wpływające na nieznaczną redukcję wagi fusy z kawy zawdzięczają kofeinie, która przyspiesza metabolizm i zmniejsza stężenie cukru we krwi. gettyimages.com
Udostępnij:
Fusy z kawy przydadzą się nie tylko do wróżenia, jako naturalny peeling do ciała czy też nawóz do roślin. Można je również jeść. Są nieszkodliwe i mają cenne dla zdrowia właściwości. Stosuje się np. wspomagająco podczas odchudzania. Ziarna kawy można coraz częściej spotkać również w postaci przekąski. Nie każdy może je jednak bezpiecznie jeść. Sprawdź, czy warto jeść fusy z kawy oraz komu są zalecane, a kto powinien ich unikać.

Fusy z kawy są zwykle uważane za odpady i wyrzucane. Niesłusznie, ponieważ mają one wiele korzystnych właściwości i zastosowań np. jako peeling do twarzy i ciała, nawóz do roślin czy środek czyszczący. Ziarna kawy można również bezpiecznie jeść. Kawa zawiera cenne antyoksydanty, które zwalczają wolne rodniki oraz kofeinę wpływającą na poprawę koncentracji i zwiększenie energii. Czy tak samo działają fusy z kawy?

Zobacz także:

Po co jeść fusy z kawy? Wykorzystaj właściwości ziaren kawy

Fusy z kawy dostarczają tych samych składników odżywczych co sam napój, ale w znacznie bardziej skoncentrowanej formie. Kawa parzona jest bowiem rozcieńczona wodą i zwykle filtrowana, dlatego znajduje się w niej tylko część kofeiny i innych substancji zawartych w całych ziarnach. Spożywanie fusów z kawy sprawia, że kofeina wchłaniana jest już przez śluzówkę jamy ustnej, dzięki czemu do organizmu dostaje się jej dużo więcej niż podczas picia zaparzonej kawy. W związku z tym zarówno pozytywne, jak i negatywne właściwości kawy zostają wzmocnione podczas jedzenia ziaren kawy.

Najbardziej cenione właściwości kawa ma dzięki zawartości kofeiny oraz antyoksydantów. Kofeina działa korzystnie na układ nerwowy, pobudza, dodaje energii, poprawia nastrój, zwiększa koncentrację, pamięć i wydajność. Kofeina hamuje bowiem działanie hormonu wpływającego na odczucie senności i zmęczenia.

Natomiast antyoksydanty, a wśród nich szczególnie zawarty w kawie kwas chlorogenowy, wykazują działanie przeciwzapalne oraz zmniejszają ryzyko cukrzycy typu 2. Najlepszym źródłem kwasu chlorogenowego jest zielona kawa, czyli niepalone ziarna kawy, ponieważ proces palenia powoduje częściową utratę tego kwasu. Jednak ziarna zielonej kawy są zbyt twarde i nie nadają się do jedzenia.

Jeśli chcesz wypróbować właściwości fusów z kawy, ale nie wyobrażasz sobie zjedzenia ich samych łyżeczką, to możesz dosypać je do porannej owsianki, ciasta czy jako przyprawa do pieczonego mięsa. W coraz większej liczbie sklepów pojawiają się również ziarna kawy w czekoladzie w formie przekąski do podjadania jako alternatywa dla tradycyjnej kawy.

Fusy z kawy na odchudzanie

Działanie wpływające na nieznaczną redukcję wagi ziarna kawy zawdzięczają kofeinie, która przyspiesza metabolizm i zmniejsza stężenie cukru we krwi. Kofeina, zwłaszcza spożywana przed treningiem, zwiększa jego efektywność, ponieważ pobudza i podwyższa wydajność organizmu. Ziarna kawy zwiększają także uczucie sytości, dzięki czemu niwelują chęć podjadania między posiłkami, mają też mało kalorii.

Jednak fusy z kawy same w sobie nie są środkiem odchudzającym, nie należy się więc spodziewać spektakularnych efektów i redukcji znacznej ilości kilogramów po włączeniu ziaren kawy do swojej diety. Oczekiwane efekty może natomiast przynieść spożywanie fusów lub ziaren z kawy przed treningiem, ponieważ wysiłek fizyczny oraz odpowiednia dieta są podstawą w profilaktyce otyłości i mogą być pomocne podczas redukcji masy ciała.

Zobacz także:

Przeciwwskazania do jedzenia fusów z kawy

Mimo, że fusy z kawy mają cenne dla zdrowia właściwości, to jednak nie każdy może je spożywać. Nie są one zalecane zwłaszcza osobom z wrażliwym układem pokarmowym, a szczególnie zmagającym się z refluksem i zgagą, ponieważ mogą nasilić ich objawy, zwiększając wydzielanie kwasu żołądkowego. Dodatkowo mogą też wywołać bóle brzucha, wzdęcia, biegunki lub mdłości.

Kawa zawiera antyoksydanty, ale dwa z nich kafesterol i kahweol wpływają na podwyższenie poziomu cholesterolu całkowitego we krwi. W kawie parzonej znajduje się niewielka ilość tych składników, ponieważ zostają one częściowo zatrzymane w procesie filtrowania, natomiast fusy z kawy zawierają ich duże ilości.

Zobacz także:

Ile fusów z kawy można zjeść? Bezpieczna dawka kofeiny

W fusach z kawy znajduje się dużo większa dawka kofeiny niż w zaparzonej kawie, ponieważ kofeina jest w nich skoncentrowana. Pijąc kawę i równocześnie jedząc fusy z kawy możemy doprowadzić do przedawkowania kofeiny, co będzie skutkowało nadmiernym pobudzeniem, przyspieszeniem tętna, zaburzeniami pracy serca, bólem głowy, drżeniem mięśni i rąk, bezsennością, uczuciem lęku, stresu i niepokoju oraz mdłościami.

Bezpieczna ilość kofeiny nie powinna przekraczać 200 mg w pojedynczej dawce oraz 400 mg w ciągu dnia, co odpowiada 4-5 filiżankom kawy. Natomiast w 8 ziarnach kawy znajduje się tyle samo kofeiny, co w filiżance espresso.

Kawy nie powinny natomiast spożywać osoby poniżej 18. roku życia oraz kobiety w ciąży, gdyż w tych przypadkach nie istnieje bezpieczna dawka kofeiny do spożycia.

Ilość kofeiny w ziarnach kawy zależy natomiast od jej gatunku, sposobu palenia oraz długości parzenia kawy. Jedno ziarno kawy w czekoladzie zawiera ok. 12 g kofeiny, co oznacza, że bezpiecznie w ciągu dnia można zjeść ok. 17 ziaren takiej kawy. Trzeba wziąć jednak pod uwagę to, że ilość kofeiny zależy również od jej zawartości w czekoladzie. Dodatkowo czekolada może zawierać dużą ilość kalorii, tłuszczu oraz cukru, więc inne właściwości samych ziaren kawy mogą być z tego powodu osłabione.

Prawie 80 proc. Polaków pije kawę! Wśród tych, którzy sięga po nią codziennie, większość spożywa 2-3 filiżanki małej czarnej. Ci, którzy raczą się nią 2-3 razy w tygodniu, najczęściej ograniczają się do filiżanki na dzień – podaje Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat. Czy jednak kawa jest zdrowa? To już nie ulega wątpliwości, jednak na temat „małej czarnej” wciąż krąży wiele niesprawiedliwych opinii. Które informacje są prawdziwe, a które nie? Sprawdź 15 faktów i mitów na temat działania kawy na organizm! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Czy kawa jest zdrowa? TOP 15 faktów i mitów o kawie. Czy kaw...

Materiały promocyjne partnera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Materiał oryginalny: Czy fusy z kawy można jeść? Dla kogo będą bezpieczne, a kto powinien ich unikać? Poznaj właściwości i wykorzystanie ziaren kawy - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie